Rosor för alla som är nya i ensemblen. I fredags var det dags för Östgötateaterns upptakt inför spelåret med samling hos grannarna på Dynamo / Kulturkammaren.
Ung scen öst inspirerar Östgötateatern/Plus
– Vi tar upp djupt existentiella frågor för vår unga publik, som sex och arbete. Men först ska vi ägna oss åt Päron för lågstadiet. Ung scen östs konstnärliga ledare Malin Axelsson fick som andra teaterchef presentera spelårets program vid upptakten i fredags.
Nog är det så att även Östgötateaterns vuxenavdelning, ledd av Johan Celander, också satsar på de existentiella frågorna. Som vad man vill göra med livet när man, kanske bortåt 67 års ålder, ser att dess utgång närmar sig. Eller alla dessa människoöden som glimtar förbi i en taxichaufförs bil, låt oss kalla honom Jimmy.
Smakprov fick den församlade ensemblen och pressen, både på saftiga päron och repliker. Snart är det dags för regissörer och skådespelare att gå in i repetitionsrummen, var ensemble för sig och arbeta. Kollegerna lär knappast hinna ta sig en titt på arbetet framöver, de har ju sitt att tänka på, inte förrän det är dags för genrep och premiär. Inte undra på att här blev både skratt och applåder efter innantilläsningarna eller rentav improviserade presentationer.
Hamlet öppnar på nyrenoverade Stora teatern i Linköping medan Stora teatern i Norrköping stänger igen för arbete med scenens maskineri. Gamla rår ska hissas ner och lyftas bort, modern teknik installeras. Då återvänder succén och långköraren Kärleksbrev, som spelats på Teatervinden, turnerat i länet och utanför – på Fria teatern i Stockholm – till Lilla teatern på Repslagargatan, det var länge sedan Östgötateatern var där.
Högläsning. Snabba replikskiften mellan skådespelarna som ska göra Bluebird i höst.
Sent i november ska Stora teatern i Norrköping vara tillgänglig igen. Tobias Almborg spelar taxichaffisen i Bluebird, en teaterns roadmovie av brittiske dramatikern Simon Stephens.
– Det blir mycket med videoteknik i föreställningen, tillägger Johan Celander när regissören presenterat ensemblen och skådespelarna kastat repliker till varandra.
I programbladet kan vi se en bild med en filmare med kamera och stativ på scenen. En föraning inför allt vad den nya teknik som ska byggas in kan medföra.
Sedan rullar spelåret på med Innan jag fyller sextiosju, med Gunnel Samuelsson i huvudrollen, innan det är dags för satsningen på Swedenhielms och Sven Wollter.
Intressant är det också att se vad som finns bakom, eller lite vid sidan om de stora uppsättningarna. Det blir gästspel, först och främst av Cirkus Cirkör, men också av magik, misantropi och Monica Z.
På Östgötateatern dyker det ofta upp små sidoprojekt, uppskattade av den publik som kan ta sig uppför trapporna till Teatervinden. Mer sådant utlovas, Teatervinden kallas för experimentscen och tanken är experimenten ska leda vidare.
– När det finns luckor att utveckla, som Tobias Almborgs Talkshow som varit otroligt roligt att göra – ett annat format. Och när tråden togs upp av andra, av cirkusen, säger Johan Celander inledande till det som han kallar Östgötateatern/Plus och som är ett helt nytt och öppet koncept.
Teaterchefen vill inte precisera något innehåll som ännu inte bokats, men nämner musik allra först. Sedan går han ändå vidare och skissar:
– När Måns Lagerlöf (Ung scen östs förre konstnärlige ledare) gjorde Ett drömspel ur klimataspekten så hade vi seminarier för ensemblen. Sådant vill jag bjuda in publiken till.
Ung scen öst hämtar in kunskap från universitetet i sina uppsättningar för barn och unga. Malin Axelsson är konstnärlig ledare.
Det ekar av Malin Axelssons beskrivning om hur Ung scen öst arbetar nära Tema Barn på Linköpings universitet. Ett sådant samarbete var med forskaren Anna Lundberg som forskat kring ”emotional labor”, om yrkesroller där man måste tillföra känslor i sitt arbete.
– Vi skapade en form för att utveckla våra publikmöten. För mig var det tydligt att det höjde kvaliteten på föreställningen Den magiska cirkeln! Nu i Päron jobbar vi kring barn och migration, då finns det fyra forskningsprojekt på Tema Barn som är intressanta för vårt arbete. Det är oundvikligt att samarbeta med universitetet. Tema Barn är en guldgruva.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
PROGRAM efter bilderna nedan
LÄNKAR
Ung scen öst hemsida
Östgötateatern hemsida
FLER BILDER FRÅN UPPTAKTSMÖTET – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157634904204210″]
ÖSTGÖTATEATERN och UNG SCEN ÖST
Spelåret 2013-2014
NORRKÖPING
Östgötateatern Stora teatern
14 september – 6 oktober OBS! Lilla teatern
Kärleksbrev
23 november – 15 december
Bluebird18 januari – 13 februari
Innan jag fyller sextiosju12 april – 24 maj
Swedenhielms
Ung scen öst Teater Bråddgatan 34
20 november – 13 december
Päron28 februari – 28 april
Tjejstaden2 april – 16 maj
Rose Rose RoseLINKÖPING
Östgötateatern Stora Teatern
6 september – 12 oktober
Hamlet15 november – 29 december
Innan jag fyller sextiosju17 januari – 16 februari
Bluebird14 mars – 27 april
Gyllene Draken
Ung scen öst Elsas hus
27 september – 8 november
Päron17 januari – 21 mars
Rose Rose Rose9 april – 16 maj
Tjejstaden
Ung scen öst – turné / gästspel
20 september – 13 december
Sexigt på riktigt26 februari – 30 maj
En jobbdrömSåpan
FörfattarnaÖstgötateatern – turné / gästspel
Gertrude Stein, Gertrude Stein, Gertrude Stein
Kärleksbrev
En baron på besök
Så länge du har lustKnitting peace Cirkus cirkör
Swedish meatballs med lingon Carl-Einar Häckner
Misantropen Riksteatern/Kullehusteatern
Djävla mansfôlk! Åsa Bergh hyllar Monica Zetterlund