Speglar 1960-talet. Marika Strand spelar den ensamma kvinnan Rut, makeupartisten Jennifer Thorsell gör i ordning hennes hår för nästa omtagning. I pausen passar jag på att ta en bild, mina knappar syns bra.
Ett långsamt men organiserat kaos
Jag knäpper de tjocka små knapparna så fort jag kan, de väntar på mig där uppe. Det är varmt, jag har cyklat fort till den lilla frisérsalongen på Bråddgatan där förmiddagens scen ska tas. Jag är statist i Eastwood-/Eastwood Girls-projektet som under en vecka ska filma det som ska bli 15 minuter långa kortfilmen Tanten i Kalashuset med premiär i november.
Nu står jag i källaren och klär om och hör bara enstaka ord sippra ner från salongen där uppe genom spiraltrappan.
– Tystnad! Tagning! Kameran går!
– Marie och Göran är förlovade nu… och Gun-Britt ska ha barn.… 50-års-kalas. Då får man slå på stort… ja det gör man lite som man vill.
Eva heter Kerstin Erikssons rollfigur som är hårfrissa.
Det är Kerstin Eriksson, känd Arbisprofil, som spelar hårfrisörskan Eva som talar med Rut, sin kund. Frisersalongen som sin tids sociala informationscentral, tänker jag.
– Rut är en ensam kvinna som bor i sitt barndomshem. När hon nu ser åren gå och livet rinna förbi blir hon desperat och säger till Eva att hon ska fylla 50 år, fast det inte är sant, säger regissören Paulina Stenvall en stund senare. Min pappa berättade den här historien när jag var liten. Sedan har vi utvecklat den.
Äntligen sitter klänningen på, figurnära överdel och med vidd i kjolen. Blå, jag fick välja mellan den och en ljust grönaktig historia. Tur att de åtta knapparna satt framtill. Makeupartisten Jennifer Thorsell som tidigare lagt på kräm, rouge och eye-liner kammar nu sidbena från höger, det har jag aldrig gjort, och tuperar. Hon fäster upp en del av håret men låter resten hänga fritt.
Det finns en spegel i källaren som är dagens sminkloge, jag kastar en snabb blick. Tidigt 1960-talsmode smickrar mig knappast, bara att finna sig. Det är inte en glamorös Hollywoodfilm som spelas in här utan en vardagsnära historia med svenskt sorgmod.
– Är statisten redo?
Det är ingen stor salong. Ändå får ett helt filmteam plats.
Längst till höger skymtar den stol jag ska sitta i.
Det är hur trångt som helst uppe i frisersalongen, förutom filmteamet på åtta personer trängs press och lokal-tv. Skådespelaren Marika Strand som spelar Rut har fått ledigt från Östgötateatern under inspelningsveckan. Marika intervjuas där hon sitter i frisérstolen med ryggen mot den stora spegeln som täcker väggen. En fotograf söker bildvinklar och en tidningsreporter talar med regissören Paulina Stenvall.
Hon är väldigt nöjd med lokalen, en frisérsalong med mycket av originalinteriören kvar. Filmteamet har bara behövt förstärka med några gamla reklamskyltar. Paulina Stenvall ser det som en utmaning att skapa rätt tidskänsla, 1960-talet var länge sedan.
– Vi var och kollade här. Sedan ringde vår produktionsledare Anna Häll henne. Det visade sig att de hade stängt på onsdagar, så vi får vara här gratis.
Eastwood Girls 2013. Inspelningsledaren Ditte Roslund, regissören Paulina Stenvall och regiassistenten Thea Dahlqvist. Dessutom ingår även projektledaren Ylva Stenström och dramatikern Anna M Nygren.
”Vi” omfattar också de övriga unga kvinnorna i filmteamet, regiassistenten Thea Dahlqvist som har koll på alla tider och inspelningsledaren Ditte Roslund som fyller i filmklappans alla fält. Till ”vi” måste också i högsta grad räknas dramatikern Anna M Nygren som skrivit manus. Tillsammans utgör de årets Eastwood Girls, ett projekt finansierat av Svenska Filminstitutet som särskilt syftar till att stötta unga kvinnors filmskapande.
Åtminstone Paulina har filmat i tre år sedan första Eastwood Girls-projektet Klasskampen. Då hon var kamerakvinna, nu är hon alltså regissör. Filmning och ljud sköts av unga killar, något som leder till frågor om det inte finns kameraintresserade tjejer.
Äntligen ensamma, bara filmsällskapet och så jag. Min uppgift är att sitta i en stol och bläddra i en frisyrkatalog. Jag ska hålla tyst och vara helt fokuserad på katalogen, inte bry mig alls om Kerstin Eriksson som står med ryggen mot mig en meter framför.
Kameran står strax intill, bara mitt huvud och lite av klänningen skymtar i spegeln mittemot, förklarar de.
– Tystnad! Tagning! Kameran går!
– Marie och Göran är förlovade nu, säger Eva till Rut och den här gången hör jag allt om Evas familjeliv och Ruts lågmälda svar.
Kerstin Eriksson lossar på Marikas hårtofs, sätter upp några testar som inför en klippning och pratar på. När scenen slutat gör Jennifer Thorsell i ordning Marikas hårtofs igen. Omtagning efter omtagning, filminspelning är ett långsamt men organiserat kaos.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
LÄNKAR
Eastwood hemsida
FLER BILDER FRÅN INSPELNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635100183720″]