Mottagning pågår. Konstnären Göran Häggs Avlyssningsmaskin för änglar fullgör sin plikt i Magasinet i NP33.
Mottagning pågår!
Så underbart vacker! Storslagen. Utomjordiskt skön. …men så … så inklämd. Konstnären Göran Häggs helt vita Avlyssningsmaskin för änglar, i det rum som fått namnet Magasinet i Galleri Sanders stora konsthall NP33, är en sinnebild för konsten själv, dess historiska uppgift och dess plats idag.
För vad vet vi om konstens ursprung om inte att det handlat om kontakten med det vi kallar högre makter. Önskan om jaktlykta, hyllning till förfäderna, trädens och källornas andar. Beskrivande. Tillbedjan. Bön. Fram till dess att konsten vände blicken mot människan själv, avbilden som skaparen.
Märkligt maskineri. Uppenbarligen m y c k e t v i k t i g t.
Det mest iögonfallande med Avlyssningsmaskin för änglar är de fyra stora mottagarna, som vida hörlurar mot de eteriska rymderna, den dimension där änglarna bor eller bodde. De tycks vara gjorda av änglamaterial eller bara ett återkallande ur minnet. Blyertspennan tecknar tunt vingpennornas udd på det vita papperet. Det är tunt, genomlyst – balsalätt trä utgör dess uppåtsträckta stomme.
De är fästa på en vagn, avlyssningsmaskinen ska alltså kunna förflyttas mellan olika platser. Hjulen är stora med åtta ekrar. Små pinnar genomborrar ena hjulparet, ger det bredd och fäste i lera och oländig terräng. Av trä är hjulen är gjorda.
Ett intrikat maskineri av svängande hjul och rep tycks ha en betydelse av vikt. Kanske att det ska styra mottagarna mot rätt frekvens och vinkel. Eller bearbeta ljuden som samlas i den jämförelsevis tunna gondolkroppen i maskinens centrum.
Det går alltså att beskriva Avlyssningsmaskin för änglar. Den är lättillgänglig att se och uppfatta, att fantisera kring. Men varför står den här, inklämd mellan bjälkarna i ett mörkt magasinsutrymme. Är den avställd? Har den mist sin funktion? Betyder inte änglar något längre?
Eller är det konsten som mist sin betydelse i en tid då yta tränger undan innebörd? När konsten och konstnären måste bevisa sitt värde i termer av rationell nytta. Då stämplas den djupa skönheten som onytta.
Genomlyst. Och som gjord av änglars vingpennor. Av papper på trästomme.
Göran Häggs platsbyggda Avlyssningsmaskin för änglar visar att det är just här vi måste lyssna, i den mörkaste av vrår. Inte på den stora marknadsplatsen utan i det undangömda prånget. Om den så måste vänta i månader och år, sekler och eoner.
Själva lyssnandet, utsträckandet mot något utanför den rationella nyttan är det viktiga. Att vi är öppna för den andre.
Vad som helst kan ske i konstens världar. I detta ligger konstens värde – det är onyttans budskap. Konstnären Göran Hägg talar klarspråk – på konstens eget modersmål, med papper, trä, färg och rep, visioner och fantasi.
Annan riktning. Göran Häggs svarta raket-bil med nitar.
Avlyssningsmaskin för änglar är inte bara en skulptur och installation, det är en hel utställning. Konstnären fortsätter träget med sina mekanistiska fantasier, som skisser, objekt och skulpturer i alla storlekar. Här är en hel vägg med små skisser som vore de kakelplattor intill några utsågade objekt i lite större format.
För två år sedan besökte Göran Hägg Konstforum med flera rörliga skulpturer/installationer. Då berättade han om sin DC3:a med femton meters vingbredd. På hans hemsida ser jag den, vit och smäcker. Ser också militära vapen och maskiner, svarta med nitar.
En stor svart raket-bil, med ”plåten” full av nitar, står startberedd i NP33:s magasin, riktad mot färd i yttre rymden. Jag hoppas och tror att den missar Avlyssningsmaskin för änglar.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
NP33 Norrköping
2 november 2013 – 18 januari 2014
Avlyssningsmaskin för änglar
Göran Hägg
LÄNKAR
Göran Hägg hemsida
NP33 hemsida
Mia Malmlöf och Göran Hägg på Konstforum reportage Kultursidan.nu 28/9 2011
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157637757884394″]