• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

RevolverTeatern sätter upp skandalpjäs

Ut med språket! Påtryckningsmedel. Eller en liten flirt? RevolverTeatern repeterar Hjälten på den gröna ön som snart har premiär.

 

”En utdragen ärekränkning”

 

Upprördheten var stor när Hjälten på den gröna ön hade premiär i Dublin 1907. Den grovkorniga skrönan blev snart en klassiker. Som RevolverTeatern snart spelar i tältet på Teatertorget i Knäppingsborg.

– Hjälten på den gröna ön gick som radioteater för himla länge sedan. Jag kom att tänka på den som lite av en uppföljning till Olivia Twist som RevolverTeatern spelade förra sommaren, berättar Kerstin Hedman som tipsade svärsonen John Hedman om pjäsen av den irländska dramatikern John Millington Synge.

 


Nu har han karskat upp sig, främlingen sjunger. Musikerna i hörnet spelar och folket på puben vet inte riktigt vad de ska tycka.

 

”En totalt renodlad, förlängd, utdragen ärekränkning av det irländska fridsamma folket, och vad värre är, över irländska flickors uppförande.”, skrev en recensent efter uruppförandet. En annan skrev att historien var ”berättad med det vidrigaste, mest oanständiga språk, som någonsin hörts från en offentlig estrad.” Kanske pjäsen, som snart blev vida populär, rentav förändrade omvärldens bild av folket på den gröna ön. Inte längre bara fattiga irländare utan färgrika och grovkorniga, och fattiga förstås.

I alla händelser är det den mustiga skrönan som RevolverTeatern repeterat under senvåren och sommaren. Hittills inomhus på Teater Bråddgatan 34.

Det är där jag träffar ensemblen som just repeterar den unge hjältens ankomst till byn, en ”gudsförgäten håla” ute på landsbygden. Viktor Hedman spelar titelrollen, främlingen som hållit sig undan polisen i flera dagar, frusen och hungrig.

 


Ur regissörens synvinkel. John Hedman styr över hur ensemblen rör sig på scenen.

 

Regissören John Hedman följer spelet med blicken, låter scenen löpa. Hur flickan i puben tar kontakt med den unge mannen, hur de övriga flockas och rör sig över scengolvet. Hur de ställer ledande frågor, den ena mer drastisk än den andra. Snart står Viktor på bordet och sjunger, ackompanjerad av tre musiker i ett hörn av scenen.

– Det är skönt med levande akustisk musik, tycker John Hedman som understryker att även om pjäsen innehåller en hel del sång och musik så är det inte en musikal. Alla kanske inte kan sjunga så bra, men det viktiga är att man har ett budskap.

Regissör igen? RevolverTeatern som inte vill fastna i arbetsfördelningen sätter ändå John Hedman som regissör i uppsättningen som följer efter vårens Den sanna kärleken.

– Jag hade redan tagit på mig sommarteatern när Viktor fick hoppa in som skådespelare i Den sanna kärleken som han egentligen skulle regisserat.

Det visar sig att John Hedman också är producent, scenograf och har skrivit sångtexter. Rentav att han har en liten roll i pjäsen också.

 


Sufflös. Gabriella Norenius följer spelet, beredd att understödja om en skådespelare tappar bort sin replik.

 

Längst fram på den röda bänkraden sitter sufflösen Gabriella Norenius med näsan i manus. För henne är det första dagen med Hjälten på den gröna ön. I våras spelade hon med i Den sanna kärleken och hade inte planerat för någon teatersommar. Det blev plötsligt ändring på det.

– Jag blev inkastad idag. Det är lite krångligt innan jag hunnit läsa igenom manus ordentligt.

Norrlänningen Gabriella Norenius gör snart sitt tredje år på Marieborgs folkhögskola. Hon har gått teaterlinjen och har nu ett år kvar innan hon blir färdig teaterpedagog. Men redan nu funderar hon på ett annat yrkesval.

– I Örnsköldsvik var jag med och arrangerade konserter och festivaler. Jag vill nog hellre arbeta som producent för teater och musik, göra så att det händer något.

Nu i flyttar repetitionerna över till Teatertorget i Knäppingsborg. Då får skådespelarna, erfarna amatörer och tidigare Marieborgselever, pröva sina röster mot publikläktarna.

– Utan myggor, understryker John Hedman och syftar på de små bärbara mikrofonerna som blivit standard även i amatörteatersammanhang.

– Energin ligger i uttrycket!, hävdar han bestämt.

Och ja. Jag minns hur levande Olivia Twist kändes, och hur ensemblen talade med tordönstämmor som ekade mellan husväggarna i Knäppingsborg. På fredag har Hjälten på den gröna ön premiär.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN

ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TEATERTORGET, KNÄPPINGSBORG Norrköping

4 – 19 juli 2014
Hjälten på den gröna ön

av John Millington Synge
Regi: John Hedman
Prod: RevolverTeatern

Öppen repetition tisdag 1/7 kl 14

LÄNKAR
RevolverTeatern hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.