Utstickare. Inger Södergren har bearbetat minnen från barndomens landskap.
Utstickande minnen, stigar och spår i snö
– Keramik på vägg är ofta platt, relief eller kakel. Jag har velat få ut mina verk från väggen. Inger Södergren visar sina verk på Galleri Kronan. On My Wall heter utställningen kort och gott, versalerna (stor bokstav) markerar vikten av varje beståndsdel av titeln.
I stora entrérummet hänger (och rentav sticker ut) keramiska verk med tydliga kontraster. Formerna är mjuka eller vassa. Färgskalan ljus eller brunsvart, ibland med marmoreringar. Blank eller matt.
Nu berättar Inger Södergren om en avgörande händelse, om en utställning i Galleri Vreta kloster för ett par år sedan. Vreta kloster ligger invid Berg där Inger Södergren växte upp. Hon återvände till de stigar hon gått som barn, särskilt till en mosse där hon upplevde att ljuset och luften var annorlunda.
– Jag kunde inte bortse från att jag vuxit upp där, det var min skolväg. Jag var tvungen att relatera platsspecifikt. Men jag är ingen ”naturmålare” utan arbetar med abstrakta former.
Abstrakt konstnär. Inger Södergren framför några verk som är förknpppade med barndomens mosse.
Inger Södergren valde att se och minnas uppifrån, distansen blev till ett fågelperspektiv. Hon visar på några lättfångade exempel, helvita spår i snön i ett verk, en vit stig som skär genom den bruna mossen – en gångbar rest efter det tidiga 1900-talets torvtäkt. Men en serie vita snäckformer är i stället bearbetade minnen av ängsullens blommor, många gånger större.
Kanske några bulliga objekt är alléträd och vita små paraplyformer minnen av regniga dagar eller från svampskogen. Så kan man roa sig med att fantisera. Andra verk är betydligt mer svårfångade och ska så vara. Jag fascineras av vita inverterade rosengrottor djupt innanför brunsvarta veck. Och vill inte heller veta bakgrunden till några riktiga utstickare.
Inger Södergren arbetar i ljus stengodslera som hon bränner i den lägre temperatur som man använder för vanligt lergods, ”då sluter sig inte ytan”. Från timmarna i elugnen till den snabba dekorbränningen utomhus. Där hon skyddar delar av ytan med ett tunt lager lera, som tvättas bort efteråt. Dekorbränningen kan upprepas, det är då marmoreringarna uppstår.
– Jag bränner med tidningspapper och lite torrt material från trädgården. Jag iakttar färgen på lågorna och röken och avbryter när jag tycker att det är dags.
Tunn styrka. Stengodsfatets dekor fotsätter på undersidan.
I det innersta rummet visar Inger Södergren upp en helt annan sida. Klassiska fat med mönster står på podier och hänger på väggarna.
– Form är intressant men också grafiska mönster, då på fat. Det är kul att jobba med ytor som inte har början eller slut, säger hon och visar hur mönstret fortsätter på fatens undersida.
Inger Södergren är verksam i Kisa. Hon har ställt ut både i Sverige och i utlandet. On My Wall är hennes första separatutställning i Norrköping, tidigare har hon deltagit i samlingsutställningar här.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
GALLERI KRONAN Norrköping
9 – 24 november 2013
On My Wall
Inger Södergren
Keramik
LÄNKAR
Inger Södergren hemsida
Galleri Kronan hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157637603550816″]
Pingback: Påsk på Galleri Mot Strömmen (recension) - KULTURSIDAN.nu
Pingback: Inget solk i Passagens bägare (recension) - KULTURSIDAN.nu