Teaterstege. Nils Samuel Octavio Poletti är Östgötateaterns nya teaterchef. Nils är efter morfar, norrbottningen som fick tillnamnet Stor-Nils för att han brottats med en björn. Samuel är det judiska namn han fick av sin pappa sökaren. Octavio speglar hans italienska arv, fast farfar mötte farmor i Peru.
Nå det svåra med värme och humor
NORRKÖPING Östgötateaterns nya chef formulerar sig. Om spännande konstnärskap, om inbjudningar och utflykter, om drömmen om en experimentscen. Om Sveriges största abonnemangspublik. Nils Poletti har fått en fem gånger så stor budget mot vad han är van vid.
Omöblerade rums volym är svårt att bedöma. Men visst har rummet krympt. Alltså teaterchefens rum på Östgötateaterns kansli i kvarteret Hallarna. Allt som ger ett rum djup, höjd och gestaltning är borta.
Väggarna är nymålade, Johan Celanders ljust gröna rum är nu matt dalablått. Möbleringen omfattar två stolar vid ett bord med välkomstorkidé, en gul telefonlur, krokar, ramar och broschyrer och veckans handskrivna schema. I ett hörn står en stege.
Rummet ska bli större försäkrar Nils Poletti, inte minst som att de kommer att vara två som ska dela arbetsplatsen. Den andra är Fanny Twardomanski som efterträder Mari Wahlqvist i rollen som produktionschef och biträdande teaterchef.
Teatermaskineri. En rigg i tiptop underlättar scenens magi. ”Bästa teatern är när jag blir överraskad.”
Nils Poletti uppmanades att söka tjänsten som chef för Östgötateatern efter avgående Johan Celander. Scenkonstbolagets VD Pia Kornkvist hade sett och tyckt om Ung scen/östs föreställning Baba Yaga, som Poletti gästregisserat hösten 2016.
– Min första fråga var ”Är det ekonomisk kris?”, berättar Nils Poletti.
Misstänksamheten lade sig när han upptäckte att Östgötateatern inte bara passerat budgetmässiga osthyvlar och akuta nedskärningar utan har ett visst ekonomiskt utrymme i och med tillkomsten av Scenkonstbolaget, numera Scenkonst Öst, dit även Norrköpings symfoniorkester hör.
Ensemblen är slimmad, med korttidskontrakterade skådespelare i pensionerade aktörers ställe (”Jag tror Johan Celander har velat vänta, för att bereda vägen för sin efterträdare att själv välja.”)
De två teaterhusen i Norrköping och Linköping står renoverade. Poletti fingranskade det tekniska maskineriet som totalrenoverades för några år sedan.
Ansökan lämnades in. Intervjuer och granskningar gjordes och till slut stod det klart att jobbet var hans.
– Det är en stolthet att ha Sveriges största abonnemangspublik, framhåller Nils Poletti. Jag vill att vår teater ska ta spjärn mot det som komma skall. Det ska vara värme, kärlek och humor. Det är bara med de kvaliteterna man kan prata om svårare saker.
Hur ska Norrköpingsbor och östgötar känna att teatern är deras angelägenhet? Alltså det gamla mantrat om att få fler och bredare målgrupper att gå på teater. Nils Poletti vänder sig mot tanken att målet skulle vara att fylla teatersalongen. Målet måste vara att göra bra teater – då kommer publiken.
– Modet att våga misslyckas är det som är kvalitet. Att misslyckas intressant!
– Jag tror på att välja regissörer och upphovspersoner som har olika perspektiv och viljor för att vinna en yngre publik och publik av blandat ursprung. Blir det bra teater så mår all publik bra av detta.
– Jag vill producera mer teater, bjuda på ett större ”smörgåsbord”.
Mer teater kräver fler scener. Teatervinden på Stora teatern har nått vägs ände och Nils Poletti önskar inte bara en extra teaterscen, vilken som helst utan en experimentscen. Och han tror att publiken kommer att vilja komma just därför.
– De vill ju se experimentteater, förväntar sig något annorlunda.
Han har hittat en centralt belägen lokal som han hoppas få hyresbidrag till. Och nog ska pengarna räcka: ”Turteatern gör en massa teater för bara en femtedel av Östgötateaterns budget”.
Kulturminister. Nils Poletti spelade med i den korta debattföreställningen Presskonferensen på Arbetets museum tidigt i februari.
Fria teatergruppen Turteatern (på bordet ligger en broschyr i rosa och svart) har alltså fått se sig om efter en ny konstnärlig ledare. Det är där, på Turteatern med Unga Tur i Stockholm, han haft sin bas under tio år, med utflykter till Dramaten, Malmö Opera, och som sagt Ung scen/öst.
Dessutom upptäcker jag att han även regisserade Sirqus Alfons föreställning This is Sirqus Alfon som gästspelade i Norrköping 2014. Längre tillbaka i tiden hittar vi en ung Nils Poletti hos teatersällskapet Shakespeare på Gräsgården i Vadstena.
