• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Poetalbum på väg mot EWK:s stil

Poeternas parnass. 12 poeter porträtterade av EWK hänger i museets Galleridel.

 

”Att med så få streck skapa kropp”

 

Harry Martinsson, Rut Hillarp och Karl Vennberg. Det är tidiga personporträtt av 1950-talets ledande poeter som EWK-museet presenterar i Galleriet. ”Jag har längtat efter att få visa de här bilderna”, säger intendenten Carina Milde.

Det är EWK, Ewert Karlsson, och ändå inte. I mitten av 1950-talet var tecknaren fortfarande på väg mot den stil som blev hans. Svärtan saknas, kontrasterna mellan de kraftfulla linjerna och de tunna. Men där finns en humor, elegans och karaktäristik som känns igen. Hår och hållningar ger föraningar om det som ska komma. Carina Milde påminner också om föregångarna som EWK såg upp till, signaturen OA och Albert Engström, OA främst.

 


Carina Milde och Johannes Edfelt. Utställningen som visar 12 av 35 bilder som publicerades i FiB:s Lyrikklubbs årsbok 1957.

 

– Sedan jag började har jag längtat efter att visa de här bilderna, säger Carina Milde och berättar om resorna med lastbil mellan nystartade EWK-museet och tecknarens ateljé i Stockholm.

Många av teckningarna satt i skrymmande passepartouter. Efter att ha konsulterat experter togs de bort. Carina Milde har därför granskat i stort sett varje bild som EWK sparat. Poeterna stack ut bland de många politiska satirteckningarna.

De tolv utvalda porträtten ingår i en serie på 35 svenska poeter som EWK tecknade för tidskriften Perspektiv och som sedan samlades i Folket i Bilds Lyrikklubbs årsbok 1957. Där var och en av poeterna bidrog med en dikt som valts ut att publiceras tillsammans med bilderna.

De sirliga tuschteckningarna hänger i galleriets tunga ramar. Kerstin Hed, Hedermoraparnassens stora diktare, inramad på första plats. Hjalmar Gullberg elegant tillbakalutad i länstolen, Werner Aspenström är gudabenådat ungt geni med flygande hår och Harry Martinson står med sin tistel bakom axeln.

EWK skrev senare om släktskapet han kände med poeterna. ”De flesta av dem hade liksom jag kommit till stan från landsbygden. Drivna av förvissningen att vi hade ett viktigt budskap.”

 


Skarpa Rut Hillarp förblir aktuell.

 

Teckningarna förmedlar på samma gång karaktäristik och ett här och nu. Diktare mitt i livet som skarpa Rut Hillarp och djupa Elsa Grave. Men också en vaken Gunnar Ekelöf, vid en ek, och en godmodig Karl Vennberg där EWK låter byxornas streck övergå i både diktarens och det egna namnet. Buspojken Paul Andersson, yngst av dem alla, kikar fram bakom ett plank. Med flera.

– Han har fångat essensen! Att med så få streck skapa kropp, säger Carina Milde. Varje linje är inget i sig själv men tillsammans skapar de volym.

EWK själv skriver: ”Men jag tycker också att mina teckningar hade ett släktskap med poesin. I båda fallen gällde det en koncentration i ord eller bild.”

På gång i höst är en fast EWK-avdelning i Stinsen i Söderköping som EWK-museet ansvarar för. Där kommer kopior av EWK:s bilder att visas och bytas ut med jämna mellanrum. EWK-stiftelsen som från början verkade för ett EWK-museum i Söderköping har dubbel anledning att vara nöjd.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

EWK-MUSEET, ARBETETS MUSEUM Norrköping

9 juni – 21 september 2014
EWK:s poetalbum

Teckningar och dikter

POETER
Kerstin Hed Träden
Hjalmar Gullberg Hänryckning
Nils Ferlin Inför ett öga
Johannes Edfeldt Ett är nödvändigt
Harry Martinson Drivved älskar jag
Gunnar Ekelöf Frågar du mig…
Karl Vennberg Dam med tystnad
Rut Hillarp Skogen
Werner Aspenström Ej blir det natt
Elsa Grave Aning
Ragnar Thoursi Mötet
Paul Andersson En stad…

LÄNKAR
EWK-museet hemsida

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.