Festivalgeneral. Staffan Mårtensson försöker se med publikens ögon och vill snickra ihop ett program han själv skulle uppskatta.
”Publikens förväntan – den är underbar”
Platsen, solisten, programmet – det måste vara något speciellt varje gång. Konstnärlige ledaren Staffan Mårtensson bjuder Norrköpingspubliken på Isabella Lundgren, Messiaens mässa, ett kärt återseende och Biskop Brasks musik under Östergötlands musikdagar. Flera av konserterna dubbleras i Linköping, Norrköping, Kinda och andra kommuner, men inte fler än att publiken kan lockas att resa till en annan del av länet. Ny spelplats för året är Röks kyrka.
En häger sitter hopkurad någon meter över Strömmen. Staffan Mårtensson blir entusiastisk och tar fram smartmobilen. Strax flyger ännu en häger in med krökt hals och landar. Det duggar fortfarande över Kråkholmen medan vi tar porträttbild på konstnärlige ledaren för Östergötlands musikdagar. Han är fortfarande begeistrad sedan lördagens invigning på Borggården vid Linköpings slott, där han dirigerade Östgöta Blåsarsymfoniker.
– Det var superhärligt. Mycket folk, fantastiskt väder och så sopranen Maria Fontosh som var en strålande solist. Publikens förväntan – den är underbar.
Staffan Mårtensson har tussat ihop Isabella Lundgren med Östgötabandet.
– Jazzen bor i mitt hjärta, inleder han sin berättelse om de konserter han planerat för Norrköpings del. Isabella Lundgren är en lysande jazzsångerska med ett mycket speciellt uttryck, lite Billie Holidayinfluerad, men ändå sin egen. Jag tussade ihop henne med Östgötabandet, de kände inte till varandra sedan tidigare men trivs ihop.
Konstellationen landar på Crescendo måndag kväll efter att ha inlett i Kinda i söndags och fortsätter till Linköping på tisdag.
– Varje konsert måste ha ett glamourvärde: solisten, ett intressant program eller ett fint spelställe. Han räknar snabbt ut att det är fjortonde året han ansvarar för Musikdagarnas program. Det är ett pussel med solister och verk, ett konsertprogram han själv skulle vilja lyssna till och varje år en överraskning, en ny spelplats – som Röks kyrka som gästas av musikdagarna för första gången.
– Jag har redan börjat fundera på nästa års festival, avslöjar han utan att nämna några namn.
Staffan Mårtensson är soloklarinettist i Kungliga hovkapellet, Operans orkester, en bra grund för en konstnärlig ledare. Det och alla solistuppdrag i Sverige och Europa har gett ett brett kontaktnät, vars trådar han drar i för att snickra ihop festivalprogrammet.
– Jag lever med festivalen. Det är en del av mitt liv, musikaliskt och socialt, säger han glatt.
Den veckolånga musikfestivalen som arrangeras av ideella föreningen MIL, musik i Linköping, går loss på cirka en halv miljon kronor, pengar som kommer från kommuner, Östsam och församlingar. Det största bidraget står dock publiken för, uppskattningsvis 35 procent av intäkterna.
Orgelmästare. Hans-Ola Ericsson spelar en mässa av sin lärare Olivier Messiaen i Hedvigs kyrka.
Norrköpings Konstmuseum och Hedvigs kyrka är tisdagens spelplatser i Norrköping. Doktor Karins fantastiska tidsmaskinsflygel är årets konsert för de allra yngsta med pianisten Karin Haglund. Barnkonserterna är mycket uppskattade, den i Norrköping dubbleras.
– Jag har sett den på Operan, säger Staffan Mårtensson som är soloklarinettist i Kungliga hovkapellet, Operans orkester.
Tisdagskvällens orgelkonsert i Hedvigs kyrka blir speciell. Organisten Hans-Ola Ericsson spelar Livre Du Saint Sacrement av den franske kompositören och organisten Olivier Messiaen, sin forna lärare. Ett unikt tillfälle att höra ett magnifikt, sällan spelat mästerverk.
– Det är ett förslag från föreningen Annan musik. Att hitta lokala nätverk att samarbeta med är jätteviktigt!
Vid den traditionella Soppkonserten på Norrköpings Konstmuseum på fredag återvänder Claudia Bonfiglioli, förra konsertmästaren i SON, till Norrköping. Tillsammans med pianisten Karin Haglund presenterar hon musik av Brahms, Amanda Maier och Stravinskij.
Sista stoppet i Norrköping är Gästabudssalen på Löfstad slott. Östgöta Brasskvintett ger Biskop Brask i blåsväder – musik och historia i en salig blandningtillsammans med Markus Lindberg från Linköpings slotts- och Domkyrkomuseum.
– Det är en produktion som Östgötamusiken tagit fram, säger Staffan Mårtensson och lyfter fram musikdagarna främsta samarbetspartner, Östgötamusikens musiker som i olika konstellationer backar upp solisterna.
– De tycker det är härligt att vara med i en musikfestival av toppklass.
Staffan Mårtensson lämnar utsikten över Kråkholmen, dags att åka till Linköping. En häger sitter kvar, hopkurad någon meter över Strömmen.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
ÖSTERGÖTLAND
9 – 16 augusti 2014
Östergötlands musikdagar
Konstnärlig ledare: Staffan Mårtensson
Arr: Föreningen MIL, Musik i LinköpingPROGRAM I NORRKÖPING
Måndag 11/8 kl 19.00 Crescendo
Östgötabandet möter Isabella Lundgren recension
Samarr: Musikföreningen CrescendoTisdag 12/8 kl 9.00 och 10.15 Norrköpings Konstmuseum
Doktor Karins magiska tidsmaskinsflygel konsertreportage
Musikalisk sagoresa för barn 3-6 år med pianisten Karin Haglund.Tisdag 12/8 kl 19.00 Hedvigs Kyrka
Organisten Hans-Ola Ericsson spelar Olivier Messiaens Livre Du Saint Sacrement konsertreportage
Samarr: Föreningen Annan musikFredag 15/8 kl 12.30 Norrköpings konstmuseum
Soppkonsert – fiol och piano
Förra konsertmästaren i Norrköpings Symfoniorkester, Claudia Bonfiglioli, och pianisten Karin Haglund presenterar musik av Brahms, Amanda Maier, Stravinskij.Lördag 16/8 kl 15 Gästabudssalen, Löfstad slott
Biskop Brask i blåsväder – musik och historia i en salig blandning recension
Östgöta Brasskvintett och Markus Lindberg från Linköpings Slotts- och Domkyrkomuseum.
LÄNKAR
Östergötlands musikdagar hemsida
Östgötamusiken hemsida