Upp och ner. Ett vanligt hus i en ovanlig position föreslogs för kvarteret Spinnrocken i centrala Norrköping. Lundbergs bygger just nu bostäder, färgglada men rättvända i kvarteret.
En bättre, grönare och roligare stad
När kriserna tynger behövs visionerna. Även om politikerna inte direkt vänt sig till dagens ungdom för att fråga om råd inför framtiden, så fick de konkreta förslag på fredagen. Ledande och politiker och tjänstemän inbjöds nämligen till en förhandstitt på utställningen Framtidsstaden Norrköping – skolelever skapar visioner som på lördag öppnar på Stadsmuseet i Norrköping.
Projektet ingår i kulturinstitutionernas 100-års jubileum och kommer under en tid att ingå i utställningen Kris och Vision på Norrköpings Stadsmuseum.
Alma, Oliwer (skymd), Tuva, Emilia, Ebba visar kommunalrådet Mathias Sundin sitt modellbygge i kvarteret Spinnrocken.
Elever från årskurs 8 och 9 vid Erlaskolan, Söderporten och Hagaskolan har under hösten valt områden i Norrköping som de tycker behöver förändras. De har studerat platsernas historia och sedan arbetat med förslag och skapat modeller. Under arbetet har de träffat stadsplanerare och arbetat med historia på Norrköpings Stadsmuseum. Idéerna har utvecklats med stöd av pedagoger från Kulturskolan och Cnema samt tekniker från Interaktiva institutet.
Resultatet har visualiserats både som fysiska modeller och presenteras även på ett 3D-bord, på en interaktiv karta av Norrköping där man kan fördjupa med texter och bilder. Samma verktyg som stadsplanerarna använder.
Galleria på väg hem för Lindöborna.
Under fredagen presenterade högstadieeleverna sina förslag för inbjudna politiker och tjänstemän på Cnema. Först ut var Hagaskolan som visade hur man ville förändra Nya Torget, Gamla fängelset, Södra hamnen, kvarteret Spinnhuset och den så kallade Lindörondellen.
Resultatet var många gröna områden, exempelvis i Södra hamnen. Nya Torget fick både bostadshus och parkmiljö medan Gamla fängelset förvandlades till ett centrum för friskvård med spa och lyxrestaurang. Lindörondellen fick en galleria medan den mest spektakulära visionen landade ett upp och nervänt hus i kvarteret Spinnrocken.
De andra två skolorna har också tagit sig an intressanta områden som Strömsholmen och Folkparken. Totalt är det uppskattningsvis 13 – 14 miljöer som presenteras.
Interaktiva skärmen. Peka på de runda markörerna för mer information.
Förslagen är verkligen intressanta och man fick också många frågor av inte minst de stadsplanerare som fanns på plats. I något fall är kommunen nu på gång med planer, om än kanske inte i samma stil. Många ifrågasättande frågor ställdes också – men ungdomarna visade sig vara väl pålästa och hade svar på alla.
Eleverna var glada för att de fått jobba med projektet och förklarade att man nu inser att det inte är så lätt att planera stadsmiljöer. Klassföreståndaren konstaterade att eleverna lärt sig mycket under projektet och framför allt att samarbeta inom grupperna.
Text och foto: Sven Åke Molund
STADSMUSEET Norrköping
9 november 2013 – 12 januari 2014
Invigning 9/11 kl 13 med stadsarkitekt Karin Milles Beier
Framtidsstaden Norrköping – skolelever skapar visioner
Delprojekt i Kris och vision samt i jubileumsfirandet Med staden som scen
Prod: Stadsmuseet, Kulturskolan, Stadsbyggnadskontoret, Cnema, Visualiseringscenter C och Interaktiva Institutet,under projektet Med Staden som scen.MEDVERKANDE SKOLOR
Söderportens skola, Erlaskolan och Hagaskolan
LÄNKAR
Stadsmuseet hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157637449256364″]