• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Karl Axel Pehrsson på Konstmuseet

Fiskespelet, detalj
Fiskspelet, komplett med sjökort, eka, fiskar och tärningar. Del av verket.


Okända djur. Konstnären Karl Axel Pehrson såg, samlade och fantiserade. Film 3:44 min.

 

Djur och växter du tror på

 

Som barn i Bergslagen fascinerades han av naturen. Men som konstnär blev han en konkretist i tiden, Karl Axel Pehrson var ju en av 1947 års män. Känslan för formen var ett väsentligt drag i konstnärsskapet som med tiden fylldes med färg och prunkande fantasi.

 

Tidiga verk
Fem vita – i samlingarna
Tidiga verk. Fem vita – i samlingarna.

 

Med väl valda inlån, från främst Örebro läns museum, lyckas Norrköpings konstmuseums utställningskommissarie Kerstin Holmer visa på en övergång snarare än ett brott mellan den tidige Karl Axel Pehrson och den äldre som under 1970- och 1980-talen blommade ut i både exakta och detaljrika målningar av okända, påhittade växter och djur.

– En besökare som kommer hit kanske tänker att det är exotiskt, som regnskogslandskap som doftar och ångar av fukt, säger Kerstin Holmer och berättar om en konstkritiker som tidig skrev att konstnärens verk påminde om La Palma. Med resultat att Karl Axel Pehrson skaffade sig ateljé på ön.

 

Serpentinoidea
Åsnekyckling och Torngurkor Grigelpadda Dödskallevinda
Åsnekyckling och Torngurkor. Grigelpadda. Dödskallevinda.

 

I sitt måleri förenade konstnären flera traditioner. Pehr Bjurström och Ulf Linde, som båda skrivit om Karl Axel Pehrson, pekar på flera influenser. En är 1600-talets landskapsmålare Claude Lorrain som lade upp den klassiska modellen med förgrund, mellanplan och borttonande bakgrund. Kerstin Holmer lyfter också fram franske naivisten Henri Rosseau, den engelska resenären och landskapsmålaren Marianne North samt äldre tiders pedagogiska skolplanscher.

­– Och surrealisterna. Jag tänker då på alla djuren, de finns ju egentligen inte.

Sagoskogar med grigelpaddor och buskdrakar som gömmer sig i dödskallevindorna. Kerstin Holmer hoppas på många yngre besökare som med förstoringsglas hittar åsnekycklingar och namnlösa småkryp i den frodliga växtligheten.

 

Skulptur i sten och plast
Guldbagge, grön (modell)
Fiskespelet
Insektsskulptur i sten och plast. Guldbagge, grön (modell). Fiskespelet.

 

Men Guldbaggen kräver inget förstoringsglas. Skalbaggeentusiastens modell till svensk films grönskimrande motsvarighet till Oscarstatyetten, är stor nog att fylla sin egen monter mitt i utställningen.

Text, film och foto: Ann-Charlotte Sandelin

  • KONSTMUSEET Norrköping

  • 12 mars – 22 maj 2011
    Karl-Axel Pehrsson
Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.