Dubbelexponering ger mer. Närbilden av fönstret och huset som avtecknas mot himlen.
Ibland lyckas det
– Jag kom hem från Berlin med fyra bilder som jag tyckte var bra. Katarina Wos fototeknik ställer hårda krav. Hon dubbelexponerar sina bilder och hon tar inga genvägar oavsett om det är digitalt eller analogt.
Hon gjorde ett misstag för ett par år sedan när hon hängde på en tjejkompis på militärmarsch. Men filmen trasslade till sig i kameran och då antog hon att inga bilder blivit tagna utan snurrade upp filmrullen igen. Den hamnade i kylskåpet bland andra filmrullar.
– Ett år senare använde jag den, men när jag framkallade filmen kunde jag först inte förstå varför där var dubbelexponeringar.
Snart klarnade missen och viktigare, en bild blev riktigt intressant. Katarina Wos hade funnit sitt fotografiska spår: dubbelexponering.
Katarina Wos visar fotografi i Studion på Konstforum. Vid första ögonkastet går tanken till skulpturer frätta av tid och surt regn. En och annan skulptur är visserligen där men det är faktiskt också skyltdockor med perfekta ansikten, om det inte var för gruset som tränger sig på här och där.
– Jag arbetar med staden och naturen i symbios. Naturen och människan fascinerar mig.
För att dubbelexponera måste Katarina, oavsett teknik, ta de två bilderna direkt efter varandra. På så sätt omfamnas det moderna huset av trädet i dess närhet. Den slitna trappan får närkontakt med lysrörslampan i taket.
Skulptur plus regnvåg grusväg.
Jag tycker mycket om en skulptur som samspelar med en regnvåt grusväg. Färgspelet får det att se ut som tunn växtlighet som slingrar sig uppför kroppen. Som om hon fångat bildens själ. Så är det förstås inte. Hon skapar den. Prövar om och om igen. Ibland lyckas det.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
STUDION, KONSTFORUM Norrköping
29 september – 13 oktober 2013
Katarina Wos
Fotografi
LÄNKAR
Katarina Wos hemsida
Konstforum hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636154847395″]