Uppvärderad. Andreas Gedins Återköp (blus, provdocka, kvitton). Den köpta blusen smugglades in och köptes igen nio gånger under samma dag.
Konsumera mera på Konstmuseet. Film 4:40 min.
Konsumentreflexer
Konsumtion som upplevelse – på lika villkor med kulturen. Går det? Går det an?
Trettiotalet verk av 17 konstnärer ger nya vinklar på shopping och konsumtion med tyngdunkt på upplevelse. För visst är det en upplevelse att välkomnas av välbekant varuhusmusik och klingande spel när man stiger in på Norrköpings konstmuseum. Men så långt som att tala om konstkonsumtion vill museets utställningskommissarie Mia Zeeck inte gå. Tvärtom:
– Vi vill påstå att konsten har ett immatriellt värde som inte går att konsumera.
I stället vill man att besökarna ska reflektera över konsumtionens budskap och i det ligger ett ifrågasättande av mycket som vi tar för självklart i dag. 1960- och 1970-talens konsumtionskritik har, förstås, utvecklats.
Gunilla Klingberg: Mantic Mutation.
Åsa Jungnelius: Monumentet. Monumentet, detalj,
Ett spår att följa är individualismen, där ett överdimensionerat monument tar priset. Ett annat är konsumtion som religion, komplett med varumärken som religiösa symboler och speglande aluminiumbås som kombinerar provhytt med bikt, för den som ångrar sitt köp.
Andra diskussionsämnen är det unika kontra det massproducerade, och hur det värderas. Medan platsen för produktion och konsumtion, hemma och borta, är ett ämne som gestaltas på en rad olika sätt, några mer lågmälda i grafik och foto.
Konceptuellt konstköp. Johan Tirén: Verk köpt till utställningen.
Kristina Matousch: Ansikte Kundkorg Shop. Kjartan Slettemark: Kylskåp.
Det jag saknar är en större tyngd på det globala perspektivet. Det mest iögonenfallande är en installation som handlar om konsten att producera billiga krukväxter, genom herbariets pressade blommor, men med livsmedelsbutiker som fyndplats, och en googlekarta på film som svischar över jordklotet och gör nedslag på fröfabriker och växthus.
Utställningen har gjorts i samarbete med Botkyrka konsthall, där också några av verken visats. Botkyrka konsthall, som dock är mycket mindre än Norrköpings konstmuseum, ligger mitt i Tumba köpcentrum.
Under utställningsperioden samarbetar konstmuseet med handeln i Norrköping.
Text, film och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Museiaktivism. Tejprullar med budskap till salu i museishopen.
-
NORRKÖPINGS KONSTMUSEUM
- 12 februari – 24 april 2011
- Konsumera mera – Världens bästa shoppingutställning
- Utställningskommissarie: Mia Zeeck
Curator: Mattias Åkeson - Medverkande konstnärer: Henrik Andersson, Dick Bengtsson, Maria Friberg, Andreas Gedin,
Sixten Haage, Åsa Jungnelius, Alevtina Kakhidze, Gunilla Klingberg, Svenrobert Lundquist,
Kristina Matousch, Caroline Mårtensson, Ann-Sofi Sidén, Kjartan Slettemark, Stig Sjölund,
Johan Tirén, Anna Traegde och Mattias Åkeson
-
Program under utställningsperioden
- Parkeringshusen i Norrköpings centrum, samt i Ingelsta och Hageby centrum
har inför vernissagen dekorerats med tejp med text Vad är din tid värd? och Vad är du värd? - 12 och 26 februari
Konstevenemang i shoppinggallerierna Linden och Spiralen. - 25-26 mars
Modeevenemang Does it fit? på Konstmuseet - 5 april
Paneldebatt Den attraktiva staden på Konstmuseet -
Se mer
- Konsumera mera anknyter till museets ursprung, den konstsamling som Pehr Swartz donerade, i utställningen Hatten av för Pehr Swartz. Se Porträtt av en konstälskare, Kultursidan.nu 14/10 2011
Pingback: Does it Fit? på Studio H/Konstmuseet – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Nyhängd konsthistoria på kaxig repeat - KULTURSIDAN.nu
Pingback: Mattias Åkesson på Skådebanan | KULTURSIDAN.nu
Pingback: Does it Fit? på Studio H/Konstmuseet | KULTURSIDAN.nu