Så ny och redan förstörd… men det är något som inte stämmer? Jeppe Heins Modified Social Benches kan ses på åtta platser i Norrköping.
”Det är lite som en skattjakt”
Där och ändå utanför. Itusågad och ändå inte. Det omsorgsfulla måleriarbetet visar att det är så här det ska vara. Det ser lite sorgligt ut med de två bänkhalvorna som stjälpts på ända på en sliten plätt av en gräsmatta vid sidan av den nya delen av Strömparken.
Vid den nya vattenleken i Strömparken är det fullt med barn som springer på gräset, plaskar i vattnet och skrattar. Lite längre bort avtecknar sig en flock vita fåglar mot parkens träd. Det är sommar i staden när den är som bäst, med glädje, upptäckariver och möten.
Här går man bara förbi, en ointressant plats på väg till något bättre. En äldre man urinerar mot några buskar vid gräsplättens kant, hans kamrat säger:
– Har du sett den där, den är trasig.
– Det finns åtta bänkar, alla är vita. Det är lite som en skattjakt, säger curator Susanne Ewerlöf, som håller i projektet.
Danske konstnären Jeppe Heins konstinstallation Modified Social Benches har fått folk som går förbi att vrida på huvudet på fler platser och i fler länder än i svenska Norrköping. Han har arbetat med sina bänkprojekt sedan 2006 och det är ur redan utformade mer eller mindre, mest mindre, sittbara bänkar de åtta som är aktuella valts ut. Konstnären är själv inte på plats men Susanne Ewerlöf säger att urvalet av bänkar och platser gjorts i dialog med honom.
Bänkarna speglar ofärdighet, vandalisering men kan också vara lekfulla. De berättar något om vår tillvaro, att den inte är så perfekt, att det finns destruktiva krafter inom oss men också att fantasi är något viktigt.
Prydligheten i det vita signalerar samtidigt att det är så här det ska vara. De utvalda platserna är ofta lite vid sidan om, även det något att begrunda.
– Man behöver ha sett två för att gissa att det är ett konstprojekt, säger Susanne Ewerlöf.
– Folk som vanligtvis inte tänker på konst möter här konsten ute på stan, tillägger Konstmuseets chef Helena Persson entusiastiskt.
Och på frågan om Konstmuseet skaffat alla nödvändiga tillstånd för att få placera ut konstverken på plats svarar hon: ”Ack, ja”. Om det nu är byråkratin hon tänker på eller det faktum att ett Konstmuseum inte kan ge sig ut och skapa äkta gerillakonst.
Jeppe Heins vita bänkar är alltså först ut i 100-årsjubilerande Konstmuseets stora Acting in the city som på samma gång är ett konstprojekt och en utställning. Acting in the city inkluderar 18 konstnärer, svenska och internationellt verksamma, som tillsammans genomför nio små och stora konstprojekt som ska stå klara i sin helhet till Kulturnatten 28 september. Några av konstnärerna kommer att samverka med konstintresserade ungdomar
– Det är jättekul att alla kan ta del av det redan den här sommaren, säger Helena Persson. Håll ögonen öppna, det kommer att hända saker här och där i stan.
Projektet tar sin utgångspunkt i tanken att staden är en scen där människan både vistas och verkar. Flera av projekten handlar därför om stadens yttre rum men det blir också en utställning inne på Konstmuseet. Acting in the city sträcker sig fram över nyår.
Men Jeppe Heins Modified Social Benches kan man försöka sätta sig på ända fram till slutet av september 2014.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
I STADEN Norrköping
- 12 juni 2013 – septem 2014
Modified Social Benches
Jeppe Hein- UTSTÄLLNINGSPLATSER
Konstmuseet
Strömparken
Himmelstalundsfältet
Strömmen nära Färgaregården
Oxelberget
Resecentrum
Kåkenhus
Hörnet Drottninggatan / Trädgårdsgatan
- UTSTÄLLNINGSPLATSER
LÄNKAR
Jeppe Hein hemsida
Norrköpings konstmuseum hemsida
Då-nu-sen då? när Norrköpings kulturscener firar 100 år reportage Kultursidan.nu 18/5 2013
FLER BILDER – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157634084197160″]
Pingback: Exkluderande design: konst i Norrköping | Skumrask
Pingback: Konstmuseets jubileumsutställning är här! (recension) - KULTURSIDAN.nu