Blickar. Britta Kjellgren Jäger framför en akvarell / gouache med Peter Lorre ur filmen M.
Fångad av film
Förstorat eller förminskat ska det vara, naturlig storlek är inte lika intressant för konstnären Britta Kjellgren Jäger.
Därför möter skådespelaren Peter Lorres väldiga blick besökaren redan i trappan upp till Konstforums våning. Eller blickar, för målningen rymmer hans ansikte tre gånger om. Att dubblering eller trefaldigt återgivande av motivet är vanligt i Britta Kjellgren Jägers arbete blir man snart varse. Motivet förstärks samtidigt som bilderna kan få ett ovanligt och spännande format.
Vandring från gruvan. Fångarna. Boogie man.
Konstforum är ett stort galleri. Här visar konstnären såväl stora temperamålningar på stadig björkfanér som små akvareller och gouacher på papper/smörpapper. Ännu en kontrast.
Impulserna till motiven kommer främst från filmens värld, bröderna Coens Oh Brother, Where Art Thou har levererat män i fängelserandiga kläder som hänger eller står uppställda utmed det stora galleriets väggar. Medan Peter Lorre speglas och vrids, om och om igen, i bilder hämtade från genombrottsrollen som mördaren i Fritz Langs 1930-talsklassiker M.
Annika och den osynliga hunden. Freud. Akvarell med Freuds divan.
Ett annat bekant ansikte är Sigmund Freuds. I bakgrunden till trippeln med honom anas motivet som hänger invid, en flicka som kisar mot solen med upplyfta armar. Som om det flyttat in.
Intresset för Freud och psykoanalysen visar sig mest i små akvareller på smörpapper, divanen i det jugendpräglade rummet återkommer gång efter annan i små detaljrika bilder, som gärna mixar motiv från skilda håll på samma målning. Men här är ansiktena oftast borta.
– Jag tycker det är härligt att sitta vid skrivbordet och måla på smörpapper. Det är kanske dit jag är på väg, säger Britta Kjellgren Jäger.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
KONSTFORUM Norrköping
- 26 februari–13 mars 2011
Måleri
Britta Kjellgren Jäger