Var är hatten? Ester bjuder på klassisk clownkomik i Teater Fenix nya barnteater.
Man måste ha tillit i att det kommer
Varietésällskapet har försvunnit. Rudolf och Ester gör då sin egen varieté. Vi pratar med Teater Fenix om den nya clownföreställningen. Om vad det är för slags skratt publiken skrattar. Och om språk som ingen kan men alla förstår.
Om en vecka har Kom och se: Esters varieté premiär på Teater Bråddgatan 34. En föreställning med clown och tuba. Med den inleds Teater i Barnkammaren, höstens söndagsföreställningar för de yngre.
En regissör, två clowner och en tubaspelare. Ola Citron är regissör, Åsa Forsberg clownen Ester. Gunnar Nordanskog spelar clownen Rudolf som spelar tuba.
Clownen Ester, det är Åsa Forsberg. Ester är varieténs städerska som gör de nummer som de försvunna artisterna skulle gjort. Gunnar Nordanskog spelar Rudolf, sällskapets tubaspelare. Till sin egen överraskning blev det en clown av Gunnar också. Det finns inte så gott om lediga tubaspelare i Östergötland, låter Åsa Forsberg förstå.
– Han är lite som ett Kinderägg, säger regissören Ola Citron. Vi fick någon som kan spela tuba och som kan spela teater.
– Allt jag lärt mig om teater har jag lärt mig här, hävdar Gunnar Nordanskog.
På måndag flyttar de in på scenen men än så länge står scenografin uppställd i ett repetitionsrum med ljusa väggar. Ändå är intrycket massivt rött, scenografen Benita Bergfeldt-Löfgren låter en sliten röd sammetsfond inrama den lilla svartmålade scenen med sin egen röda ridå. Ola Citron berömmer scenbygget, delbart och rullbart för turnélivets alla transporter. Själv kommer clownutbildade Ola Citron från Månteatern i Lund, det här är andra gången han kallats in som regissör av Teater Fenix.
– Vi visste tidigt att det skulle vara entréer och startade i ridån. Sedan blev det varieté och till sist den övergripande berättelsen, berättar Åsa Forsberg om föreställningsarbetet. Man måste ha tillit i att det kommer medan man arbetar.
Efter några första dagars idéutkast i maj har gruppen samlats igen i mitten av augusti för att forma föreställningen. Redan har provpublik kallats in, ett gäng nioåringar gav tummen upp för Esters dressyrnummer, med dammvippan som häst.
– Du ska gå på cirkus Brazil Jack när de kommer till Norrköping och se hästarna, säger Ola Citron uppmanande till Åsa Forsberg. Jag älskar den tyska domptören.
Ester är varieténs städerska. En person med obändigt gott humör.
När Åsa Forsberg fick Norrköpings kommuns Moa Martinsonpris för ett par år sedan öppnades möjligheten till att fördjupa sig i clownteknik. Hittills har hon varit i Paris och Kanada. Pengarna räcker till ännu en clownkurs, då går resan till Irland. – Vad är Ester för slags clown?
– Hon är inte perfekt. Hon gör fel hela tiden och förstår inte att hon gör det. Men hon gör sitt bästa och med gott humör: ”No problem”. Men det går åt helvete, svarar Åsa Forsberg. Jag ger publiken tillåtelse att skratta åt mig.
Skrattar de åt dig eller med dig? Eller åt clownen?
– De skrattar åt mig, eller åt clownen, Ester, förtydligar Åsa Forsberg.
Är det en form av katharsis? (Den antika grekiska teaterns skådespelare var ställföreträdande personer som publiken kunde lida med eller skratta åt.)
– ”Tur att det inte var jag!”, exemplifierar Ola Citron. Det är svårt att generalisera. När vi gör det på en scen är det ett möte. Skulle det vara en sjukhusclown är det ett helt annat, mer personligt möte.
– Man är på väg någonstans och upptäcker: men jag har ju inga skor. Där finns en möjlig igenkänning hos publiken, fortsätter han. När det fortsätter med hatten kan den unga publiken känna sig smart. Det finns mängder av sådana scener och det är öppet för upprepningar.
– Ester! Rudolf har problem med jackans ärmar.
Rudolf får hjälp av Ester att klä på sig. Är han en lat man eller ett barn? Är Ester en mamma eller en storasyster? De korta scener som visas väcker frågor. Jag hugger tag i språket för att hitta en logisk lösning. Ester talar enkla meningar. Rudolf säger Ester och sedan något jag inte kan förstå, men som Ester ögonblickligen begriper.
– Ola sa ”Du måste mena vad du säger, tänka något och låta något annat komma ut ur munnen.” Det gick fruktansvärt dåligt i början, berättar Gunnar Nordanskog.
– Barnen vi spelade provföreställning för var helt på det klara med att det var ett språk, säger Ola Citron. De föreslog att det var arabiska men då sa någon nej, det var nog bosniska. Läraren sa att det var ett världsspråk.
– Det är intressant med pjäser, för att de har så mycket mer information beroende på vem som ser dem, avslutar han.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
14 september 2014 kl 15 Premiär
Spelas även 15–16/9 kl 9.30
Kom och se: Esters varieté
– en föreställning med clown och tuba
Manus: Teater Fenix och Ola Citron
Regi: Ola Citron
Scenografi: Benita Bergfeldt-Löfgren
Snickeri: Pehr Ellgårdh
Prod: Teater FenixMEDVERKANDE
Åsa Forsberg och Gunnar Nordanskog
LÄNKAR
Teater Fenix hemsida facebook
Teater Bråddgatan 34 hemsida