Syndigt eller nyttigt, bland en rad matinriktade företag fanns Dolci e Frutta UF och Drömbakelser UF.
204 förhoppningsfulla små företag
I trängseln på torsdagens regionala UF-mässa på Stadium Arena i Norrköping gick en glad äldre herre och ”svävade bland molnen”.
Det var grundaren Jan Ekermann som tillsammans med Linköpings universitets Robert Grubbström tog initiativ till rörelsen där gymnasister prövar att driva egna företag, efter amerikansk förebild. De första två UF-företagen i Sverige startades 1980, ett i Skärblacka och ett i Linköping.
– När vi började så ansågs det inte riktigt rumsrent, minns Jan Ekermann.
31 år efter starten är antalet UF-företag 6 508 stycken i hela landet. 204 små östgötska förhoppningsfulla företag sålde tjänster och produkter på den regionala mässan, från fotunderlägg till hårbottenkliare och en hel del matnyttigt däremellan.
Allservice. Fyndhörna. Inspirera mera.
Tjejerna i Inspirera Mera UF har skrivit en fin liten bok om inspiration, med korta intervjuer och citat. Den finns i 50 exemplar.
– Det kostade 3.000 kronor att trycka boken, berättar Maria Tjäder Larsson.
Därutöver har de betalat 300 kronor för att registrera UF-företaget och nu även 400 kronor i avgift för att delta i mässan. Därför har de fem tjejerna i företaget utöver arbetet med boken marknadsfört sig gentemot presumtiva sponsorer.
– Vi jobbade jättemycket med det, men det gick inte, säger Maria Tjäder Larsson som förklarar att det krävs att de säljer 25 böcker, halva upplagan för att företaget ska gå runt.
Lyckligtvis så hänger företagets väl och ve inte på mässans bokköpare. Mässan är också en av UF-årets höjdpunkter, med seminarium och prisutdelning. Försäljningen var nämligen inte så stor på den regionala mässan som de många utställarna kunde önska.
Valarie Ward, lärare på Carl Swartzgymnasiet, tittade in hos sina elever på Pet Rock UF.
UF-företagen startas, drivs och avvecklas under ett år. I små kamratgrupper tränar sig gymnasisterna i företagandets villkor.
– Ungdomarna förstår inte i början hur mycket som ska göras – och allt på en gång. Det är affärsplan, produkt, marknadsföring, bokföring. Och det går fort. Det är som i ett riktigt företag fast i mindre skala och det går mycket fortare, säger Valarie Ward, som är lärare på Carl Swartzgymnasiet i Norrköping och har handlett UF-företag i fem år.
– För att lyckas som entreprenör krävs mycket jobb. Man blir inte rik över en natt. Och det är inte säkert att man lyckas även om man jobbar hårt.
Som tur är sätts inte skolbetyget efter antalet intjänade kronor, utan just hur väl eleverna genomfört sitt arbete.
UF-företagens grundare Jan Ekermann, Norrköping, tillsammans med Katarina Konecnik och Lisa Engström, från huvudorganisationen i Stockholm respektive regionkontoret i Sörmland.
Inspirationsmöten med lyckade exempel höjer stämningen, och får många unga att välja UF som projekt i gymnasiet. Under året erbjuds de unga företagarna att delta i lokala mässor, seminarier och tävlingar. Har de tur utses de till månadens företag.
Mötet med verkligheten, att marknaden inte reagerar så positivt på produkten som man förväntat sig, kan bli tufft. Men det blir en lärdom bland många andra.
– De brukar inse att de lärt sig en massa ändå. Det verkligt svåra är om de inte klarar av att hålla ihop i gruppen, säger UF-företagens Lisa Engström och framhåller att de ekonomiska riskerna begränsas då ingen, elev eller riskkapitalist (läs föräldrar släkt och vänner), får satsa mer än 250 kronor var i företaget. Omsättningen får maximalt uppgå till 10.000 kronor.
Omkring ett av 16 UF-företag drivs vidare efter projektets slut. Viktigare ändå är resultatet på lång sikt, att steget till eget företagande blir kortare.
– Inom en tioårsperiod startar 24 procent av ”våra ungdomar” ett eget företag. Och de företagen har starkare livskraft än andra unga företag, berättar Lisas kollega Katarina Konecnik.
– Jag förstår att Skolverket vill satsa på entreprenörer, säger UF-läraren Valerie Ward.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
UF-MÄSSA Stadium Arena, Norrköping
- Torsdag 10 mars 2011
204 UF-företag inom
Mode & Design
Hus & Hem
Skönhet & Hälsa
Mat & Dryck
Kultur & Sport
Tjänster & Samhällsengagemang