Ta vara på de starka kulturinstitutionernas potential för att skapa en bättre skola. Moderata politikerna Fredrik Bergqvist och Päivi Johansson vill utveckla pedagogiken i samverkan med bland annat Konstmuseet.
Slå ihop Visualiseringscenter C med Cnema
Mer kultur för bättre skola. Norrköpings starka kulturinstitutioner uppfinner hjulet varje gång de vill nå ut i skolorna. Många grundskolelever har inte betyg nog för att komma in på gymnasiet. Om institutionernas pedagoger samverkar kan det ge bättre och roligare utbildning.
Moderaterna startar valrörelsen i Norrköping med ett förslag som syftar till att göra skolorna i Norrköping bättre och mer attraktiva med kulturinstitutionernas hjälp. För flera av dem är i nationell toppklass medan skolresultaten befinner sig i den andra änden i en rad mätningar. Norrköping ligger under riksgenomsnittet för ungdomar som går vidare till gymnasiet och till högre studier.
I förslaget ingår också att slå samman Visualiseringscenter C med Cnema för att lösa Visualiseringscentrets ekonomiska kris. Även Kolmårdens Djurpark är med på ett hörn.
Att bara se en utställning är inte att ta tillvara på Visualiseringscentrets resurser. Skolorna kan få ut så mycket mer om de tänker i nya banor.
– Skolverkets tjänsteman var imponerad av resultatet av den pedagogiska verksamheten på Visualiseringscenter C men ställde frågan: ”Kan ni skala upp det här?”. Fredrik Bergqvist och Päivi Johansson, moderata oppositionsråd i kommunen, sätter fingret på den ömma punkten. Det genomförs många bra och givande projekt, inte minst inom ramen för Skapande skola som Kulturrådet stöttar, men de berör ofta bara en klass eller en skola. Skulle resurserna för att utveckla ett projekt fördelas över många fler elever sjunker kostnaderna – och arbetsinsatserna – per besök rejält.
– Man nöjer sig med så lite i Norrköping, säger Päivi Johansson bekymrat och hon ser mönstret med svaga betyg och en låg andel som söker högre studier upprepas i hela Östergötland. Kulturen kan lyfta eleverna, de kan inte bara läsa mera matte. De måste ha roligt också.
– Kultur- och föreningslivet kan göra underverk för eleverna, fortsätter Fredrik Bergqvist. Vi vill göra det enkelt att skala upp skolprojekten, att underlätta för unga att ta del av dem.
Tanken är att bättre utbildning i alla skolor gör Norrköping till en attraktiv stad för barnfamiljer att bo och leva i.
Enligt det moderata förslaget bör de kulturinstitutioner som Norrköpings kommun styr över låta sina pedagogiska resurser samverka. De vill även omfördela pengar inom Barn- och ungdomsnämnden för att bygga en helhetslösning. Målet är att en pedagoggrupp står för gemensam marknadsföring av projekten mot skolorna.
I dagens läge är det ofta så att eldsjälar ute på skolorna tar kontakt med institutionerna alternativt att den enskilda institutionen kontaktar skolorna, i viss utsträckning med hjälp av Kultur- och fritidskontoret som skickar ut nyhetsbrev till nätet av kulturombud.
– I stället för fem kontakter från institutionerna ska det bara vara en. Projekten ska följa läroplanerna – ”så bockar ni av det här och det här”, illustrerar Fredrik Bergqvist insäljningssamtalet som kan riktas mot kommunala skolor såväl som friskolorna.
– Vi har mindre än en tjänst till det pedagogiska arbetet, berättar intendent Carin Fahlén för Fredrik Bergqvist (M).
Det moderata förslaget – samtal har även förts inom den borgerliga alliansen – läggs fram i skuggan under entrén Norrköpings Konstmuseum. Inne på museet arbetar intendenten Carin Fahlén som håller med om delar av problembeskrivningen. Men hon påpekar att pedagogerna på de olika institutionerna redan samarbetar med varandra men att de har för små resurser. Tillskott välkomnas.
– Det är klart att våra pedagoger ska ha kunskap om skolans behov. Vi ska vara en resurs för skolan att nå sina mål. Vi vill göra mycket men skolorna säger ”Nej, vi orkar inte mer”, säger Carin Fahlén.
– Jag tycker att Skapande skola-projekten kräver mycket administrativt av skolorna i dag, säger hon medkännande. Skolan måste söka, alltså rektorerna måste stötta lärarna.
I förslaget ingår också att slå samman Visualiseringscenter C med Cnema för att lösa Visualiseringscenter C:s ekonomiska kris.
– Visualiseringscenter C och Cnema ligger grannar med varandra men samarbetet mellan dem är nästan obefintligt. Det kostar pengar om C ska öppna cafét för att låta klasserna som gästar Cnemas filmpedagogiska verksamhet sitta där.
– Visualiseringscenter C jagar pengar och får förlustbidrag från Rådhuset, risken är stor att den pedagogiska verksamheten får stryka på foten, säger Fredrik Bergqvist som sitter i styrelsen för Norrköpings Visualisering AB.
Mera sånt här. 2012 genomförde Norrköpings symfoniorkester ett samarbete med Diamantens skola.
De institutioner som nämns i det moderata förslaget är Visualiseringscenter, Cnema, Konstmuseet – alla helägda av kommunen – samt Norrköpings symfoniorkester – som är på väg att få en regional finansiering i och med det beslutade nya Scenkonstbolaget. Till det kommer privatägda Kolmårdens Djurpark, som enligt Fredrik Bergqvist vill ha ett nytt tydligt pedagogiskt uppdrag från kommunen.
– Tänk att förlägga hela biologiundervisningen där ute, bygga klassrum och diskutera naturen i ett större perspektiv, säger Fredrik Bergqvist. I samverkan med skolorna.
Förslaget ska drivas i Kommunstyrelsen och i Rådhus AB.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin, Sven Åke Molund och Göran Segeholm/Kolmården
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
LÄNKAR
Moderaterna Norrköping hemsida