”Stor blomma” – köttätande växt? Lars-Erik Wahlbergs fyllda tygskulpturer kan ge ett lustfyllt / hotfullt intryck. Här tillsammans med Fredrik Lindqvist.
Egensinnade bildmakare
Associationerna far som skottspolar på Konstforum där konstnärerna Fredrik Lindqvist och Lars-Erik Wahlberg ställer ut. Två egensinniga män ur punkgenerationen som sympatiserar med varandra alltsedan studietiden på Konsthögskolan i Umeå under tidigt 1990-tal.
Lars-Erik Wahlberg med Från den andra sidan. Detaljer från Från den andra sidan respektive Stor blomma i artikelns topp.
Flitige Wahlberg visar målningar och skulpturer. Målar gör han företrädesvis på duschdraperier medan skulpturerna återanvänder och sammanställer redan använda föremål som han hittar på loppis. Han återvänder ofta till populärkulturens bördiga marker, kombinerar ibland med texter, inte minst i små fyrkantiga målningar/collage (tänk Jan Stenmark).
– Duschdraperierna har mönster som jag tar upp, förklarar han.
Människor är vanliga motiv på de stora draperierna. I Från den andra sidan möts ett manshuvud, à la amerikanskt 1950-1960-tal, och ett kvinnohuvud, tanken på Miriam Makeba krockar med Nefertiti. Plus två jättetulpaner. Och två exemplar av det treuddiga moln man hittar här och var i hans måleri.
Hejdå.
Skulpturerna med djur väcker känslor. I Hejdå klänger en apa sig fast på en raket, innanför det runda fönstret sitter en annan apa. Samhällskritiken, vad människan gör med djur och natur, är stark hos Lars-Erik Wahlberg.
Spaningsplan över hattfabriken (Lars-Erik Wahlberg).
Småcollage (Lars-Erik Wahlberg) + Utan titel (Fredrik Lindqvist).
Bar, Tårta (Fredrik Lindqvist).
Flitige Lindqvist arbetar med trätryck på textil. Tygerna hittar han i vanliga textilaffärer, loppisfynd passar inte. Däremot söker han grundfärger och mönster att utnyttja och trycka vidare på, kraftfulla svarta EWK-linjer eller medeltida. Det slutliga verket består av flera lager ovanpå varandra.
– Jag planerar och trycker hela bilden på grundtyget, sedan trycker jag varje del för sig och syr fast, berättar Fredrik Lindqvist.
Stygnen syns tydligt, små stygn på små bilder. Grova stygn på stora verk. Lite Frankensteinsk monsterkänsla blir det, inte minst när han syr fast rådjurshuvuden på kvinnokroppar.
Fredrik Lindqvist med verket Schwein gehabt.
Det är mycket kvinnokroppar, grodor och en och annan gris i Fredrik Lindqvists motivvärld. Också han hämtar och mixar från populärkultur, sagor, serietidningar och manga. Och från södra Tyskland där han bor sedan tio år. I det stora verket Schwein gehabt med en gris som svänger sig bland unga kvinnor med vindlande törnrosor utanför sagoslott, men också rankor på en kappa. Det finns hela tiden mer att upptäcka. Subtila budskap, om än grovt påsydda.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
KONSTFORUM Norrköping
- 19 mars – 3 april 2011
Fredrik Lindqvist och Lars-Erik Wahlberg