Juryn sitter uppradad mitt i De Geerhallens salong. Den internationella prägeln understryks av vimplarna, två från Sverige, en från vardera Egypten/Schweiz, Frankrike, Ryssland, USA, Italien och Norge.
”Jag vill utmana mig själv”
De är här för utmaningen och kontaktnätet och kanske lite för priserna. 58 startande sångare har blivit 22 när Stenhammartävlingen kommit halvvägs. Jurymedlemmarna lyssnar uppmärksamt och antecknar. Flitigast är ändå ackompanjatörerna som konserterar långa dagar.
En sångare, en pianist och en flygel. Annars är scenen tom så när som på ett standar med flaggor, alla de länder som juryns medlemmar kommer från. Jurymedlemmarna sitter vid bord, med små flaggvimplar, i mitten av salongen. De Geerhallen är långt ifrån fullsatt men det kommer ändå en hel del publik som är nyfiken på att höra operaarior och romanser. Dörrarna öppnas mellan varje tävlande, annars ska det vara tyst och full koncentration. Inte ens applåder är tillåtna efter fullgjort prov – 25 intensiva minuter.
Sopranen Tiina Markkanen tillsammans med sin värd Ann-Christin Hallgren.
– Det var väldigt intressant att höra hur olika åsikter juryn hade. Några kunde se mig som Susanna medan en annan inte kunde göra det. Det var en som röstat på mig. Och jag fick råd, både sådant som jag redan visste och sådant som jag varit mer omedveten om. Det var fint att få sjunga för en så kompetent och prestigelös jury.
Tiina Markkanen har fått träffa juryn, för henne är tävlingen alltså redan över. Nu är hon på för att lyssna på de som gått vidare. Om ett år tar hon sin masterexamen från Malmö musikhögskola och ska söka sig ut i operavärlden.
– Jag valde två arior av Mozart och Fylgia av Stenhammar, den passar min personlighet.
Längst fram av alla sitter Cecilia Stenhammar, ivrig att komma nära sångarna. Hon vill inte missa något i deras gestaltning av Stenhammarsångerna.
– Jag vil se dem i ögonen. Är det ärligt? Hur mycket de än jobbar vill jag att känslan ska komma inifrån, säger Cecilia Stenhammar som delar ut ett eget Stenhammarpris.
Hon har ställt upp fem kriterier: enkelhet, ärlighet, mening, innebörd och dramatik utan överdrift.
– Jag har redan hört tre jag vill ge priset till, säger Cecilia Stenhammar som har ett svårt val framför sig.
Elisabeth Meyer är en av få svenskar som är kvar i den internationellt präglade tävlingen.
Först ut på söndagsförmiddagen är Elisabeth Meyer. Hon bygger sina 25 minuter på scenen med omväxlande och stegrande dramatik. Hennes Stenhammarval är älskliga I skogen. Fem sånger, fem språk.
Den svensk-schweiziska sopranen har efter utbildningen redan sjungit i Zürich, Stockholm, Malmö och Göteborg. I sommar blir det Drottningholmsteatern. Varför ge dig på tävlingen när du redan påbörjat din karriär?
– Det är en bra tävling. Jag vill utmana mig själv. Och jag vill sjunga ihop med Magnus, säger hon och skämtar med pianisten Magnus Svensson.
Nu kan hon pusta ut, stanna och lyssna på sina medtävlande. Hon hoppas kunna snappa upp nyttigheter som utspel och repertoartips
– Man vill se var man står i internationell konkurrens. Det handlar också om networking, kontakter och att sjunga inför publik. Och så priset då, det skulle vara en trevlig sidogrej!
Sopranen Maudee Montierre har just avslutat sin andra tävlingsomgång och Magnus Svensson reser sig från flygeln.
Om de som tävlar har nött varje ton, sökt bästa klangen och finslipat sitt uttryck i timmar är det inte riktigt samma sak för pianisten Magnus Svensson. Han är en av de två ackompanjatören som Stenhammartävlingen erbjuder de tävlande sångarna. Den andra är Ursula Rüttiman, personlig vän till Stenhammartävlingens arrangör Sonja Stenhammar. Ett tufft uppdrag. Nu äter Magnus en snabb lunch, innan han ska hinna repetera med någon som snart ska tävla.
