Dogge bjöd sin publik på lite hjärngymnastik.
Men när rappskolan varat en timma, upphörde rimmen att rinna.
Att vilja, våga och rimma
– Tjugoen minuter! Han är tjugoen minuter försenad, berättar en ivrig liten flicka till sin mamma. Japp, Dogge blev nästan försenad en hel halvtimma och inga tydliga ursäker fick de som hade väntat få höra. Eller okej, en liten en fick vi. Hursomhelst så glömdes förseningen snabbt bort då Dogge satte igång direkt.
Alla hade samlats i Hagebys bibliotek för att få lära sig konsten av att rappa, ett arrangemang som ingår i skrivlustprojektet Skriv överallt, med stöd från Statens Kulturråd. Biblioteken i Östergötland samarbetar för att hitta olika vägar att inspirera ungdomar till eget skrivande.
Barnen längre fram tillhörde de som var mest entusiastiska och ivriga att få delta. De som satt längre bort tittade knappt upp från sina mobiler. Dogge försökte interagera med sin ”publik” så mycket som möjligt. Han frågade vad som är vikigast att tänka på när man rappar.
– Musik! Mikrofon! Att ha en publik! De som vågade försökte gissa sig fram. Ingen verkade tänka på rim så han fick säga det högt – och alla slog till sina pannor.
– Men självklart, suckade alla i kör. Doggelito försökte sedan få någon längst fram att skrika ut det första ordet de tänkte på. ”Lok”! Sedan bad han om ord som rimmar på lok. ”Tok”. ”Wook”. ”Bok”. Barnen längst fram kom på en del. Sedan skulle ett helt nytt ord kommas på och det skulle också få ett antal rimord. Efter det ska ännu ett nytt ord skrivas ner och få rimord.
Rim och rytm måste man ha, för att rappen ska flyta bra.
– Hallå? Ni sover ju, ropade Dogge när ingen längre gav någon respons efter en 45 minuters rimlek som inte var över och skulle fortsätta på samma repetitiva vis ett bra tag till. En del föräldrar försökte peppa sina barn och få dem att säga det rimord de själva just kommit på men eftersom inget barn verkade orka efter en timmes rimmande så bad Dogge om de vuxnas hjälp. Det blev knäpptyst.
En från pressen vågade ropa ut ett par rimord och Dogge nöjde sig. Sedan lyckades stämningen blir mer energifylld när rimmandet var över och barnen längst fram blev tillfrågade att våga ställa sig upp och försöka rappa till de rimord de nu hunnit skriva på tavlan. Många ville och många vågade. Energin var tillbaka.
Till sist får han stå med miken i hand, läsa så rytmiskt och coolt som man kan.
Det bästa med kvällen på Hagebys bibliotek var Dogges vilja att få barn att tänka kreativt och våga testa sina idéer. Jag såg en del som verkligen kände glädje över kvällen hela tiden, medan många andra mest verkade trötta. Kanske att det är så att en rappskola som börjar halv sju en onsdagskväll är för sent för de flesta barn att orka med?
Hursomhelst så var tanken med kvällen väldigt god. En del nappade men för de flesta blev det en stel och lite tråkigt kväll i längden.
Text: Christian L. Hellberg
Foto: Emma Sjögren / Hageby bibliotek
HAGEBY BIBLIOTEK i MIRUM Norrköping
16 oktober 2013
Rappskola med Dogge Doggelito
LÄNKAR
Dogge Doggelito hemsida
Skrivlustsidan Squoosh hemsida
FLER BILDER FRÅN KVÄLLEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636690099116″]