Publikmöte. Publiken ser handlingen, men också barnens reaktioner observeras under provföreställningen.
”Vi kände igen barnens egna fraser”
Ansikten som speglar. Förskolebarnen som är med om den öppna repetitionen av nyskrivna pjäsen Super-Verklo spelar en viktig roll fast de sitter på publikplats. Känner de att pjäsen angår dem? När de själva får ordet frågar de om det som är enkelt, inte om det som är svårt. Efter den halva föreställningen – de bekymrar sig inte om att inte ha fått veta slutet – hoppar de högt och glatt i leken.
Det är den första av två öppna repetitioner av Super-Verklo. Snart är det dags för nästa, under den pågående Scenkonstfestivalen i Norrköping. Samt på Hageby bibliotek sent i maj.
Efter den halva föreställningen hoppar barnen högt och glatt i leken.
– Vad ska ni med dockorna till? frågar ett barn som uppmärksammat dockorna på en bänk på scenen.
– De är med i pjäsen. Sonja leker med dem, svarar Eva Carlsson från Teater Pelikanen.
Sedan haglar frågorna om sådant som är synligt: scenografin, rekvisitan och belysningen. Även efter repetitionen där ungefär halva Super-Verklo spelats. Super-Verklo handlar om flickan Sonja som vill vara i fred med sina egna tankar. Hon har en pappa som vill att hon ska träffa andra barn. Sonja har dockor och hon spelar TV-spel. I spelet finns figuren Dino som både kan springa och bli trött och ledsen. Publikens ansikten speglar känslor och handling.
– De satt som ljus. Annars är det en orolig grupp, många som inte kan svenska så bra, kommenterade pedagogen Ann-Kristin Lindwall efter föreställningen.
Jag är en drake. Eva Carlssons Sonja leker sin fantasi. I bakgrunden Viktor Hedman.
Samtalet kring pjäsens innehåll har lite svårt att komma igång. Det går till slut sådär.
– Är det något ni tänkte på under föreställningen?
– Att spela.
– Varför är det svarta tyger?
Nytt försök med anledning av det barnen sett – varför är men ledsen?
– Om man halkar och slå sig jättehårt.
– Ledsen med kompisar och så.
Många händer åker i luften som svar på frågan om de känt sig ledsna någon gång.
– Kommer ni ihåg att Dino blev ledsen? Den frågan får inget riktigt svar.
Efter 30 minuters stillasittande är det hög tid att röra sig: Hjälper ni oss och visar hur man kan röra sig när man är en dataspelsfigur? I en stor ring och ringlande Följa John-lek går och skuttar 30 barn. Några hoppar högt.
Eva Carlsson spelar Sonja. Viktor Hedman har en Ken-docka i handen när han spelar pappan.
– Vi vill skriva dramatik för barn. Spela på en större känslorepertoar än bara att göra teater av en barnbok, förklarar Eva Carlsson som tar lätt på det halvt uteblivna samtalet, som det ter sig för en utomstående.
– Barn kan inte analysera, säger hon och tillägger något viktigt: Men de har rätt att göra sig hörda.
Som skådespelare och ledare för Teater Pelikanen har Eva Carlsson många års erfarenhet av att spela teater för barn, och ibland även för vuxna. Med Molly Bloom show och dess uppföljare har hon bearbetat sorgen över föräldrar som stressar och grälar, med Klara får ett syskon har hon tagit upp svartsjuka. Det är mer regel än undantag att det blir lekstund efteråt på föreställningarnas tema.
Uppmärksam. Frida Nyström regisserar Super-Verklo.
Nu har Eva Carlsson tagit initiativet till Lilla drama-labbet, som ska samla fler konstnärliga resurser till möte. Kvartersteaterns radarpar Anna M Nygren och Frida Nyström står för manus och regi. Skådespelare är Eva Carlsson och RevolverTeaterns Viktor Hedman. Och konstnären Falah Alani har fått sitt första scenografiuppdrag.
Minst lika viktigt är mötet med barnen, ett möte som startat långt före den öppna repetitionen.
– De har varit hos oss och träffat barnen flera gånger, fast inte just den här gruppen, berättar Ann-Kristin Lindwall. Vi pedagoger tycker att de fångat essensen i barnens tankar och kände igen fraser från deras lek.
Lilla dramalabbet är, förhoppningsvis, ett steg på vägen till en fast scen för barn upp till sju år i Norrköping. Eva Carlsson talar om att involvera barnen mer i teaterarbetet, från idéstadiet till efter föreställningen. I samtal och i lek. Men också en plats för nya konstnärliga möten.
Super-Verklo är ännu ett steg på vägen. Ännu en öppen repetition genomförs nu i maj i samband med Norrköpings scenkonstfestival. Super-Verklo har premiär hösten 2014.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
KULTURHUSET, SLOTTSGATAN 33 Norrköping
7 maj 2014 kl 11
HAGEBY BIBLIOTEK
28 maj kl 10Super-Verklo
Öppen repetition
Text: Anna Nygren
Regi: Frida Nyström
Scenografi: Falah Alani
Prod: Lilla drama-labbet / Teater PelikanenMEDVERKANDE
Viktor Hedman och Eva CarlssonFörsta öppna repetitionen var på Arbetets museum 23 april 2014
LÄNKAR
Teater Pelikanen hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida
Norrköpings scenkonstfestival hemsida
FLER BILDER FRÅN REPETITIONEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157644050660490″]