Bubblande ljus. Melodifestivalens ande svävade över det obligatoriska medleyt som gavs en ”Mello”-tappning.
Vänner delar med sig, ”Vendela”
Vilken show! De Geergymnasiets musiktreor har tillsammans med Norrköpings symfoniorkester genomfört en rad skolkonserterna i veckan. Lördagens familjekonsert i helfigur fyllde två akter. Den första lät musiken klinga högt med körverk och solistframträdanden. Den andra berättade om vikten av vänskap genom historien om divan ”Vendela”, en akt präglad av helhet.
KolliSON är årets ordlek på det traditionella mötet mellan De Geergymnasiets musiktreor och Norrköpings symfoniorkester. Men någon krock kunde inte märkas, istället gavs en helgjuten föreställning i lördags eftermiddag. I två akter, att jämföra med kortversionen som givits som skolkonsert i veckan. Ett bra lagarbete, musikaliskt lett av dirigenten Christoffer Nobin.
Kör, pukor och blås i Karl Jenkins Sanctus.
Musiken satt i högsätet hela första akten som inleddes med körstycket Sanctus ur Karl Jenkins uppmärksammade The armed man – A mass for peace. Dirigenten Christoffer Nobin höll kören och den sparsmakade instrumenteringen i stramt grepp, för att få ut mesta möjliga effekt ur växlingen mellan dova pukslag och jubelutbrott.
Tänk att få spela i en av Sveriges bästa symfoniorkestrar. Tillfället gavs under lördagen, det var ett litet spring i orkesterraderna. Tänk längre än så, tänk att få vara gästsolist. Fyra instrumentalister i klassen fick smaka på den känslan, med var sitt stycke ur ett konsertverk för deras instrument.
Trombonisten Aron Westberg hade en märkvärdigt mjuk och innerlig ton som höll hela vägen i Lars-Erik Larssons vackra Andante sostenuto ur dennes trombonkonsert. Linda Hou växlade mellan mjukhet och livfull dramatik i William Waltons Andante comodo för viola. Gitarristen Olle Johson hade valt Vivaldis behagliga Andante largo ur en konsert som konferenciererna Cecilia Flenhagen och Emma Fredriksson visste att den ursprungligen var skriven för luta. Violinisten Erik Wallin, slutligen, hade valt mer kraftfulla Nigun ur Ernest Blochs Baal-Shem, för violin och orkester. Det är bara att önska alla fyra lycka till i ansökningarna till högre musikutbildning.
A guitar hero for the Queen. Erik Wygler som gitarrsolist i bohemian Rhapsody.
Första aktens mesta publikjubel ( bättre publik än lördagens står knappast att uppbringa) landande ändå i knät på Anna-Maria Derecichei efter att SON framfört hennes komposition Allegori. Med start i enstaka toner växte en drömväv fram där instrument bröt av varandra, med rytmiska cellofingrar och klockklang. Ett spännande och vackert stycke som tog både orkester och publik med på en impressionistisk tågresa.
Queen regerar på musikgymnasiet. Freddy Mercurys Bohemian Rhapsody avslutade första akten i ett arrangemang för orkester, kör och solister. Sånginsatserna delade Karin Marklund, Liv Barath och Christopher Lennerbrant mellan sig medan Erik Wygler spelade som en riktig guitar hero.
Vänskap som Svänger i lägret. Gestaltningen av klassgemenskapen charmar.
Ramberättelsen om schlagerdivan ”Vendela” genomsyrar andra akten. Det är här klassen får tillfälle att använda all sin kreativitet. Under en följd år har det gått allt längre mot musikalhållet men i år ville man bromsa in. Visst finns här en handling, berättelsen om ”Vendela” som ser tillbaka på sin uppväxt och vänskapen med Alexander. Han skrev en låt som gav henne allt. Hon svek honom.
Inledningen är dramatisk och ordlös till tonerna av Griegs Bergakungens sal följd av Epilogen ur Lars-Erik Larssons En vintersaga. Musiken blir en del av helheten, så som filmmusik underbygger det visuella och känslomässiga skeendet. Stjärnan har råkat ut för en bilolycka, tiden går (timvisaren på en klocka rusar runt, runt) medan hon ligger i koma. Till slut vaknar hon till sans.
Musiksagan rymmer mycket av sång och koreografi, imponerande snabba klädombyten, läcker ljussättning. En tidig höjdpunkt är slagverksstycket Svänger i lägret av Phil Collins till Disneyfilmen Tarzan. Vilket berättar något om var ungdomarna hämtat sin inspiration men ger också en charmig bild av gemenskapen i en musikklass.
Divans gester utmärker Sara Anderssons ”Vendela”.
Sara Andersson, som också gestaltar divan ”Vendela” med stark röst och ett storartat kroppsspråk, har komponerat Vegvisir, den elevkomposition som ingår i andra akten. Hon inleder med en ensam blåsare innan stycket byggs upp till full orkester med svepande stråkar. Där är en sagoton i stycket, som också rymmer upprepade xylofonslingor.
Var och en får sina sekunder i rampljuset, medan övriga backar upp, körar och dansar. Det är omväxlande och rappt, snyggt ljussatt. En riktig show som når hela publiken, ända upp på tredje balkong. Snitsen står regissören Markus Fyrberg för, som själv gick ut gymnasiet för bara ett år sedan och som nu kallats in av sin gamla skola.
Bakom glamouren skymtar pedagogiken. Konserten är ett projektarbete som ska ge kunskap och erfarenhet. Medleyt, utformat som en snabbspolning genom Melodifestivalen, har eleverna själva arrangerat, för att ta ett exempel. Och nog skulleChristoffer Lennerbrants Vara där, den låt ”Vendela” vinner med, platsa i riktiga melodifestivalen!
Två och en halv timme går mot sitt slut: Ola Salos gripande Calleth You, Cometh I.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Skört och vackert.
DE GEERHALLEN Norrköping
1 februari 2014 kl 15
KolliSON
De Geergymnasiet musik åk 3
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Christoffer Nobin
Regi: Marcus Fyrberg
LÄNKAR
De Geergymnasiet hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida
Nu blir det KolliSON i De Geer reportage Kultursidan.nu 28/1 2014
FLER BILDER FRÅN KONSERTEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157640418114394″]