Maktspel. Råttan tar fram schackspelet för att få Kameleonten att tänka på annat. I rollerna Ann-Louise Persson Hall och Åsa Husén.
I Londons kloaker och T-banesystem
– Efter att vi skrivit den så lät jag den ligga, ville inte läsa för det var så otäckt. Nu när vi jobbar med den känns det inte så längre. Det handlar om makt och det är också humoristiskt.
Teater Lekhuset är en fri grupp inom Kvartersteatern, ett gäng som hållit ihop genom åren, namnet kommer sig av en lekfull och experimentell inställning till teaterarbetet. Egentligen tänkte de sätta upp en pjäs av Jonas Hassen Khemiri men med studenter som närmar sig slutet på sina utbildningar, flyttar iväg eller reser utomlands blev det svårt att hålla ihop projektet.
– Vi gick tillbaka till den här texten som vi skrev 2007 efter en idé som Lollo hade, berättar Åsa Husén.
– Jag läste en bok av thrillerförfattaren Michael Connelly. Det handlar om en lönnmördare men också om vänskap och kärlek som uppstår under en kort tidsrymd, förklarar Lollo, som egentligen heter Ann-Louise Persson Hall.
Teater Lekhuset: Åsa Husén, Ann-Louise Persson Hall och Emelie Gustavsson.
Osedd är namnet på Åsa Huséns och Ann-Louise Persson Halls enaktare. Om relationen som uppstår av en slump – eller inte. Det har gått så pass lång tid sedan de skrev den att manuset har blivit som en text vilken som helst att undersöka och tolka.
– Varje gång vi läst den så har vi diskuterat vad repliker och händelser betyder, säger gruppens tredje medlem Emelie Gustavsson som tagit ett steg bakåt från scenen och ansvarar för ljud och ljus, ”en väldigt enkel historia”.
Åsa Husén spelar Kameleonten, en obehaglig person med tungt vapen och nervösa fingrar. Ann-Louise Persson Halls rollfigur är Råttan, hemtam i kloakerna under Londons tunnelbanenät. De träffas av en slump, kanske, och en relation uppstår.
– Vi letade efter ett stenrum att spela i men kom på att Lilla kammaren här i Kulturkammaren passar bra, litet och instängt, säger Åsa Husén. Vi sätter ut marschaller så publiken hittar direkt till ingången vid Bråddgatan, 15 meter från den vanliga teaterentrén.
Skådespelarna strör ut skräp på golvet, ”nej inte Östgöta mjölk, det är för dyrt för Råttan”, och klär om inför kvällens repetition och för att vi ska kunna ta bilder i ljuset från lysrören. Ett schackspel kommer fram på bordet, ett spel med snabba drag, Lite för snabba.
– Gå fram till Drottningen med tornet, sedan är det schack och går inte att göra något, instruerar Emelie Gustavsson.
Snabbt parti. Emelie Gustavsson instruerar.
Jag tar fram kameran igen och fotograferar gänget som lutar sig över det rutiga brädet. Fredrik Hall kommer med på bilden, Ann-Louise man, som kallar sig konsult för gruppen.
– Jag har hjälpt till lite med stage fighting.
Aha, det kommer att gå hett till i underjorden.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
18, 19, 25 & 26 oktober 2013 kl 20 Lilla kammaren
Osedd
av ensemblen
Ljud och ljus: Emelie Gustavsson
Prod: Teater Lekhuset, en fri grupp inom KvartersteaternMEDVERKANDE
Råttan: Ann-Louise Persson Hall
Kameleonten: Åsa Husén
LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida
FLER BILDER FRÅN REPETITIONEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636662346414″]
Pingback: Osedd blir sedd i mörkrets Lilla kammaren (recension) - KULTURSIDAN.nu