I sitt esse. Galleristen Dag Andersson har presenterat en rad konstnärer, främst inom den konkreta konsten. Här mitt i Jan Svenungssons utställning våren 2010.
”Vi borde ha sålt dubbelt så mycket”
Tomma vita väggar. Ett enkelt skrivbord i ett hörn. Det är ekande tomt i Galleri Dag Andersson. Under tre och ett halvt år har konsten och konstnärerna passerat revy, främst modernister inom den konkreta/abstrakta genren, 24 utställningar räknar Dag Andersson att det blivit. Nu sitter han vid skrivbordet och slutför det sista innan den slutgiltiga flytten från Albrektsvägen.
– Hyresavtalet övergick i en ny hyresperiod på tre år, så jag sa upp avtalet redan förra året, säger Dag Andersson.
När galleriet startade sin verksamhet hösten 2009 var finansmarknaden i botten. Så också konstmarknaden. Men medan krisen lättat i Sverige har konstmarknaden inte återhämtat sig, särskilt inte i Norrköping.
– Vi borde ha sålt ungefär dubbelt så mycket, säger Dag Andersson. Ett galleri är en kommersiell verksamhet, man kan inte söka pengar utan det måste gå runt. Satsningen var inte gjord för att gå med vinst men man måste ställa kravet att den ska stå på egna ben.
Bakom galleriets tillkomst finns en historia som säger en hel del om galleristen. En god vän frågade kemiingenjören och företagaren Dag Andersson till råds om vad han skulle göra med en lokal i en fastighet han ägde. Dag Andersson tog en titt och tyckte att det stora svängda rummet med tillhörande kontor skulle passa utmärkt som konstgalleri. ”Men vem ska driva det galleriet?” frågade vännen. ”Det ska jag” blev svaret. Några månader senare öppnade Galleri Dag Andersson med en samlingsutställning som satte nivån från första början, bland utställarna var Ann Edholm och Håkan Rehnberg.
Inriktningen var självklar, det är för den konkreta modernismen Dag Anderssons konsthjärta bankar. Och även om Norrköpings konstmuseum har en stor samling och då och då visar nutida konstnärer ansåg han att det inte tillfredsställde hans behov. Inspirationen kom främst från det forna Norrköpingsgalleriet S:t Olof där han bland annat såg Carl Magnus och Anette Abrahamsson ställa ut. Båda de konstnärerna har genomfört separatutställningar på Galleri Dag Andersson.
– Det har varit tre och ett halvt enormt engagerande år och det är med vemod jag lämnar galleriet, även om det är ett rationellt riktigt beslut, säger Dag Andersson och fortsätter: Jag har haft privilegiet att jag fått styra efter eget intresse.
Det intresset är främst måleri och han räknar raskt upp sina favoriter: Peter Freudenthal (som återkommit vid flera tillfällen), Carl Magnus och C Göran Karlsson.
– Men jag är utomordentligt förtjust i skulptur också. Det är synd att jag visat för lite skulptur och installationer.
Skulpturfavoriterna är Liss Annika Söderström och Karin Ohlin. Och även om fotografi inte är Dag Anderssons cup of tea så lyfter han fram Kristina Wikström, men så kallar hon sig målare.
Galleriets jubileumsutställning i vintras, där han samlade flera av favoriterna, var alltså samtidigt en slags avskedsutställning även om det blev ytterligare några utställningar, med Östgötakoloristen Bertil Almlöf som slutpunkt.
Men passionen för konsten har Dag Andersson i behåll och det blir en fortsättning om än i mindre skala, medan hans övriga, mer jordnära företagande får lite mera utrymme.
– Jag kommer att anordna utställningar i Norrköping och i Stockholm, en till två om året, avslöjar Dag Andersson.
Galleri Olsson i Stockholm har visat intresse för Dag Anderssons konstnärskontakter. På hemmaplan är ännu inget bestämt men han hoppas kunna presentera lokala konstnärer inom modernismen, kanske som gästspel på andra gallerier, kanske i andra lokaler.
– Jag har lagt ut en trevare med tanke på Erik Chambert.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Arkivfoto: Ann-Charlotte Sandelin och Kristina Wikström
LÄNKAR
Dag Andersson hemsida
Favoriter i repris reportage Kultursidan.nu 7/12 2012
Peter Freudenthal reportage Kultursidan.nu 25/1 2013
C. Göran Karlsson reportage Kultursidan.nu 21/1 2012
Kristina Wikström reportage Kultursidan.nu 18/3 2011
FLER BILDER FRÅN DAG ANDERSSON – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633476428770″]