Filmen lever vidare. Producenten Robert Melo och regissören Johan Rosell var glada vinnare i Trollhättan i helgen.
Många vinster att hämta för satsning på film
Bästa manus. Bästa manliga skådespelare. Uttagen för visning vid Göteborgs internationella filmfestival. Den prestigefyllda trippeln räknade skaparna av Eastwoodfilmen Första strulet hem under helgens Novemberfestival i Trollhättan.
Öl, cigaretter och unga tonåringar som har brått att lämna barndomens oskuld, om så bara att få kyssa någon. Det är innehållet i Första strulet som ingick i Eastwoods filmpaket 2012. Även om filmen inte var klar till Eastwoodpremiären hindrade den inte från att ta sig fram i Filmöstergötland. Den gick som förfilm under Utomhusbion i somras. Och var med under Norrköpings filmfestival Flimmer där den tog hem Guldsvanen i sin ålderskategori, 20-26 år. Vilket i sin tur tog den till Novemberfestivalen i Trollhättan, alltså inofficiellt SM i kortfilm för unga filmare.
– Vinsten av visningen på GIFF är nog det jag är mest glad för. Det gör att filmen lever vidare och har möjlighet att komma vidare till internationella festivaler, säger producenten Robert Melo i Cnemas pressmeddelande.
Första strulet utspelas en kylig kväll. Till vänster 14-årige Elias som vill bli ihop med sitt span.
– Första strulet är en mycket bra kortfilm. Jag tycker den är helt i klass med En kärlekshistoria av Roy Andersson och Fucking Åmål av Moodysson. Nu börjar dess vandring ut i världen!!!, utropade Boel Zetterman, stolt och glad projektledare för Eastwood på Facebook.
– Det finns ett antal filmer som världen behöver. Som med kärlek, humor och värme ger publiken något livsnödvändigt. Insikt och tilltro, inte minst till filmkonsten. Eastwoods bidrag är att dessa filmerna kan göras.
Östergötland representerades också av filmen Sprickan av Vida Roslund i ålderskategorin 16-19 år. Sprickan tog hem Guldsvanen tidigare i höstas och skickades därmed till Trollhättan. Men där gick den inte vidare.
– I den ålderskategorin var Sprickan definitivt en av de filmerna som höll högst kvalité. Det är en intressant och välberättad historia som stack ut i det enorma programmet, och här håller jag inte riktigt med juryn och tycker absolut filmen var värd ett bättre öde och pris, sade Sebastian Sas, Filmkonsulent på Film i Öst.
Framgångsfilm. Visades i Göteborg förra året. Och på TV. Och under Bergmansveckan. Men pappa då!
– Östgötska filmare har återigen tagit hem stora priser i Sveriges nationella arena för unga filmskapare. Jag hoppas att östgötska politiker och näringsliv snart verkligen får upp ögonen för att det inte räcker med att enbart utveckla dessa talanger, utan att vi också måste vårda dem för att behålla ett gott filmklimat i länet och regionen, kommenterade Adam Tillberg, styrelsemedlem i Östergötlands förenade filmare, på Facebook.
Han fortsatte med att ställa frågan om länets motsvarigheter till Josef Fares, Teresa Fabik och Jens Jonsson med flera måste söka sig till andra delar av landet när de vill göra storfilm, när alla kan gagnas av en gedigen filmindustri i närområdet!?
Boel Zetterman, som alltså backat upp en rad unga filmare genom åren, var inte sen att spinna vidare på tråden:
– Det är som att missa tåget för att man är för snål för att köpa biljett. Hela regionen vinner på att det börjar produceras mer film. Ekonomiskt är det ren vinst.
– Förutom alla kulturella argument finns det strikt ekonomiska sådana. Filmindustri omsätter stora belopp på de platser de görs. Utvecklar handel och även mänskligt kapital.
Några prisvinnande kortfilmare genom åren är såväl Crazy Pictures som ETK media. En tidigare Eastwoodfilm som både tagit hem priser och fått stor uppmärksamhet är dokumentären Men pappa då! från Åt skogen produktion.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
LÄNKAR
Cnema hemsida
Eastwood hemsida
Novemberfestivalen hemsida
Östergötlands förenade filmare hemsida
Guldsvan med vingbredd 2013 reportage Kultursidan.nu 12/10 2013
FLER BILDER – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157638054968816″]