– Jag har 400 arior och sånger, det kan man inte öva på. Jag får använda mig av min erfarenhet, säger Magnus Svensson. Det stora jobbet är att få en överblick över vilken musik de tävlande har valt och hitta noterna i så många tonarter som möjligt.
Den här söndagsförmiddagen hör jag hur han skickligt och känsligt underbygger sånginsatserna för både Elisabeth Meyer och den sångerska, Maudee Montierre, som kommer direkt efter.
– Jag vill visa största solidaritet med sångarna men jag står också på scenen och ger konsert.
Andreas Früh vill beröra med sin musik.
Från Schweiz kommer tenoren Andreas Früh. Han liksom många andra tävlande fick syn på Stenhammartävlingens affisch någonstans, i hans fall på teater- och operahuset i Magdeburg där han är sångsolist. Stenhammartävlingen är Andreas Frühs första tävling.
– Det värsta som kan hända är att man blir en erfarenhet rikare, säger han glatt, att komma till Sverige är också intressant.
Som sångare vill Andreas Früh förmedla känslorna i musiken.
– Jag vill beröra människor. Bäst i mitt program tycker jag om rollen som Lenski i Tjajkovskijs Eugene Onegin. Han ska duellera med Onegin som är hans bäste vän, jo det handlar om en flicka. Det är en situation som ingen av dem önskat. Mycket stark, han sjunger, duellerar och dör.
– Det är så många begåvade, säger juryns ordförande Kerstin Meyer. Mardrömmen är att en eller två som är på topp inte kommer med till finalen. Det är ju en fråga om hur lång Finalkonserten ska bli. Ett år blev det faktiskt förlängt.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Programinfo med namn på alla tävlande i andra omgången kommer efter bilderna nedan.
SENASTE NYTT: 10 SÅNGARE HAR VALTS UT TILL FINALEN. Hela listan längst ned!
LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida
Cecilia prisar bästa Stenhammartolkning reportage Kultursidan.nu 14/6 2014
Konsert för Stenhammarvärdarna reportage Kultursidan.nu 14/6 2014
Nytt pris i femte Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 9/6 2014
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
DE GEER-HALLEN Norrköping
10 – 18 juni 2014
Wilhelm Stenhammar international music competitionPROGRAM
Öppning av Stenhammartävlingen 2014
10 juni 2014Omgång 1 fri entré
11-13 juni
15 minuter per tävlande (pianoackompanjemang)Omgång 2 fri entré
14-16 juni
25 minuter per tävlande (pianoackompanjemang)TÄVLANDE
Dardan Bakraqi
Wonyong Kang
Shinhee Yoo
Eva Dworschak
Margrethe Fredheim
Andreas Früh
Sanna Gibbs
Marie Louise Granström
George Humphreys
Amelia Jakobsson
Kyubong Lee
Abigail Levis
Elisabeth Meyer
Maudee Montierre
Maartje Rammeloo
Jihan Shin
Hanna Husahr
Alexander Sukhanov
Henning von Schulman
Chrystal Williams
Guibee Yang
Jeongkon ChoiFinalkonsert
18 juni kl 18
Norrköpings symfoniorkester och finalisterna
Dirigent: Nader Abbassi
FINALISTER
Margrethe Fredheim sopran Norge
Abigail Levis mezzosopran USA
Kyubong Lee baryton Sydkorea
Maudee Montierre sopran Sydafrika
Alexander Sukhanov baryton Ryssland
Henning von Schulman bas Sverige
Chrystal Williams mezzosopran USA
Shinhee Yoo tenor Sydkorea
Wonjong Kang bas Sydkorea
Maartje Rammeloo sopran Nederländerna
Pingback: Dardan Bakraqi tenor Malmö Operakör | Operalogg
Pingback: Lekfull Chrystal Williams dubbel vinnare | KULTURSIDAN.nu
Pingback: Dardan Bakraqi - tenor - Operalogg
Pingback: Elisabeth Meyer - sopran - Operalogg