Heléna Adelmann ställer ut på Galleri Sander / NP33. Hennes stora fotografier lyser upp på de svarta väggarna.
”Jag tycker om Central Park”
Fotografen Heléna Adelmann har varit i New York. Resan tillbaka hem var lika fylld av förväntan som kameran med bilder. Nu ställer hon ut på Galleri Sander på NP33, den minesgode kommer ihåg hennes Parisbilder på NP33 förra Kulturnatten. Den aktuella utställningen har fått den fyndiga titeln A New York State of Mind, ett lån av artisten Alicia Keys.
Central Park, skyskrapor och skomakaren mitt emot. Merparten av fotografierna hänger i tungt plexiglas. 10 millimeter tjockt glas ger extra djup och lyster åt de stora bilderna.
– Vi brukar åka till New York om hösten, säger Heléna Adelmann. Det är fantastiskt när jag åker hem efter en sådan här resa, med tusentals bilder i kameran. Jag shoppar inte längre, men kameran är tung. Och jag vet vad jag ska göra med bilderna efteråt.
Central Park höstens vackraste dag.
– Jag tycker om Central Park, säger Heléna enkelt. Det syns. Tre stora fotografier lyser i glödande höstfärger, träden över vattnet ger rymd med miljonstadens skyline i bakgrunden. En man står och fiskar, folk sitter på klipporna, några ror en båt. Det måste ha varit den allra vackraste höstdagen i New York.
– Jag har bländaren öppen så vitt som möjligt för att få skärpa på allt, förklarar Heléna Adelmann och visar på detaljerna: familjen i roddbåten, träden vid strandkanten, skyskraporna.
Vid närmare betraktande är fotografierna manipulerade, tålmodigt och med precision. Trädens blad rundade, klippor och hus närmast reliefartade. Mer eller mindre, varje fotografi har fått just sin behandling.
Familjen i roddbåten. Motljuset tecknar en vit konturlinje. Trädens blad har fått en annorlunda behandling än vattnets blänk. Intrycket blir måleriskt som från sent 1800-tal.
Heléna Adelmann är nämligen mycket intresserad av vad tekniken ger. Prövar kamerans inställningar. Att ta bilder går fort, att efterarbeta tar lång tid. Först grundläggande justeringar med att räta upp och beskära bilder, hitta rätt kontrast. Därpå går hon till verket i bildbehandlingsprogrammets olika filter, fångar in träd för sig, vattenblänk för sig. Tankarna går till det sena 1800talets måleri, till de franska impressionisterna eller varför inte till svensken Anders Zorn.
– Jag vill att det ska se ur lite som oljemålningar. När jag är klar ser bilderna inte ut som originalfotona, försäkrar Heléna Adelmann.
Brooklyn bridges brospann tornar mäktigt upp sig i en rent symmetrisk bild. I en annan tjuvkikar hon in i en tunnelbanevagn, alla personer innanför fönstret har tonats ner till gråskala utom en person, en grönklädd man med frånvarande blick. Ingen observerar fotografen utanför vagnen.
– Jag är inte rädd för att trycka på avtryckaren.
Det nattöppna skomakeriet. Ögonblicksbilden berättar om New Yorks hela 1900-tal.
Mest fascinerar fotografiet av ett nattöppet skomakeri. Ljuset inifrån den lilla butiken, lyser upp skor, påsar och paraplyer. En ung man arbetar med båda händerna. Fotografier visar den förste ägaren, kanske det är den vithårige mannen som också anas bakom disken. En damstövel i motljus fulländar fotot.
Så blir ögonblickets nattbild samtidigt en bild av New York genom 1900-talet genom immigranten från Italien som ville bli sin egen lyckas smed. Han blev skomakare, stannade kvar vid sin läst och pliggade fast hela sin familj.
– Jag tog den klockan 11 på kvällen, skomakeriet ligger mittemot där vi bodde.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
GALLERI SANDER / NP33 Norrköping
10 maj – 12 juni 2014
New York state of mind
Heléna Adelmann – fotografi
LÄNKAR
Heléna Adelmann hemsida
Galleri Sander / NP33 hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA PÅ PILARNA