• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Två (tre) konstnärskap på Säfstaholm

Elli Hemberg – skulpturen Stormvåg (1974) framför äldre målningar.

Dynamik, kraft och skarpa konturer i Stormvåg (1974) av Elli Hemberg. I bakgrunden måleri från 1940- och 1950-tal.

 

Modernismens rörelser

 

Tre löv blänker i Skulpturparken bakom Norrköpings konstmuseum. Spetsiga i toppen, rundade i botten, skarpt skurna i tunn stålplåt, som blänker och skuggar/skuggas i solljuset, ser de snarare ut att vara på väg upp mot rymden i samlad tropp än falla till marken.

Kvinnan bakom det både strama och lekfulla verket är Elli Hemberg, konstnären som lämnade måleriet för skulpturen. I sommar kan vi följa hennes och kollegan Greta Gerells långa konstnärskap, som samtidigt skissar modernismens skiftningar genom 1900-talet, på Säftstaholms slott i Vingåker strax norr om länsgänsen. Utställningen har fått namnet Form, färg och harmoni! Med undertiteln Två konstnärer – två sökare.

Nästan jämnåriga, konstutbildning i Stockholm, läroår i Paris, utställningar och uppskattning av omvärlden. Från det tidiga 1900-talets detaljrika realism mot en enkelhet. Båda var skrivande, reflekterande personer. Spåren tycks parallella men de som ansvarar för utställningen, Vingåkers kulturchef Lars Furborg och kulturassistent Emma Blomberg, har inte funnit spår av att de två konstnärerna kände varandra.

I utställningen på Säfstaholms slott hålls de åtskilda. Klokt, för det visar sig att de söker sig fram på olika vägar.

 

Greta Gerell – detalj ur Trappa i La Turbie
Detalj ur Trappa i La Turbie (1953) av Greta Gerell. Här ser man resultatet av den lager-på-lager-teknik som hon utvecklade efter andra världskriget.

 

Greta Gerell, född 1898, växte upp på Östermalm i Stockholm. Redan som 14-åring började hon på Caleb Althins målarskola för att tre år senare fortsätta på Konstakademin, som en av de yngsta eleverna någonsin.

Säfstaholms slott konststuderande sommarguide Erik Andersson lyfter fram den lilla livfulla etsningen Snöplogen med tre vrenskande hästar (favoritmotiv) som är enda exemplet på hennes grafik, gjord vid 19 års ålder.

Greta Gerell förälskade sig i Paris, närmare bestämt i det sena 1800-talets impressionism. Inspirationen är märkbar men samtidigt ser man en mer personlig hållning i hennes realistiska måleri under 1920-1940-talet. Tre kvinnor i gräset, Hemmarö (1927) kan ses som hennes svar på Edouard Manets Frukost i det gröna från 1863. Färgerna är varma, stämningen en systerlig gemenskap. Genom åren skulle Greta Gerell skildra Hemmarö i Stockholms skärgård – ön, landskapet, människorna.

Hennes måleri gick mot förenkling, ett porträtt av väninnan Harriet Bosse som Indras dotter (1951) är på samma gång fritt från onödiga detaljer och genomlyst.

Greta Gerell undersökte sitt material, grundade sina dukar med upp till tio målade och slipade lager. Det gav en hård yta som också innehöll håligheter. Ovanpå denna ”naturliga” detaljrikedom, utställningsguiden säger fresk, jag säger betong, fäste hon sina tunga renskalade motiv. Man kan känna strävheten i Trappa i La Turbie, ana soldiset i Notre Dame, Paris.

De sista decennierna av sitt konstnärskap vändes Greta Gerells blick mot vardagens ”tidlösa ting”, snäckskal, tillbringare, barnskor skildras med omsorg i stilleben. Kompositionerna avtecknar sig mot enfärgade bakgrunder. Som i Ingefärskruka mot grönt (1973). Hon gestaltar även flickor, kvinnor, mer allmängiltigt än personligt, men med en innerlighet.

– De små tingen, de små rörelserna. Det är här hon landar, hittar hem på 1960-1980-talet, säger guiden Erik Andersson.

 

IMG_5069
Komposition med svarta rektanglar, collage med tidningspapper (1960-talet) av Elli Hemberg.

 

Elli Hemberg föddes och växte upp i Skövde 1896. Redan som tonåring flyttade hon till Stockholm där hon dels gick på Carl Wilhelmssons målarskola, dels anställdes som illustratör åt Naturhistoriska museets forskare. Hon gifte sig med läkaren och musikern/tonsättaren Sven Erlandsson.

– När hon deltog en arkitekttävling om att utsmycka Norra kyrkogården i Stockholm skrev tidningarna att ”Stockholmsläkares fru vinner i tävling över andra konstnärer”, berättar Erik Andersson. Trots att hon vann fick hon inte genomföra arbetet.

I Stockholm kom hon i kontakt med ”den nya sakligheten” med dess förtydligande, in i satirens gränsområde. Självporträttet från 1920-talet där hon pekar på en liten hund, troligen en porslinshund, konst-gjord, kan föras till det sammanhanget.

Även Elli Hemberg reste till Paris. Betydelsefull var den tidiga vänskapen med Otto G Carlsund, konstnär och konstkritiker med Norrköpingsanknytning, som liksom hon sökte utveckla konstens formspråk. De ställde också ut tillsammans. På Säfstaholm finns en Komposition i målat trä (1957) som direkt för min tanke till Carlsund.

Elli Hemberg prövade kubismen (nja), det gyllene snittet (tyckte hon bättre om). Utvecklingen gick stadigt mot förenklingar, något som med fördel ses i en serie självporträtt, ett för varje decennium. 1910-talets realism skildrar Elli som ung flicka med självkritisk blick, 1950-talet visar en blå rektangel med en upplyft brun kvadrat som blickar ut genom ateljéfönstret.

Från det abstrakta måleriet tog Elli Hemberg steget till konkret skulptur. Mellanformer är collage, av trä, tidningspapper och gouachemålat papper. Hon skulpterade i glas och betong. Stål blev ett betydelsefullt material, smidigt, starkt och formbart. I Stormvåg (1974) möts dynamik, kraft, volym, mjukhet och skärpa. Wow!

Båda konstnärerna finns representerade på Norrköpings konstmuseum som också bidragit till utställningen på Säfstaholms slott. Elli Hembergs skulpturer kan också ses på Norra kyrkogården (Porten) och vid Kungsgård (Dans för fioler) i Norrköping.

 

Laggar Jan Tigerstrand – Blue-Bird
Blue-Bird av Laggar Jan Tigerstrand.

 

En bonusutställning på Säftstaholm är Blyerts & andra sträkk med nutida konstnären Laggar Jan Tigerstrand som fyller stora papper med mjukt grå-svarta blyertsteckningar. Här finns även installationer. Roande, inbjudande till både reflektion och medverkan. Mycket sevärd.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

 

SÄFSTAHOLMS SLOTT Vingåker

22 juni – 25 augusti 2013

Form, färg och harmoni
Två konstnärer – två sökare
Elli Hemberg (1896–1994)

Greta Gerell (1898–1982)

samt

Blyerts & andra sträkk
Laggar Jan Tigerstrand

 

LÄNKAR
Elli Hemberg stiftelse hemsida
Greta Gerell stiftelse hemsida
Laggar Jan Tigerstrand hemsida
Säfstaholms slott hemsida

FLER BILDER FRÅN ELLI HEMBERG – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157634654455776″]

FLER BILDER FRÅN GRETA GERELL – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157634647973723″]

FLER BILDER FRÅN LAGGAR JAN TIGERSTRAND – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157634654514228″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.