– Jag är intresserad av konstnärskap och inte av text. Eftersom jag är skådespelare i botten är jag mer intresserad av situationen. Jag söker spännande regissörer – ”Vad vill du göra?” – hellre än ”Vill du sätta upp den här pjäsen?”, säger Nils Poletti.
Där finns intressanta regissörer från Grekland, Brasilien, Finland och Norge han vill locka till teatern. Nils Poletti vill öppna Östgötateatern för fler gästspel och även få ensemblen att gästspela utomlands. Han talar om besöka och gästspela på internationella festivaler, att det är viktigt att ge sig ut i Europa och vidga perspektivet.
– Jag tycker att Teatersverige är ganska inåtvänt.
Stora teatern. Östgötateaterns teaterhus i Norrköping och Linköping bär båda det namnet. Här är Norrköping.
Att det är Nils Poletti som är teaterchef kommer publiken att märka redan det här spelåret. Höstens föreställningar har Johan Celanders underskrift, med samarbetet med Cirkus Cirkör om Epifónima (världspremiär), med nyskrivna Lupinerna och Samuel Beckets I väntan på Godot.
– Kursen är lagd, jag ska bara hålla i båten första halvåret.
– Jag har pratat med skådespelarna, med alla som ska jobba här i höst, om vad de vill göra och tycker är viktigt, säger Nils Poletti som varit på Östgötateatern på deltid hela våren. – Jag vill ha med ensemblen i detta.
Redan efter nyår bär därför repertoaren Nils Polettis signum. Skräckmusikalen Rocky Horror Show (1973) får premiär i Norrköping i Nils Polettis egen regi med koreografi av Karl Dyall.
I Linköping får nyskrivna Galleri 6 av Paula McManus, som även regisserar, premiär i januari. Uppsättningarna byter sedan scen med varandra.
– Paula McManus är en av de första jag kontaktade. Hon sa nej. Sedan frågade jag sju andra regissörer, avslöjar Nils Poletti, som ringde McManus igen.
– ”Bara jag får prata om sex” svarade hon. Flera av skådespelarna här gick i taket, för att de älskar henne.
Flyttstök. Bland alla pinaler ligger veckans handskrivna arbetsschema.
Snart går tåget mot Stockholm. Östgötateaterns nya chef söker lägenhet i Norrköping – ”skriv gärna det!” – men pendlar än så länge.
Vi tar några snabba bilder. Med tavelramar, med orkidén i bakgrunden. Det får bli med stegen i det ofärdiga rummet, mycket arbete väntar för Östgötateaterns chef Nils Poletti.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
ÖSTGÖTATEATERN
Spelåret 2018–2019
STORA TEATERN – STORA SCENEN
Epifónima
Cirkus CirkörNorrköping 7–16 september 2018
Med Kvinnornas festival 27 augusti–16 september
Linköping 24 maj–2 juni 2019
I väntan på Godot
av Samuel BecketLinköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 decemberLupinerna
av Monica WilderothNorrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 decemberGalleri 6
av Paula McManusLinköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikalNorrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019ÖVRIGT
Cirkusslottet
Nycirkusfestival i Finspång 10–19 augusti
Inget kalas utan knas
Nycirkusturné i länet 4 augusti–29 september
Kulturnatten
Norrköping 29 september
Det blå pianot – Romaniches café
Norrköping 28 september–7 oktober
Linköping 7–14 novemberDe gifta på Eiffeltornet
En happening med Norrköpings Symfoniorkester samt skådespelare och cirkusartister från ÖstgötateaternNorrköping, De Geerhallen, 27 okt
Joni
Om Joni Mitchell med Karin OscarssonNorrköping 8 november
Linköping 9 novemberEn baron III
Om Povel Ramel med Sven AngeflodNorrköping 29 november
Linköping 30 november och 7 december
LÄNKAR
Nils Poletti info
Turteatern hemsida
Östgötateatern hemsida Facebook
Teaterchef Johan Celander går mot vår intervju Kultursidan.nu 2/4 2018
Valårsupptakt med satir och samtal krönika Kultursidan.nu 11/2 2018
Ung scen/östs Baba Yaga skruvad satir recension Kultursidan.nu 13/11 2016
Sirqus Alfon gör det med stil recension Kultursidan.nu 28/2 2014
Pingback: Samhällskritisk Fallfrukt väcker frågor – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Nån sorts storm i Café Gycklaren – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Rocky Horror förförde Nils Poletti – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Rocky Horror Show med 2019 års twist – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Samtal i väntan på Godots nypremiär – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Medryckande blått piano i Gycklaren – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Cirkörs Epifónima nära urpremiär – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Det blå pianot spelar upp för en ny värld – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Epifónima lyfter kvinnligheten högt – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Kvinnornas festival med kändisparad – KULTURSIDAN.nu