En helt normal familj vid middagsbordet. Pappa Karl hävdar sin åsikt.
En helt normal familj en helt vanlig söndag
Vad är ”normalt”? De Geergymnasiets teaterettor spelar egna föreställningen Söndagsmiddagen på Arbetets museum. Den bygger på sanna livsöden, historier som hållits hemliga lyfts upp i ljuset.
Förintelsens minnesdag 27 januari inleddes redan på söndagen. En av de många programpunkterna i Norrköping var teaterföreställningen i Laxholmskällaren. Arbetets museums programansvarige Mårten Mellberg fyllde på med extra stolar, många ville se resultatet av ett arbete som inleddes på De Geergymnasiet i december. Arbetets museum hade satt livsöden ur sitt arkiv i händerna på eleverna med uppmaningen att göra något av det. Först skrev de monologer.
Det bestämdes att han skulle gå med i Hitlerjugend. Det blir bra för karriären, sade hans far.
Pianomusiken tystnar. Två berättare introducerar familjen Normal. Mamma Matilda ställer maten på bordet och Söndagsmiddagen har inletts. Kanske att maten tystar munnen på alla utom farfar men inom middagsätarna höjs rösterna – publiken får ta del av deras inre monologer.
Den ena dottern förklarar för oss i publiken, men inte för sin familj, att hennes svarta yttre är en tyst protest mot mobbningens skam. Den andra dottern är lesbisk, hennes bästis är hennes älskade och snart ska de rymma tillsammans. Allteftersom faller hemlighet efter hemlighet till marken som löv om hösten. Hemligheter i nutid och mörka minnen från det förgångna.
Efter premiären. Cornelia Fält, Cecilia Sjövall och Klara Pauser vid bordet där de nyss spelade sin föreställning.
– Vi var tre stycken som skrev pappans monolog, berättar Klara Pauser, en av berättarna, efter premiären. Vi fick hitta på egna personer och skriva monologer till dem, men det var inte sagt att vi själva skulle få spela de monologerna.
Efter jullovet fortsatte arbetet. Nu var det dags att skriva ett manus som rymde alla monologer och knöt ihop med fler roller, som invandrarkvinnan som hjälper mormor Sara. Monologerna är bara ett sätt av flera att komma rollkaraktärerna och deras hemligheter in på livet.
Efter att rollerna fördelats har eleverna fått arbeta med sina karaktärer medan deras lärare Ingbritt Swanö-Wiklander stått för regin.
Pjäsen tar upp viktiga frågor. Med Arbetets museums Mårten Mellbergs ord handlar det om demokrati och människovärde, att stå upp mot fördomar och rädsla. Allt detta vädras i pjäsen. En fin berättelse är den om sonen som ser och hör allt, men känner sig osedd.
– Det kanske är extremt många saker i en enda familj, tänker Hanna Adolfsson, som spelar mormor Saras hjälp.
– Jag tror att de flesta människor döljer saker, säger Tiffani Carlsson som spelar mamman som vill leva i en helt normal familj.
En kvinna ska vara sexig, säger pappa Karl. Men tycker han verkligen det? I rollerna Brinde Karlsvärd och Tiffani Carlsson.
Hur är situationen med rasism och homofobi i dag? Åsikterna går isär i klassen, de tror att det kan både finnas en större acceptans i vissa grupper medan andra har en skarpare attityd mot fenomen som inte uppfattas som ”normala”.
– Det är fortfarande stora problem idag, men bättre dolt, säger Josefine Björklund.
Hon spelar mormor Sara, judinnan som överlevde 7 år i koncentrationsläger. Josefine Björklund har själv varit med och skrivit monologen, byggd på en sann berättelse av en kvinna vid namn Sara.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
ARBETETS MUSEUM Norrköping
26–27 januari 2014 kl 15
Söndagsmiddagen
av och med De Geergymnasiets teaterprogram åk 1
Regi: Ingbritt Swanö-WiklanderMEDVERKANDE
Hanna Adolfsson
Josefine Björklund
Tiffani Carlsson
Alice Engholm
Cornelia Fält
Anna Harrysson
Brinde Karlsvärd
Lotta Månsson
Klara Pauser
Cecilia Sjövall
Disa Wennergren Ornsäter
LÄNKAR
Arbetets museum hemsida
De Geergymnasiet hemsida
FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157640188908534″]