Solgula grindar. Ellen Key ville visa med eget exempel att skönhet var något för alla, inte enbart för de rika.
Kärlek och klassöverskridande skönhet
Värmeböljan lockar stor tillströmning till Östergötlands hetaste Strand. Därför struntar Kultursidan.nu i Varamobadet och hänger på strömmen för att undersöka hur det är att hänga hemma hos en europeisk intellektuell. Läs mer om varför Ellen Keys solbad inte har något med solbränna att göra.
En enkel bukett i ellen Keys hem. I bakgrunden skymtar intendent Per Inge Planefors.
Värmen vibrerar i luften över Östgötaslätten och gör våra tankar lika trögflytande som sirap. Men Kultursidan.nu, som inte är på väg mot vilken strand som helst, försöker ändå hålla fokus och fånga denna heta julidag – det kommersialiserade uttrycket carpe diem far halvhjärtat genom våra svettiga huvuden. Men för 100 år sedan hade orden inte förlorat sin mening. Det var coolt med visdomar på väggarna när den intellektuella världsstjärnan Ellen Key (1849 -1926) använde väggskriften som en del av hennes politiska, filosofiska och feministiska estetik.
En estetik som inspirerade Strandbesökaren Astrid Lindgren till att ge farbror Melker repliken ”Denna dagen ett liv”, vilket vi blir varse när vi kliver in i entrén till Ellen Keys hem och får syn på de vackert graverade orden ovanför en rödmålad dörrkarm.
– Känner ni vilken värmande omfamning det blir av att komma in i en röd hall? Keyinstitutets intendent Per Inge Planefors inleder visningen av den berömda villan vid Ombergs fot. Vi nickar instämmande i värmen med våra högröda huvuden. Tillsammans med cirka 50 andra Strandsugna har vi äntligen kommit innanför väggarna till den vita stenvillan med silvergrönt skiffertak, som en gång i tiden besöktes av såväl kungligheter som Europas intellektuella och konstnärliga elit. I dag fungerar det som en viloplats för kvinnor, och under vissa bestämda tidpunkter arrangeras även visningar för allmänheten av Ellen Key-stiftelsen, som i år firar 100-årsjubileum.
– Lägg märke till de spännande färgkombinationerna, fortsätter Per Inge. Stengolvet i entrén är målat i en dov röd färg, liksom bokhyllorna. Väggarna är vita, dekorerade med kartor och en eklövsbård. Vi fortsätter in i matsalen med de mintgröna väggarna och vitmålade trämöblerna. ”Dagdåd” står skrivet på golvuret.
En intellektuell kvinnas salong. Lättstädad, ljus och med biblioteket till hands.
Per Inge berättar att arvodet från den internationella succéförsäljningen av Barnets århundrade (1900), där Key bland annat debatterade för rätten att studera efter sin egen förmåga, möjliggjorde bygget av Strand, där Key som 60-årig singelkvinna slutligen slog sig till ro efter ett kringresande liv som Europeisk kosmopolit. Inspirerad av jugendstilen, Italien och sitt eget barndomshem Sundholms herrgård i Västervik lät Key år 1910 påbörja bygget av drömhuset, som stod färdigt ett år senare. Här skulle hon förverkliga sina idéer om inredning, idéer som hon ville förändra samhället med.
Key levde under en tid då kvinnan inte hade någon tillgång till det offentliga rummet, det personliga var i hög grad politiskt hos Key. Med heminredningens hjälp ville Key förbättra kvinnans situation. Genom att inreda funktionellt, enkelt och lättstädat skulle hemmet bli mindre arbetskrävande. Genom att själv välja inredning efter personlig smak skulle kvinnan subjektifieras i hemmen istället för att bli ett prydnadsobjekt, en del av mannens ekonomiska kapital – vilket även var en av anledningarna till att Key debatterade för att äktenskapet skulle grundas på kärlek. I upphöjandet av det gamla hantverket, samt det enkla och naturliga, bröt Keys estetik med det borgerliga idealet och blev således klassöverskridande – skönhet i hemmen skulle inte bero på mannens ekonomiska status.
I dag är det fritt fram för kvinnor att ansöka om ett stipendium via Ellen Key-stiftelsen för att under en tvåveckors-period under sommarmånaderna vistas på Strand och få en ”själslig uträtning” som Key uttryckte saken, med andra ord: tid för långsamhet, eftertanke och avslappning. Några av männen i samlingen ser besvikna ut när Per Inge meddelar att varken barn, djur eller män får medtas.
Queer hängning. Herrporträtt i runda ramar, kvinnoporträtt i stora fyrkantiga.
Känslan i Keys hus är behaglig och rogivande. Färgkombinationerna i bokrummet, med orangea gardiner och blåturkosa väggar, fungerar oväntat harmoniskt och ger rummet en unik prägel som förstärks av den genomtänkta enkelheten i valet av detaljer – de små rundade dörrhandtagen anpassade efter kvinnohänder, med nyckelhålen dolda av ekollon.
Böcker och ett skrivbord skulle finnas i varje rum. Key var en föregångare till funktionalismen, varje föremål skulle fylla en funktion. Det var också viktigt att dekorationsföremål hade en djupare personlig betydelse. Key ville ge varje rum en själ, inredningen skulle spegla människas inre. Individens smaksinne kunde utvecklas genom att öva upp förmågan att se det sköna i det naturliga. Skönhet finns enligt Key inneboende hos alla, och kan inte uppnås med finansiella medel.
De flesta möblerna i huset är ärvda och många föremål är gåvor eller fotografier av vänner och familj. I Keys sovrum på övervåningen gör Per Inge oss medvetna om en queer detalj – på väggen hänger de manliga vännerna inramade i små runda feminina ramar medan kvinnorna, bland andra Victoria Benedictsson och Anne Charlotte Leffler, är inramade i stora fyrkantiga ramar som vanligtvis användes till mansporträtt. I mitten står ett fotografi av ”den viktigaste personen på Strand” – S:t Bernhardshunden Wild, som Key sa sig ”uppälska”, inte uppfostra.
På övervåningen finns också utgången till solbadet, uterummet som enligt Key är Strands vackraste plats. Härifrån är fågelutsikten över den trolska Vättern svindlande bakom den gröna bronsstatyn Lyssnaren, som med sitt upphöjda finger manar till en konst som enligt Key var utrotningshotad på sin tid – lyssnandet – både till egna och andras tankar och känslor. Att i tystnad ägna sig åt eftertanke och kontemplation är en konst som Per Inge tror fortfarande hade engagerat samhällsdebattören Key om hon hade levt år 2014.
Text: Hanna Stjernfeldt
Foto: Ann-Sofie Engström och Hanna Stjernfeldt
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
LÄNKAR
Ellen Keys Strand hemsida
Ellen Keysällskapet hemsida
Ljus och mörker hos Ellen Key recension Kultursidan.nu 28/7 2014
Konstmuseet öppnar från Ellen Key reportage Kultursidan.nu 5/6 2014
SKÖNHET FÖR ALLA 2014
Det är 100 år sedan Ellen Key grundade sin stiftelse med Strand som museum och vilohem. Ellen Keys idéer om inredning finns samlade i hennes bok Skönhet för alla (1913), vilket även är namnet på Östergötlands museums temaår som lyfter fram Keys syn på skönhet. Runt om i Östergötland anordnas utställningar, seminarium och olika aktiviteter som ger alla möjligheten att fördjupa sig i och reflektera över vad skönhet är. LÄNK