Mot splittring av folk i etniska grupper. Bland de många demonstranterna fanns en grupp från Irak Kulturcenter i Norrköping.
”Idag står jag här med krossat hjärta”
”Vakna politiker!”. Uppskattningsvis 1.500 personer demonstrerade på lördagen för att uppmärksamma Norrköping och världen på utrensningarna av de kristna i Irak och Syrien. I tåget gick många med assyrisk och syriansk härkomst, men också representanter för Irak Kultur Center i Norrköping. Med start från Stadsbiblioteket gick marschen på Drottninggatan till Rådhuset. Tyska torget fylldes och talarna på Rådhustrappan avlöste varandra. Samtidigt genomfördes manifestationer på många andra platser runt om i världen.
– Jag har stoppat muslimer, kristna och somalier på gatan under veckan och bjudit in dem att vara med idag. En flicka sade att hon var muslim och då svarade jag: Bra! Jag vill att du ska gå först i ledet.”, säger Sara Yakoub.
Sara Yakoub gick med både sina barn och andras i demonstrationen.
Sara Yakoub, övriga demonstranter och arrangörerna av World wide protest – A demand for action (Världsvid protest – Krav på agerande) vill lyfta upp frågan om pågående attacker mot kristna i Mellanöstern på FN:s bord. Fördrivandet och mördandet av kristna har accelererat, inte minst där de militanta extremisterna Isis tagit makten i delar av Syrien och Irak.
– Barn våldtas och dödas, flickor, minderåriga. Kyrkor och moskéer bombas. Även muslimer kan dödas om de inte går med Isis, säger Sara Yakoub.
– Vi är här för att fördöma mördandet som sker i Mosul. Vi fördömer det som händer med hela befolkningen som drabbas, säger Fouaad Al Asadi. Jag är muslim och vi har levt tillsammans i 1.400 år.
– Vi vill stoppa pengarna till vapen och annan hjälp till Isis, tillägger Youssef Yackob.
De är här tillsammans med andra personer från Irak Kultur Center, en förening som lyfter fram Iraks urgamla historia, ett land som formats av sina många olika folkgrupper. De bär sitt stora handskrivna plakat, de går bland de sista i demonstrationståget. På Tyska torget syns plakatet mitt i folkmassan.
– Vi som lever i Sverige, som har religionsfrihet och mänskliga rättigheter. Det är viktigt att vi säger ifrån, säger Carolina Brinkenback.
Deras ord ekar i många versioner bland alla röster som hörs under de två timmar manifestationen varar. När jag frågar personer i demonstrationståget. Och sedan, från Rådhustrappan där talarna avlöser varandra, politiker på skilda nivåer och av olika partifärg, och andra.
Bönen Fader vår, sjungen av två präster enligt syrisk ortodox sed, inleder mötet. De vita tröjorna med ett kors och arabiskt ”N” för Nasaréer – en beteckning för kristna – sitter på var och varannan person. Arrangörerna har tryckt upp och delat ut 800 tröjor.
– Idag står jag här med krossat hjärta, säger Michel Yousef. Det som hände för 100 år sedan är på väg att hända igen.
Orden griper många av lyssnarna. Jag ser en kvinna med en annan tröja där ordet ”Seyfo” står tryckt. Ordet betyder ”svärd” och syftar på folkmordet som pågick 1915-1923 och som tömde assyriska/syrianska byar i nuvarande Turkiet och Iran. Den armeniska delen av folkmordet är mer känt men den drabbade de assyrierna/syrianerna lika hårt.
– Vi bär med detta N med stolthet idag, säger Michel Yousef och syftar på bokstaven på tröjorna. När den arabiska våren blivit vinter har de kristna fått lida svårt. Idag finns en knapp halv miljon kvar. Sedan den 10 juni har 35.000 personer lämnat Mosul.
– Vad gör EU, FN, svenska politiker? Jag skäms!
Arrangören Michel Yusef inledde de många talen från Rådhusets trappa.
Demonstranterna jublade när Socialdemokratiske riksdagsledamoten Yilmaz Kerimo hävdade att ursprungsbefolkningen assyrier, syrianer och kaldéer ska ha rätt till självstyre i sina egna trakter. Där de bodde långt innan de blev kristna.
– Det är dags att kräva en frizon, precis som kurderna fått.
– När jag ser N:et påminns jag om hur Davidsstjärnan målades på judiska butiker i Europa och hur judarna tvingades bära Davidsstjärnan, sade folkpartistiske riksdagskollegan Fredrik Malm.
