Fågeln och månen. En kärleksfull skulptur. Observera fisken, ytterligare ett djur i Corneilles bildvärld.
Färgsprakande livsaptit
Det är som en utställning av Brioleksaker. Katter och fåglar i glada färger. Om det nu inte vore för alla de nakna kvinnorna , vita, bruna och blå. Liggande kvinnor. Fåglar som pussas. Katter på besök. Erotik light. Där har vi 90 procent av motiven i konstnären Corneilles bildvärld.
För ett knappt år sedan gick han bort. Galleri Sander kallar det en minnesutställning, de två rummen har fyllts med 29 verk, mest grafik, några gouacher och ett par skulpturer.
Corneilles livsglödande bilder i olika tekniker fyller galleriet. Till höger detalj av nedersta målningen till vänster.
Och nog är han värd att minnas den belgiskfödde konstnären, son till holländska föräldrar, som studerade teckning i Amsterdam mitt under brinnande världskrig och flyttade till Paris 1946. Två år senare, 1948, var han med om att grunda gruppen Cobra när nederländarna i Reflex smälte samman med andra avantgardistiska grupperingar från Danmark och Belgien. Snart slöt sig fler till gruppen, bland andra svenskarna C-O Hultén, Max Walter Svanberg och Anders Österlin. Corneille blev Sverigevän med goda gallerikontakter.
På Corneilles och Cobras program stod impulser från barn, ”primitiv konst”, Paul Klee och Joan Miró, absurdism och vad som helst som inte bara var en rak linje från den västerländska konsten. Den västerländska linjen krökte sig och tog en exotismens svängom.
Grafik och skulptur.
Och de glada färgerna. Som flödar på väggarna i galleriet. Kvinnorna symboliserar kärlek och livsaptit, fåglarna friheten. Motiven varieras i ständigt nya färgkonstellationer. Skulpturerna är dubbelsidiga. Mjuka former, tydliga konturer. Visst finns ett släktskap med Brios glada taxar, som jag minns dem.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
- GALLERI SANDER Norrköping
- 9 – 23 april 2011
Corneille
Målningar, grafik, skulptur