Lågteknologiskt foto skapar tidlösa bilder. Dan Isaac Wallin och Daniel Björkert ställer ut tillsammans på NP33.
De skapar ett tidlöst nu
En låda, ett hål, en film. Det är svårt att raskt uppfatta vad som skiljer mellan de två fotograferna Daniel Björkert och Dan Isaac Wallin. Det är lättare att se hur tätt deras teknik och intresse för likartade motiv för samman deras uttryck. Tillsammans ställer de ut på bottenvåningen på konsthallen NP33, i det svarta galleriet längst in på bottenvåningen.
Bygden, människan och naturen speglas på väggarna. En trippel landsvägsstudier där vägen svänger åt vänster eller åt höger och sedan försvinner. Ett hus, eller är det en ruin som anas i den diffusa bilden. Det är som om fotografierna är tagna i ett sent 1800-tal eller tidigare. Eller som om kamerorna tränger genom tiden tillbaka till detta då. Skapar om världen till ett tidlöst nu. Till mannen som står på den lilla stenpiren i väntan på att lusten ska förflytta honom ner i vattnet.
Polaroidfotograf. Dan Isaac Wallin experimenterar ofta med positiv film.
– Jag fotograferar som jag ser världen, säger Dan Isaac Wallin.
Han har bjudits in av vännen Daniel Björkert, Norrköpingsbo sedan ett år. Båda deltog i utställningen The grand focus på Arbetets museum våren 2012, som lyfte fram lågteknologiskt foto. Något som inte innebär att de gör det lätt för sig jämfört med den digitala underverksteknologin, snarare tvärtom. Att arbeta med lågteknologi innebär att man kommer hem med en eller två bilder efter flera timmars förberedelser, val av motiv och genomförande.
– Jag har jobbat mycket med dokumentärfoto, men vill här arbeta med själva hantverket, säger Dan Isaac Wallin.
De har byggt sina hålkameror själva, de experimenterar med linser, film, fotopapper och framkallningsbad. Dan Isaac Wallin intresserar sig för den positiva polaroidfilmen som han prövar att framkalla på olika sätt. Här visar han mest färgbilder men också något svartvitt. Han går gärna upp i lite större format, då är originalbilderna inskannade och utskrivna. Yael är en get med krumma horn, den anas i bildens svärta, den rinnande framkallningsvätskan är nästan på väg att förstöra bilden – ursprungligen tagen i öknen en solig dag.
Noga. Daniel Björkert passar på den övre linjen vid hängningen.
Daniel Björkerts bilder hänger i en lång svartvit serie men även han har med färgbilder i utställningen. Han visar ett foto av björkar i en skogsdunge, med skärpan på ett enda avstånd medan resten av bilden mjukas upp i ett dis. Resultatet ger intryck av ett måleri.
– Jag försöker isolera och ta bort så mycket detaljer som möjligt så att betraktaren ska kunna drömma sig bort, säger Daniel Björkert och tillägger: Det handlar också om att bjuda in slumpen.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
NP33 Norrköping
28 september – 20 oktober 2013
Daniel Björkert och Dan Isaac Wallin
Fotografi
LÄNKAR
Daniel Björkert hemsida
Dan Isaac Wallin hemsida
NP33 hemsida
The Grand focus utforskar världen på Arbetets museum reportage Kultursidan.nu 13/4 2012
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636287105705″]
Pingback: Fotografiska världar m.ä. på Kronan – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Promenad i New York på Galleri Kronan – KULTURSIDAN.nu