Han beskrev hur fördrivningen för många kommer i ett brev med en blypatron, personligen överlämnat av beväpnade styrkor som kräver svar utan betänketid. Valen är tre: konvertera, betala skatt eller lämna staden. Den som säger nej dödas, många dödas ändå.
– Det här är ingen demonstration mot fastighetsskatt, det är en demonstration mot halshuggning. Använd kvotsystemet och öppna Europa för flyktingarna!
Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S) läste upp ett brev från tidigare Norrköpingsbon Marcus Birro som tog upp den svenska rädslan för solidaritet med kristna.
– Jag skulle vilja svara Marcus att det finns spänningar i vårt land, sade Stjernkvist och påminde om nyligen inträffade händelser: moskébranden i Hageby och vandaliseringen av synagogan som utsatts för stenkastning.
– Vi ska inte blunda, inte tiga men hitta en väg tillsammans. Norrköping är en stad som står upp för mänskliga rättigheter, sade Lars Stjernkvist.
Kollegan Mona Olsson (V) påpekade i sitt tal att allt våld kommer från girighet, att någon vill ha något som någon annan har. Här har girigheten tagit sig uttryck i krig. Men hon gick också långt tillbaka i bibelns historia, till Abrahams tid och land.
– Jag drömmer om att en gång besöka det gamla Mesopotamien, se Ur och Kaldéen.
– Den 22 juni var kyrkklockorna i Mosul tysta. För första gången på 1.600 år ringde de inte. Magnus Oscarsson, KD:s ordförande i Östergötland var inte den ende som påminde om de historiska vändningar som sker idag:
– Sverige får inte sitta vid sidan om!
Några av dagens talare: Lars Stjernkvist (S), Felicia Ferreira (Dagen), Fredrik Malm (FP), Magnus Oscarsson (KD), Yilmaz Kerimo (S) och Thaer Tomma.
Thomas Wärfman kyrkoherde för Norrköpings pastorat påminde om de tre religionernas, judendomen, kristendomen och islams, nära släktskap. Vår tro handlar om kärlek, barmhärtighet och nåd. Det är Guds vilja.
– Om det ska stå ”N” på en dörr ska vi måla dit det själva.
Tidningen Dagens chefredaktör Felicia Ferreira sammanfattade våldet:
– Nu tvingas de kristna i Mosul fly för en militant grupp som kallar sig Islamiska staten och som gett dem tre val: konvertera, betala eller dö.
– Vi ska inte ta den här sortens övergrepp till intäkt för att svara med samma mynt i vår del av världen men vi ska använda andra än viktigare vapen: våra ord, våra pennor, vår energi, våra tårar, och våra böner.
Siste talaren är unge mannen Ther Tomma som berättar om hur en nioårig grabb plockade upp ett föremål på marken en dag i juni 2003.
– Det skadade honom på grund av intolerans, krig och hat. Det fräter en inifrån. Kanske jag skulle tala om skräcken i magen, när telefonen ringer. Jag har fått två dödsbud redan.
– Aldrig har intolerans skapat fred, säger Ther Tomma innan han får hjälp att gå ner från den uppbyggda talarstolen. Minan tog hans syn och halva högerarmen, för det var han som var pojken den dagen 2003.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
VARFÖR ÄR DU HÄR IDAG?
– Jag är här för att trycka på och få politiker att vakna. Vi som lever i Sverige, som har religionsfrihet och mänskliga rättigheter. Det är viktigt att vi säger ifrån.
Carolina Brinkeback Bär skylten”Politiker vakna!”– Jag är här för att demonstrera för rättigheter. Mot det som de gör mot vårt folk.
Ninos– Jag är här för religionsfrihet och mot det som sker i Mellanöster. Jag är mot extrema grupper som vill ha makten. De dödar varandra för makten, det handlar om vapenhandel och oljepengar.
Elham Younan Bär skylten”Safe haven now!!”– Vi vill stöda de kristna assyrierna och syrianerna, för förtrycket mot deras tro.
Eva Thorvaldsson Bär tröja med kors och arabiskt ”N”.– Det gäller inte bara kristna utan alla assyrier, syrianer och kaldéer. Det handlar om politik, de vill tömma Mellanöstern. Vi är ursprungsfolk, vi assyrier har kämpat för att få vara där men de låter oss inte vara det.
Atea Baravdish
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
NORRKÖPING
2 augusti 2014
World wide protest – Norrköping
A demand for action
LÄNKAR
Assyrisk/syrianska folkmordet 1915-1923 Wikipedia