• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Melker Garays onda Råttan

Melker Garay presenterade Råttan och tidigare böcker under Östergötlands bokmässa.

Östergötlands bokmässa. Melker Garay presenterade hela sitt författarskap på bordet och lät sig även intevjuas i seminarierummet.

 

”Jag jobbar med mig själv när jag skriver”

 

Den tunna volymen till trots är pärmarna ovanligt stadiga, något att hålla i handen. Ett blodrött tunt band kan tyckas onödigt, tjugo korta berättelser på inte så många fler sidor. Jag tolkar det som en maning: läs bara en i taget, låt dem sjunka in däremellan.

Norrköpingsförfattaren Melker Garay har ägnat döden och andra ljusskygga ämnen ett par romaner tidigare. Nu ger han sig den extremt korta berättelsen i våld. Råttan och andra onda berättelser är utgiven på Norlén & Slottner förlag. Ämnena är onda, tragiska, någon griper mig djupt fast det är så kort. Det handlar om människor, djur och natur, realistiskt och orealistiskt. Titlarna är ett ord långa: Korset, Grisen, Minnet. Det är obehaglig, men i flera fall riktigt bra läsning.

Många författare skriver om det onda för att roa, underhålla. Du skriver för att oroa läsaren? Jag ställer frågan under Östergötlands bokmässa i Linköpings bibliotek. Melker Garay och jag sitter uppspetade på varsin stol i seminarierummet en trappa upp inför en publik som raskt växt till sig under min högläsning av Smuts, en text som får mig att tänka på Stephen King men också på åldrade döttrar som tillbringar timmar i duschen.

– Jag jobbar med mig själv när jag skriver, svarar Melker Garay.

Uppenbarligen tänker han inte på läsaren när han skriver. Om han nu tänker alls. Den första berättelsen kom för honom en dag, bara ville skrivas ner. En månad senare var tjugo texter nedtecknade, de hade kommit i en strid ström till dess att den sinade. Nog är det märkligt.

Förebilder finns. Med tanke på Melker Garays chilenska ursprung tänker jag på Latinamerikas magiska realism, och får okej för Marquez. Han nämner även Borges och lyfter fram mexikanen Rulfo. Men den första för honom är Pär Lagerkvist och hans Onda sagor.

 

Råttan

 

Flera, mer än hälften, av texterna i Råttan berör religion. Det är katolska pedofiler, Gud och Fan själv. Sammantaget är han kritisk till allt vad religion och översitteri heter.

– Min mormor var djupt troende, det gick inte att diskutera med henne.

Melker Garay läser Kräken, sedan tar bokmässans erbjudna 15 minuter slut. Vi kliver ner från stolarna och lämnar rummet tillsammans med publiken. Melker sätter sig tillrätta vid sitt mässbord.

Noteras bör konstnären Stefan Telemans tecknade råtthuvud på bokens framsida. Med ett lysande vitt öga och ett slocknat, själens fönster.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

PROSA

Råttan och andra onda berättelser
Melker Garay

Norlén & Slottner 2013

 

LÄNKAR
Melker Garay hemsida
Norlén & Slottner hemsida

FLER BILDER FRÅN PRESENTATIONEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636623005195″]

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Melker Garays onda Råttan

  1. Pingback: Melker Garays absurda Fågelskrämma (recension) - KULTURSIDAN.nu