• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Cederdalen bäddar in årets folklustspel

Sångövning. Cecilia Norinder Fagrell spelar på tramporgel för Lisen Kromnér och Fredrik Pettersson.

Tramporgel i paradiset. Cecilia Norinder Fagrell spelar både orgel och hemhjälp i föreställningen. Här repeterar hon med Lisen Kromnér och Fredrik Pettersson.

 

”Och är man blyg är det bara att brista ut i sång”

 

Solen skiner och det är full fart i grönskande Cederdalen. Det gröna lusthuset som är kostym- och rekvisitaförråd och loge räcker inte till för alla som byter om och sminkar sig. Någon sätter sig i bilen som har spegel på solskyddets baksida. Idag ska det stora ensembleporträttet tas, som ska in i programmet. Nästa fredag är det premiär för Folket i Skinnarviksbergen, årets utvalda folklustspel av Gideon Wahlberg.

– Vi tänker att platsen, ja bara folk kommer runt hörnet och ser huset… platsen slår an tonen. Nu är det 1930-tal, nu är det Gideon Wahlberg. Det här är en plats som folk mår bra av.

Andreas Sneckenberg som producerar föreställningen och också spelar rollen Sten Ståhler, en snofsig filmregissör, älskar Cederdalen. Den gamla handelsträdgården ägdes av hans släkt under många år i en tid som också var Gideon Wahlbergs tid. Nu ägs huset av ”den fantastiska familjen som bor här och öppnar upp för oss under en månad”.

Fjorton personer ingår i ensemblen, flera gamla ”rävar” men också nya ansikten. Nyast av alla är Elias Dahlgren, 27 år gammal, som helt nyligen tog tag i ungdomsdrömmen om teater och gjorde scendebut på Kvartersteaterns festival i våras.

– Jag kommer från Sorsele och där är det mest jakt och fiske och motorer, berättar folklustspelets nye unge älskare.

Det är en svår roll, i alla Gideon Wahlbergs pjäser, som är så fulla med komiska figurer, finns alltid det unga oskyldiga paret, den rara flickan och den prydliga unge mannen, här vid namn Sigurd Sonander. Men Elias har valt att se det som en utmaning.

– Han är ju duktig och han är den ende som kan alltihop. Bettan Hägg är generös med berömmet till Elias.

– Jag började repa i lördags. Det är lite spännande, det är sju år sedan jag gjorde något här senast – i Gubbens trädgård med Robban och Nettan och Kaj Lärka, säger återvändaren Bettan Hägg som numera bor i Umeå.

Hon ger sig in i minnen från förr och det står allt klarare att hon är en del av Norrköpings revyadel från tidigt 1990-tal, toppad med en tre år lång krogshowsperiod på Palace tillsammans med många från Norrköping vars stjärnor i dag lyser klart. Hon nämner dem vid namn, var och en med värme. Och är glad att semestern med barnbarnen kan sammanfalla med ”tre små repliker”.

– Säg bara till mig vad jag ska göra så gör jag det. Jag är lycklig över att jag slipper sjunga, säger Bettan Hägg som fått mejeributiksexpediten Gretas roll på sin lott.

– Jag har läst på om den tiden, i grunden är jag ju historiker, berättar regissören Mattias Schönbeck. Han spelar också en mindre roll, som grosshandlare Grüneus. Naturligtvis med hatt, en som man lyfter artigt på.

Folket i Skinnarviksbergen hade premiär 1936 och Mattias Schönbeck kan placera pjäsen i tiden, filmerna som hade premiär och vilka politikerna var som fick sina slängar. För Gideon Wahlberg placerade folklustspelen i sin egen tid och lät den smyga in i replikerna, ja ungefär som Shakespeare gjorde på sin tid.

Åren som har gått har förändrat mycket. Kostymerna fascinerar oss. Det språkbruk som var på modet 1936 låter lustigt i våra öron. Den då givna samhällsordningen ser annorlunda ut idag. Gideon Wahlbergs pjäser har ändå samma grundproblematik som så många av klassikerna med konflikter mellan klass och generationer, med maktkamp och kärlekstrubbel. Men alltid på det vanliga folkets sida.

– Det är så bra med Wahlberg, alla får alla i slutet. Och är man bara för blyg för att säga vad man tycker så bryter man bara ut i sång. Vi skulle behöva mer folklustspel i landet, avslutar Andreas Sneckenberg.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Robert Betts

 

  • CEDERDALEN, Ingelsta, Norrköping

      • 28 juni – 13 juli 2013
        Folket i Skinnarviksbergen
        av Gideon Wahlberg
        Regi: Mattias Schönbeck
        Kapellmästare & koreograf: Cecilia Norinder Fagrell
        Produktion: Cederdalen Kultur & Teater
        MEDVERKANDE

        Mattias Schönbeck, Per Sallerbäck, Josefin Schönbeck, Lisen Kromnér,
        Elias Dahlgren, Cecilia Norinder Fagrell, J-B Olofsson, Jakob Sjöberg,
        Wilhelm Schönbeck, Fredrik Pettersson, Andreas Sneckenberg, Anki Wastesson,
        Lotta Månsson, Bettan Hägg.

LÄNKAR
Folket i Skinnarviksbergen info

FLER BILDER FRÅN CEDERDALEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157634207055501″]

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Cederdalen bäddar in årets folklustspel

  1. Pingback: Kyssäkta folklustspel roar i Cederdalen (recension) - KULTURSIDAN.nu