• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

En svensk resa på Arbetets museum

Läs min bok! Ett av anslagen från den norrländska resan. Författaren skriver mer när han har tid.

 

Den sista och första mötesplatsen

 

Anslagstavlan som den sista mötesplatsen – eller den första. Staffan Ekegren och Maria Sedell reste med lätt bagage till Norrland en sommarmånad fylld av sköna vyer och bitande knott. Hem kom de med historier om människors vilja.

 


Diskret utställning. Bilderna är enkelt upphängda i clips.

 

Om du har vägarna förbi heter Arbetets museums sommarutställning allra högst upp i Strykjärnet. Det har man sällan till nordligaste Norrland, högst upp på kartan över Sverige. Paret Ekegren och Sedell fattade ett beslut, packade Volvon med bord, stolar och rullade norrut från Örebro 3 juli 2012. Bilen var deras hem under en månads tid fram till 29 juli. Då togs den sista bilden i Lugnvik, vars ägare en gång lämnade Göteborg för att ta över kiosken i byn.

– Vi tänker att den här utställningen slår an hos många av våra besökare, att man kan identifiera sig med tanken att ”jag tar bilen, bara drar någonstans”, säger Anneli Tärning på Arbetets museum. Men också att den har en djupare mening om människor i samhället. En del av dem har en otrolig kraft.

 


Han köpte sitt barndomshem, järnvägsstationen i Stensträsk. 

 

62 foton skildrar resan till byar och bygder med namn som Mållångsta, Edsforsen, Lo, Porjus, Tornehamn och Storbrännen. Den 7 juli, efter fyra dagar når paret Härnösand. Strax utanför fotograferar de ett plockepinn till brygga utmed strandkanten i Marieberg.

Norrland är känt som de starka färgernas rike. Här är färgskalan återhållsam, bilderna utskrivna på matt papper med akvarellkänsla. En del fotografier med sköna detaljer är som målningar från nationalromantikens dagar, med stänk av vemod. Texterna – ortnamn och tidsangivelse – skrivna i ljust grått.

När så mycket snurrar om det senaste, häftigaste och trendigaste är det lätt att glömma bort Norrland, avfolkningsbygderna. En bild med femfaldigt stråk av elledningar påminner – utan Norrlands vattenkraft vore södra Sverige intet. Det är de norrländska skogarna, bergen och älvarna som står för stora delar av kraften och råvarorna.

I avfolkningsbygderna bor ändå många kvar, utgör motkraft. Tre hushåll i Källheden har blivit fem. När staten Sverige backade undan köpte en man den järnvägsstationen där hans mor var bas, en annan man köpte polishuset som han förvandlade till vandrarhem. När landstinget ville lägga ner läkarstationen i Jörn gick bygden ihop. En förening bildades som startade egen vårdcentral, med läkare, tandläkare och sköterskor.

 


Katarina Löfströms Passage stiger med landhöjningen, ett trappsteg för var generation.

 

 

Resans vykort sänker en grå stentrappa djupt i fiskeläget Bönhamns vattenbryn. Det är konstnären Katarina Löfströms Passage, ett geologiskt urverk som stiger med landhöjningen, ett trappsteg för var generation.

45:ans grillbar i Porjus har utskänkningsrättigheter. Självklart var det inte, polisen befarade gängbildning. ”Menar ni pensionärerna med sina rullatorer? hade någon svarat”, berättade stamkunden Filen för resenärerna från Örebro.

Av 25 intervjuer under resans gång möter besökaren åtta i utställningen. Färden blev också till en bok, med alla möten och fler detaljer, som man kan läsa, slå sig ner vid resenärernas stora köksbord som står uppställt på museet.

 


Anneli Tärning vid anslagen på ”skjulet”. Bakom luckorna finns en historia. 

 

Första anslagstavlan fotograferas i sommarnattens ljus i Enviken den 5 juli kl 23.06. Det dokumentära greppet är en erkänd genre, här enkel då kameran består med tiden.

Utställningen fördjupas med till synes banala, lustiga eller självklara anslag och affischer som fotograferats av och nu tryckts upp på utställningens anslagsskjul (som också rymmer ett bildspel). Varje anslag är också en lucka bakom vilken man finner deras historia. Efter hemkomsten ringde Staffan Ekegren och Maria Sedell upp de angivna telefonnumren.

Berättelserna roar, intresserar och berör om vartannat. Som den om den borttappade fiskerullen, den om 16-åringen som erbjuder sig att skotta snö för att få hit sin mor från Somalia, den om månadsmötena som ska rädda hela Sorsele. Och flickorna som vill sommarjobba för att ge pengar till de fattiga i Afrika.

Utställningen visar på att livet pågår med full kraft, kanske starkare bland dem som måste kämpa hårdare. Anslagstavlan är samhällsbyggandets första och sista utpost. På Facebook eller vid vägkanten.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund

 

ARBETETS MUSEUM Norrköping

31 maj – 14 september 2014
Om du har vägarna förbi

Fotografiutställning
Staffan Ekegren och Maria Sedell

PROGRAM
2 september
Berättarprojekt med Maria Sedell

LÄNKAR
Arbetets museum hemsida
Staffan Ekegren hemsida
Maria Sedell hemsida

FLER BILDER – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157644879314815″]

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.