• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Satir över privat äldreomsorg (recension)

Testa våra vårdtagare! Reklamaffischer med retroestetik hör till fyndigheterna, men avsändare saknas. Versionen à la fattighjonsauktion finns också.

 

Har valrörelsen startat på Galleri Kronan?

 

I början var ättestupan. Sedan kom fattigstugan. Därefter långvården. Nu heter det Carema, förlåt min vän: Vardaga. Om detta kan man skämta eftersom det går att skämta om allt, även om det som är livsviktigt. Eller – om just det livsviktiga bör man skämta.

Galleri Kronan visar därför utställningen Carema min vän, ursprungligen producerad för Virserums konsthall av Lars Andersson-Schaar, en gång KSM-student med eget galleri i Drags kraftstation. Nu är den här. Arbetets museum har gärna lånat in utställningen men då hade den kostat så mycket att den bara kunde ha hängt en vecka, hör jag av EWK-intendenten. Galleri Kronan slipper undan med lägre ersättningsavtal.

Kronans curator Stefan Teleman medger att det ser som att valrörelsen startat. Med väggarna fyllda av kontraststarka teckningar i svart på vitt.

– Politisk konst jobbar väldigt mycket med text. Det görs ofta på ett rationellt sätt, påståenden man kan ta ställning till, det är sällan poetiska påståenden, säger Stefan Teleman.

– Här vill jag att olika åsikter ska brytas. Min inställning är ointressant men utställningen är ett roligt sätt att ta upp en viktig fråga, säger han också och talar sig varm även för den debatt om vården som kommer att äga rum i mitten av september.

 


Utställningen Carema min vän. Namnet Carema care har överkorsats
och nya namnet Vardaga skrivits för hand på väggen undertill.

 

Sjutton tecknare medverkar enligt den lista jag fått. Robert Nygren, i dag en av Sveriges mest kända satiriker som ritar för Kommunalarbetaren, hänger alldeles vid ingången och fångar framtidens vårdval: den döende bilisten som tillfrågas om vilket sjukhus som önskas i stället för att vård ges. Nygrens namn står inte men hans stil är tydligt hans egen. Får man hoppas.

Några signerar sina alster, andra inte. Inga skyltar med namn och titlar som hjälper, vilket drar ner intrycket. Utställningen anonymiseras till ett gemensamt ställningstagande, något som bidrar till känslan av valrörelse. Oklart för vem. Nästan lika oklart mot vem.

Mot Carema min vän, så var det ja. Företaget som blivit symbolen för utförsäljning och privatisering av äldrevården på skattebetalarnas och framför allt på vårdtagarnas bekostnad. Utställningsnamnet som fungerade så bra våren 2012 i Virserum har daterats i och med att vårdföretaget Carema häromveckan bytte namn till Vardaga ett namn vars bokstäver spjuvrarna på de sociala medierna lekt med.

Just riskkapitalbolagen, som ser omsorg som vilket företagande eller snarare finansande som helst, gisslas med vassaste pennstiften. Max Gustafssons långa porträttserie är kanske inte direkt skojig, men tung som en knytnäve i solar  plexus. En rad män, några få kvinnor, kända namn passerar revy: valda uppdrag, företagspositioner, miljonbelopp. Så här kan kristdemokratiska väljare läsa om en man de placerade vid köttgrytorna – Mats Odell: Kristdemokrat och f.d. finansmarknadsminister. Sålde sitt eget vårdbolag för 72 miljoner. Köpare var en riskkapitalfond som i huvudsak finansierades av de AP-fonder Odell var ansvarig för.

Vänner av ordning, jag hör till dem, minns att motsvarande listor – precis lika oförskämda mot invånarna i en demokratisk rättsstat – har noterats under och efter socialdemokratiskt maktinnehav. Kanske inte inom just äldrevården, men ja, bra jobb till den som gjort sig förtjänt av det.

De kallar det VALFRIHET… av Siri Frances, tecknare från Norrköping.

 

Roliga, elaka och kärleksfulla och ibland några mer lama satirteckningar, som ibland slår in öppna dörrar. Allt var inte bättre förr även om Norrköpingsfödda Siri Frances gamla kvinna tror sig veta detta där hon sitter trött och halvnaken med överfylld blöja. De kallar det VALFRIHET…  men vilka är alternativen kallar Siri Frances sin avdelning.

Det är en viktig fråga, den om alternativen. Alla privata vårdföretag är inte riskkapitalbolag, ägda av politiker eller deras nära anhöriga och med säte i skatteparadis dit pengarna flyr med räntesnurrorna. Några är bara privata, om de får chansen att tävla med kvalitet i stället för med billigaste anbudet.

Hälften av teckningarna kan lika gärna gälla den kommunala vården. Kanske blöjorna är överfulla även där, även om min svärmor fått leva med kateter i ett par år. Inte vet jag om det är ett bättre alternativ, vare sig katetern eller boendet. Nej, vi är inte nöjda och hon trivs inte, drömmer och glömmer medan dagar och år försvinner i ett stimulansfritt töcken.

Besökaren kan pröva sin människosyn, Malin Biller står kanske för den ojämna utställningens mest geniala bidrag. Eller så får vi barn ta hem våra gamla föräldrar. Göra en omstart. Blir det bättre så?

Hur vill vi ha det? Och är vi beredda att betala. På riktigt?

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

GALLERI KRONAN Norrköping

7 – 22 september 2013
Vernissage 7/9 kl 12
Carema min vän
Satirutställning

producerad av Lars Andersson-Schaar

MEDVERKANDE TECKNARE
Max Gustafson, Helena Jäderberg, Siri Frances,
Nickan Jonasson, Natalia Batista, Malin Biller,
Jan Kusfält, Henri Gylander, Mattias Elftorp,
Saskia Gullstrand, Nicolas Krizan, Sofia Lindh,
Vendela B Strömbeck, Miriam Löwenstein, Henrik Lange,
Robert Nyberg och Martin Eriksson

PROGRAM
Torsdag 19 september kl 19
Samtal kring privatiseringen av vården.

DELTAGARE
Björn Grip (V), Gunnar Asserhed (FP)
Samtalsledare: Nicke Bremer (S)

 

LÄNKAR
Galleri Kronan hemsida
Virserums konsthall hemsida

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635422707330″]

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Satir över privat äldreomsorg (recension)

  1. Pingback: Carema min vän | Jan Kustfält