• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Woyzeck nära premiär på NP33


Plats för spel. Teaterkompaniets skådespelare förbereder sig, eller agerar de redan som varitéartisterna som ska uppföra Büchners Woyzeck? Från vänster Mons Gregemark, Mattias Steisner, Ingrid Loeld Rasch och Joakim Malmberg.

 

”Unga människor är så utlämnade idag”

 

Woyzeck hänger upp strigeln och tar fram rakkniven. Norrköpings Teaterkompani visar upp den kända rakscenen där Kapten föreläser om dygd och moral för en tystlåten Woyzeck. ”Unga människor är så utlämnade idag”, säger regissören Olov Rasch om bakgrunden till valet av sommarteater. ”Där finns en flytande rädsla, en brist på samhörighet.”

– Det finns en politisk situation med omständigheter som är svåra för individen i dag. Vi vill inte ta ställning i valrörelsen, men jag tycker att sagan Woyzeck har stark politisk innebörd. Den har spelats som att Woyzeck representerar förtryckt arbetarklass.

 


Rakscenen. Soldaten Woyzeck rakar Kapten. I rollerna Joakim Malmberg och Mons Gregemark.

 

Pjäsen skrevs 1837 av den unge tyske författaren, läkaren och revolutionären Georg Büchner. Regissören Olov Rasch läser in en uppgörelse med den äldre, aristoteliska synen på individen, som han gestaltar genom Kaptenen, som kallar sig själv god och dygdig.

– Büchner, som doktorerade i medicin, kritiserar den genom att låta Woyzeck tala om verkligheten som han lever i. Han vill inte trollbindas av ideologier eller religiösa föreställningar.

– Vi träffar publiken när vi serverar maten. Då är jag Ingrid fast jag redan är klädd i varieténs uniform. Sedan spelar jag lite olika roller i pjäsen som de spelar, berättar Ingrid Loeld Rasch och antyder därigenom de olika plan eller lager som föreställningen innehåller.

En timme före föreställningen erbjuds nämligen publiken mat och musik. Skådespelarna serverar och några av dem, Erik Wallsten och Cecilia Norinder Fagrell, medverkar med musik som inte ingår i själva föreställningen.

 


– Det är ofta en fokusering på huvudrollen men det viktiga är en bra berättelse, säger Ingrid Loeld Rasch som spelar flera olika roller i Woyzeck. Vid bordet sitter även Ola Fagrell och Mattias Steisner.

 

Själva pjäsen Woyzeck har här byggts in i en varitéföreställning som tilldrar sig i en annan, lätt obestämd förgången tid, understruket av Andrew Jones scenografi med monsterfigurer och speglar.

– Sänk takkronan, instruerar Olof Rasch och en takkrona i trä, ett stort smäckert vagnshjul firas ner mot scenen. Nu kom den för långt ner, ”högre!”.
– Det finns inget mellanting, antingen uppe eller nere, får han till svar.

Olov Rasch försvinner ut för att se om det går att göra något åt takkronan och under tiden samlar sig skådespelarna för uppvisningen. Eller är de redan i spel, som varitéartister inför en föreställning? Scenbelysningen är på, musikerna samlas i skuggan. Dragspel, orgel, fiol och trummor. Det låter klezmer om dem, den musik som Östeuropas judar spelade.

Ola Fagrell har skrivit och arrangerat musiken. På baksidan av orgeln står några välbekanta rader hämtade från tyske vissångaren och författaren Wolf Biermann:

Nej låt dig ej förbrukas
men bruka väl din tid

Den har fått en ny tonsättning av Teaterkompaniets unga medarbetare, Johannes Rasch, Joel Askling och Isidor Jones som spelar i bandet Wunderkind.

– Allt utgår från en låt som grabbarna i bandet skrivit till finalen. Jag har gjort om den till lite gammaldags låtar, korta takter eller längre. Det är glad musik, lite marknadsaktigt och så den här klezmerlåten. För att skapa olika stämningar.

Många olika instrument kommer att höras i föreställningen, alla på scenen som kan spela ett instrument, eller flera, gör det. Ingrid Loeld Rasch har fått plocka fram både flöjt och fiol.

– Alla fick visa vad de kunde så att jag skulle veta vad jag hade att arbeta med, kommenterar Ola Fagrell.

 


– Jag gillar rummet, en naturlig spelplats, säger Mattias Steisner om scenen i konsthallen NP33.

 

Om Ingrid Loeld Rasch har varit med i Teaterkompaniet i många år är Mattias Steisner, klädd i röd varitéuniform med guldsnoddar och blanka knappar, nyligen inkastad i gänget.

– Jag kom med i början av juni, ungefär samtidigt som Mons Gregemark som spelar Kapten. Jag har gått Teaterlinjen på Marieborg och hållit på med amatörteater. Jag blev lite överraskad av att möta en helt ny typ av regi. Jag har lärt mig jättemycket av att se hur Olov Rasch arbetar.

Norrköpings Teaterkompani har byggt både publik och respekt för sina intressanta sommaruppsättningar på professionell nivå. På scenen och bakom kulisserna är i år ovanligt många yngre medarbetare, barn till flera av Teaterkompaniets vuxna medarbetare.

– Det är ett av nöjena, kommenterar Ingrid Loeld Rasch som sett sonen och hans kompisar växa med uppgifterna genom åren. Nu kan killarna sätta ljud och ljus själva.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

NP33 Norrköping

13 augusti – 19 september 2014 kl 19.30 (Förspel med musik och mat 18.30)
Woyzeck

av Georg Büchner
Regi: Olov Rasch
Scenografi: Andrew Jones
Musik: Ola Fagrell
Ljud och ljus: Joel Askling, Johannes Rasch, Isidor Jones
Prod: Norrköpings Teaterkompani

MEDVERKANDE
Woyzeck – Joakim Malmberg
Marie – Ann-Sofie Engström
Kapten – Mons Gregemark
Doktorn – Erik Wallsten
Tamburmajoren – Mattias Steissner
Andres – Cecilia Norinder Fagrell
En klok gumma, Gycklare – Ingrid Loeld Rasch
En häst – Joel Askling, Johannes Rasch
En apa – Isidor Jones
Två unga akrobater –
En jonglör – Edvin Fagrell

Musiker: Ola Fagrell och delar av ensemblen

5 september
Konsert

LÄNKAR
Den nikomachiska etiken Wikipedia
Norrköpings Teaterkompani hemsida
Norrköpings Teaterkompani ger Woyzeck reportage Kultursidan.nu 17/6 2014
Teaterns existensiella frågor är Ann-Sofies reportage Kultursidan.nu 16/6 2014
30 sommarteatrar fyller Östergötland 2014 listan Kultursidan.nu 3/6 2014

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Woyzeck nära premiär på NP33

  1. Pingback: Kultursidan.nu har också fått sig en liten smakbit | Norrköpings Teaterkompani