34 rår. Stora teatern i Norrköping har fått ett helt nytt maskineri. Även Stora teatern i Linköping har fått motsvarande satsning. Det ljusa taket högst upp är tågvindens undersida.
Större, smidigare, bättre och säkrare
Det där osynliga, det som ska stötta skådespelaren och ge publiken ögonblick av fantasi och magi. Östgötateatern har investerat 30 miljoner kronor på nytt maskineri i båda teaterhusen i Norrköping och Linköping. Pressen fick en förhandstitt på dansande rår och hisnande djup.
När Stora teatern byggdes i Norrköping var den modern, fylld med sin tids senaste teknik. Tygfonder, kulisser och ridåer, för att inte tala om järnridån, kunde hissas upp och ner med hjälp av rep och motvikter.
– Tekniken hämtades från segelfartygen, berättade teaterchefen Johan Celander och höll i Östgötateaterns allra sista rep.
Från publikplats kan man inte se råsystemet högt uppe ovanför scengolvet.
För nu är alla andra borta och ersatta av ett datoriserat råsystem, som är större, smidigare, bättre och säkrare. Beslutet togs för snart fem år sedan, kommunerna i Linköping och Norrköping stöttat med förmånliga lån. 30 miljoner kronor, varav 21 miljoner till teknisk utrustning är mycket pengar för en länsteater som säger sig ha en välskött ekonomi, om än inte stark.
– Jag kände en viss oro, när ett annat renoveringsarbete i ett annat gammalt hus här i stan drog iväg kostnadsmässigt. Hade vi koll på allt?, sade Johan Celander med sin torra humor.
Det hade Östgötateatern, som är van vid både att hålla i komplexa projekt och snåla budgetar.
– Varje rå bär 350 kg. Råmaskineriet ska kunna samverka med vridscenen, därför är det viktigt att all programmering ligger på en och samma dator, förklarar konstruktören Conny Sandh.
Conny Sandh har arbetat med projektet tillsammans med teaterns tekniske chef Claes Elgström. Men själva automatsystemet har köpts från engelska Stage Technologies. Tidvis har teaterhusen varit stängda. I höstas fick Norrköpingsborna se Kärleksbrev på Lilla teatern.
Halvvägs upp inramas scenrymden av bryggor. Långt därnere anas scengolvet.
Vi får en demonstration – rårna dansar. De långa nakna stålrören sänks från höjden där de hänger tätt, tätt. En vågrörelse startar längst fram, till slut dansar och böljar hela systemet. Något som hade krävt 30 man i repen att genomföra – om nu någon kommit på tanken tidigare.
– Vi har inte räknat med att spara på arbetskraft med investeringen även om vi sparar på ryggar och arbetsmiljö, kommenterar Johan Celander.
– Men när regissörer och scenografer får nya möjligheter så hittar de på nya saker som tidigare inte var möjliga.
En halv våning upp, kanske 6-8 meter, omgärdas scenrummet av bryggor. Där når man vinscharna, en för vart och ett av de 34 rårna. Vi får veta att datorn håller reda på varje rå hundratals gånger per sekund, för att ge order till vinschen att öka eller sänka kraften. Full fart är 1,2 meter per sekund och systemet ska klara nödstopp.
Allra högst upp ligger tågvinden där rårnas vajrar silas upp genom öppningar i golvet, rundar trissorna (hjul) och leds mot väggen där de går ner till vinscharna. Från tågvinden ner till scenens golv är det 16 meter.
Rundvandringen i teaterhuset leder även ner i källaren, där små mobila enheter väntar på att förgylla publikens teaternöje när skådespelarna är ute på turné.
Precisionsarbete. Skål för teaterns magi, teaterchefen!
Allt detta och mer därtill, som ska var osynligt, inte märkas i sig självt utan bara väcka förundran. Som när Onkel Fester flög rakt ut i teatersalongen över publiken i Familjen Addams i Linköping förra året på ett ännu mycket läckrare sätt än han gjort i Norrköping hösten innan.
Som när en flaska fylld med vatten sänks ner framför teaterchefen, lutas framåt och fyller ett glas som står på ett bord. Ett litet precisionsjobb. På nära håll syns trådarna, förmodligen inte från publikplats.
Johan Celander lyfter glaset. Skål för en ny modern teater.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
LÄNKAR
Stage Technologies hemsida
Östgötateatern hemsida
FLER BILDER FRÅN SSTORA TEATERN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157641222554013″]
Pingback: Frieri med galna förhinder (recension) - KULTURSIDAN.nu