Äntligen framme hos rymdhunden Laika. Doktor Karin, alias Karin Haglund, smiter in bland de ryska militärerna och spelar Rachmaninovs Preludium i g-moll.
” Vi leker tillsammans”
Doktor Karin slår om kontrollen och den magiska tidsmaskinsflygeln blinkar i rött, blått, grönt. Rätt melodi ska ta henne och oss till rymdhunden Laika men utan noter far hon vilse i tiden. Många musikaliska utflykter blev det i Östergötlands Musikdagars barnkonsert på Konstmuseet på tisdagen.
Harlekinen är fullsatt med unga lyssnare mellan tre och åtta år, ungefär var fjärde stol upptas av personer med betydligt högre ålder. Lugnt småprat, ett barn sjunger i väntan på att något ska hända.
Än så länge har hon inte upptäckt oss. Doktor Karin bär sin tidsmaskinsrymddräkt.
Det händer. En märkligt klädd kvinna går in, djupt koncentrerad, med ett föremål i händerna. Hon går rakt mot flygeln där stålgrå ballonger står upp, nästan som om de svävar. Föremålet ställs upp och när hon sedan granskar det stora pianot kan vi se att det är porträttet av en hund.
– Rymdhunden Laika är min bästa vän, säger Doktor Karin som nu upptäckt barnen och raskt etablerar en god och ömsesidig kontakt med dem.
Karin Haglund är pianisten från Söderköping som rest runt om i världen med den klassiska musiken i sitt bagage. Med musikföreställningen Doktor Karins magiska tidsmaskinsflygel låter hon publiken följa med på en resa, inte bara i rummet utan också i tiden.
För Doktor Karin har byggt en tidsmaskin. Det är bara att spela en magisk melodi på flygeln så hamnar både hon och publiken var vi vill.
– Vart vill ni resa? frågar hon och får svar från publiken:
– Till landet Längesen.
– Till svenska Kattlandet.
Bäst att ta av sig rymddräkten. Doktor Karin ber publiken om hjälp.
Doktor Karin spelar men snubblar snart på tangenterna, fingrarna spelar vilse och med flygeln far vi någonstans långt bort. Det är noterna som försvunnit. I rymden tonar andra ljud som hon snart identifierar.
– Här har jag varit förr, vi är hos Edvard Grieg och idag ska han gifta sig. Jag har lovat att spela för honom.
Säger hon, får hjälp att ta av sig rymddräkten och låter sedan flygeln ljuda glatt och lätt i Bryllopsdag på Troldhaugen.
Publiken är med på noterna, eller snarare med på jakten efter de försvunna noterna. Vi hamnar än i ett cowboyvilt Brasilien, än kraschlandar på 1700-talet. Och naturligtvis hittar hon Laika, noterna och hem till slut.
– Det är roligt att spela för barn, säger Karin Haglund efter konserten. När det är vuxna så är det flygeln och musiken.
Under Östergötlands musikdagar blir det även sådana konserter, som Soppkonserten på Konstmuseet på fredag, då hon spelar tillsammans med violinisten Claudia Bonfiglioli, tidigare konsertmästare vid Norrköpings symfoniorkester. Med barnpublik blir det annorlunda.
– De vet att det inte är på riktigt. Vi leker tillsammans.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KONSTMUSEET Norrköping
12 augusti 2014
Doktor Karins magiska tidsmaskinsflygel
Karin Haglund, piano
Arr: Östergötlands musikdagarMUSIK
Debussy Dr Gradus ad Parnassum ur Childrens Corner
Grieg Bryllopsdag på Troldhaugen
Ginastera Danza del Viejo boyero ur Danzas Argentinas
Händel Menuett i g-moll
Rachmaninov Preludium i g-moll
LÄNKAR
Karin Haglund info
Östergötlands Musikdagar hemsida
Musikdagar med glamourvärde reportage Kultursidan.nu 11/8 2014