Blånande heter målningen. Maria Segerställ reste till Lofoten och hämtade hem den.
Inspirerad av Liisa Chaudhuris skissböcker
Maria Segersäll är tillbaka på galleri Kronan. För två är sedan stod hon här och tog emot stipendiet till Liisa Chaudhuris minne – ett arbetsstipendium som skulle skicka henne till Lofoten och tillbaka för att redovisa arbetet i en utställning. Och nu är det dags.
Liisa Chaudhuri var, som de flesta vet, medlem i KIFiN och akvarellmålare till preferens och bildmässigt med en förkärlek till Lofoten. Otaliga är de bilder med motiv därifrån som hon har målat. Men hennes fria akvarellteknik med mycket flödande vatten lämpade sig dåligt för fältmåleri, och därför skissade hon mest i fält och målade i ateljén.
Bergets själ. Massiv topp är sammanfogad av ett antal olika bemålade tygstycken, applikationer och garnändar.
– Jag blev så inspirerad av Liisa Chaudhuris skissböcker, som visades under minnesutställningen, att jag ville visa mina egna skisser, säger Maria Segersäll. Och eftersom hon jobbar i textil…. och i stort format… och åkte tåg upp, så var det skisser det blev på plats. Men några är riktigt stora. Hon gick och köpte brunpapp att måla på i Konstnärernas Hus i Svolvær, där hon höll till.
Det var i oktober förra året hon reste dit. Tanken var att undvika den vackra sommaren och att möta dramatiska höststormar.
– Men trots det var där starka färger, säger hon. Det var lite förvånande.
Centralt i galleriet står Massiv topp. Det är, säger hon, en tredimensionell skiss. Hon gillar det skissartade, det tecknade. Det är oklart om det kommer att bli ett ”färdigt” verk. Kanske är det bra så här. Berget är sammanfogat av ett antal olika bemålade tygstycken, applikationer och garnändar. Ja, jag har ju inte varit på Lofoten sedan 1987, men jag känner igen mig. Precis så. Det är bergets själ. Jag önskar hon gör klart den.
Alla andra verk på utställningen har namn i form av verb, som Blånande och Uppskjutande. Den senare föreställer ett berg målat vått-i-vått med ett antal kors utsparade. Det är inga kristna kors utan en form hon har sett och upprepat. Nedtill finns några andra former. Oklart vad, även för konstnären.
Att måla vått-i-vått är en inspiration direkt från Chaudhuri, det med. Och att måla med textilfärg är något nytt för Maria Segersäll. ”Början på något nytt.”, säger hon. Textilbroderier i stort format har hon sysslat med tidigare. Och möbeldesign och mycket annat. Hon huserar i Segersköldska Verkstäderna i Vadstena.
En stor blå våg.
Det är berg som går igen i alla bilder i stora galleriet. Rummet känns sammanhållet och harmoniskt. Ögonen dras till ett berg med en sol som vilar på toppen, och antagligen går ned. Samma bild återfinns på affischen. Bra val.
Berg är inget nytt motiv för Segersäll. Om man tittar på hennes hemsida ser man ett flertal exempel. Det var också bergsmotiv på bilderna till stipendieansökan. Hon blev jätteglad för stipendiet – ”Det kändes som det var avsett för mig”, säger hon.
I inre rummet är flera bilder lite stramare och mer föreställande, bland annat en stor bild på en våg. En målning hänger framför fönstret, och ljuset genom den skapar en nästan sakral stämning.
Skisserna är inte framme än. Dem ser jag fram mot att få se på vernissagen. Det råa och skissartade verkar passa henne. Jag blir glad att hon har hållit sig så självständig till Lofotens motiv. Att hon säger sig ha blivit inspirerad är en sak, men detta är ett helt eget måleri.
Text: Michael Strandhed
Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI KRONAN Norrköping
6 – 21 september 2014
Lofoitisk topografi – Berg jag mött
Maria Segersäll
LÄNKAR
Maria Segersäll hemsida
Galleri Kronan hemsida Facebook
Liisa Chaudhuri Minnesutställning och stipendiat reportage Kultursidan.nu 9/9 2012