Animation som tolkning. Hällristningarna kommer till liv i en kortfilm som ingår i utställningen i Hällristningsmuseet vid Himmelstalund.
Hyllar föregångaren Arthur Nordén
Äntligen satsar Norrköpings kommun och Stadsmuseet på hällristningarna. Bortsett från uppsnyggningen av hällristingsområdet vid Himmelstalund för några år sedan, då det blev gångvägar och informationsskyltar när en ny cykelväg byggdes. Men redan bleks den röda färgen i ristningarna.
På lördag invigs Stadsmuseets nya utställning Hällristningar vid vägen, som museiintendenten Bonnie Festin basat för, i Hällristningsmuseet invid Brunnssalongen. Informationstavlor ger en introduktion till hällristningarna, hur de gjordes och hur olika man kan tolka lämningarna från forntidens kultur. Varför ser man mest män, med svärd eller fallosar? Och är skålgroparna en symbol för kvinnor, som forskare föreslagit?
En animerad kortfilm låter några rödmålade ristningar resa sig upp ur stenen: en jakt med spjut, en lång rad av män som hyllar solen, anno 1.234 f.Kr, ett exakt årtal som satts mycket på skoj och lite på allvar. Man kan också fundera över vad som kom först, pyramiderna eller hällristningarna. Vid en annan station man kan måla sina egna, med vatten på sten.
– Vi tror inte att hällristningarna var målade från början, det finns inga bevis för det. Däremot finns det spår av ockrafärgade hällbilder, berättar arkeologen Theres Furuskog
Hon är ledare för det projekt som i sommar arbetar intensivt med att vårda kommunens alla hällristningar, inte bara de vid Himmelstalund. Hon är också den som i dag vet mest om Norrköpings hällristningar och har även funnit en del som hittills varit okända, säger stadsantikvarien Bror-Tommy Sturk, som också är tillförordnad chef för Stadsmuseet. Hällarna borstas varsamt och tvättas med rent vatten. 20 procent av ristningarna målas för att synliggöra dem för oss.
Den röda färgen har hängt med ända sedan Arthur Nordéns tid, han som fann merparten av alla kända hällristningar i området i och kring Norrköping. Nu äras den som äras bör, Arthur Nordén möter oss som stor docka i blå keps och runda glasögon med ett stort svärd framför sig i dubbel upplaga. Svärdet finns både som hällristning och på riktigt. Det hittades i en grav från äldre bronsålder, och var betydelsefullt när det gällde att datera hällristningarna.
Arthur Nordéns porträtt hänger på ytterligare några ställen med korta nedslag i hans den historieintresserade lärarens och författarens liv.
– Det sägs att det var han som kom på Greta Garbos artistnamn, upplyser Bonnie Festin och plötsligt blir bilden av Arthur Nordén mer komplex.
Uppdraget från staten är att visa, vårda och bruka vårt kulturarv. Museichefen Bror-Tommy Sturk planerar större insatser än den nya utställningen och den nya vårdplanen som innebär att hällristningarna ses över kontinuerligt efter årets intensiva insats. Bland annat vill han se närmare hur Tanums kommun vinner turister med sitt världsarv, det stora hällristningsområdet i Tanumshede.
– Om vi får politikerna med oss och det tror jag att vi får, säger han entusiastiskt. Norrköping har fler hällristningar än Tanum men de är ju utspridda över hela stan.
Här kommer Hällristningsmuseet in i bilden. En renovering av de övre våningsplanen kan ge Stadsmuseet ett forntidsinriktat annex med plats för projektledare och kanske även forskning.
– Vi vill ha ett bra samarbete med Föreningen Forntid, de ska vara en del av verksamheten här. Om de får tolka som amatörer och vi får vara vetenskapliga så ger det bästa resultatet, säger Bror-Tommy Sturk.
Föreningen Forntid, som i många år har dragit ett tungt lass med att informera om Himmelstalunds hällristningar, har efter många aktiva år på senare tid fört en tynande tillvaro och bronsåldersspelen vid museet har ebbat ut.
Nyligen fick föreningen ett tillskott, kanske vår tids Arthur Nordén, i en ung entusiast vars framtidsdrömmar tog fart när hon såg Indiana Jonesfilmerna. Att hon är uppväxt i historiemedvetna Söderköping har också sin betydelse. Men det var inte medeltiden hon fastnade för utan hällristningarna.
– Jag tror att de som är kvar som aktiva i styrelsen i dag tycker att teaterspelen var lite för fantasifulla. Men det tycker jag är synd, säger nyblivna medlemmen arkeologen Theres Furuskog som hoppas att föreningens nuvarande verksamhet breddas.
Tillbaka till utställningen, Per Helldorffs charmiga vevteater, ett stort hjul som man kan veva runt, tolkar en möjlig religion. Människorna som bodde i boningshuset vid det strömmande vattnet, kanske nära Knäppingsborgsklippan, kan ha tänkt att solen färdades med båt över himlen, åtföljd av fiskar (laxar?) om morgonen, en häst från middagstid och ormar när det började kvällas.
Vid invigningen på lördag deltar Bror-Tommy Sturk, Bonnie Festin tillsammans med förre stadsantikvarien Ann-Charlotte Hertz och arkeologen och forskaren Per Nilsson.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund
-
HÄLLRISTNINGSMUSEET Himmelstalund, Norrköping
- Utställningen är öppen sommartid
Hällristningar vid vägen- Invigning lördag 25 maj 2013 kl 14
Föreningen Forntid guidar på Himmelstalundsfältet efter invigningen
- Invigning lördag 25 maj 2013 kl 14
LÄNKAR
Norrköpings stadsmuseum hemsida
Föreningen Forntid hemsida
Arthur Nordén norrköpingsbloggen
Arthur Nordén wiki
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633608704318″]
Pingback: I brist på egna idéer? | FFiN – Blogg
Pingback: Dolda hällristningar i ljuset på kvällen - KULTURSIDAN.nu