På väg mot centralperspektivets oändliga punkt. Vardagliga föremål tycks flyga, jagade av katten i bildens övre högra hörn.
”Det påminner om en nära döden-upplevelse”
Det klassiska centralperspektivet återvänder till konsten. I en nybyggd affärslokal på Olai Kyrkogata har konstnärsduon Bjørn Hegardt och Theo Ågren hängt installationen White Light. Stolar, kaffekoppar och ett piano tycks vara på väg att slukas av ett vitt hål, de störtar framåt i rasande fart. Verket invigs under Kulturnatten och står sedan kvar året ut.
I centrala Norrköping färdigställs nu kvarteret Spinnrocken. Byggnaden i kvarteret, som ligger inklämt mellan Olai Kyrkogata, S:t Persgatan, Hantverkaregatan och Kristinagatan, är i dagarna färdigställt och hyresgästerna flyttar efter hand in i lokalerna som ägs av Fastighetsbolaget Lundbergs. Olai Kyrkogata har blivit Norrköpings nya gång- och cykelgata, de många matställena ger en känsla av ”strög”.
Katten också. Bjørn Hegardt och Theo Ågren i början av veckans arbete.
– Det har funnits en nyfikenhet på att möta ny konst på stan sedan 100-årsjubileet förra året, säger Carin Fahlén, intendent på Norrköpings Konstmuseum som bjudit in konstnärsduon. Vi har länge letat efter en lämplig lokal.
Konstmuseets stora utställning som öppnade samtidigt med museet efter vårvinterns renovering heter Hem Längtan och vänder och vrider med konstens hjälp på begreppen ”hem” och ”längtan”. Det är i det ljuset man kan se White Light som placerats i den tillfälliga museifilialen i kvarteret Spinnrocken.
Konstnärerna Bjørn Hegardt och Theo Ågren jobbar gärna ihop sedan studierna vid Konstakademiet i Trondheim omkring millennieskiftet. White Light har de uppfört en gång tidigare, i Oslo 2009. Den här versionen har ett innehåll och är hängd med utgångspunkt från den råa, oinredda lokalen i centrala Norrköping.
De har arbetat intensivt under veckan. Ett gallernät har satts upp i taket och från det har stolar, kaffekoppar och andra vardagsföremål och vita pappersmoln hängts i starka trådar. Och en uppstoppad katt. Konstnärerna har bjudit in prisbelönte designern Staffan Holm som bidragit med stapelbara pallen spin stool.
En del föremål återkommer, i stor storlek nära skyltfönstret och i mindre storlek mot den starka lampa som gestaltar ”ljuset i tunneln”. Leken med storlekarna ger intryck av konstens klassiska centralperspektiv, att alla linjer ser ut att gå ihop någonstans oändligt långt borta.
– Det påminner om en nära döden-upplevelse, säger Bjørn Hegard om installationens vita ljus. Det kan ses som vår kritik mot konsumtionssamhället.
Kaffekoppar – liten, större, störst.
White Light invigs under Kulturnatten 27 september och står sedan hela hösten. Lundbergs har i dag inte någon kontrakterad hyresgäst som kräver att utställningen inte kan vara kvar i varje fall till december 2014. Men man hoppas få vara kvar till den 11 januari 2015 då Konstmuseets utställning Hem Längtan upphör.
Vi återvänder när arbetsveckan gått. Resultatet är en surrealistisk upplevelse. Störst rättvisa ges installationen när mörkret fallit. Då försvinner rummet medan katten jagar hemmets allehanda pinaler i tidens obönhörliga ström.
Text: Sven Åke Molund och Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
OLAI KYRKOGATA 43 Norrköping
27 september – december 2014 / 11 januari 2015
Invigning 27/8 kl 19
White Light
Installation av Björn Hegardt och Theo Ågren
I samband med Norrköpings Konstmuseums utställning Hem Längtan
LÄNKAR
Björn Hegardt och Theo Ågren hemsida
Norrköpings Konstmuseum hemsida
Konstmuseet öppnar från Ellen Key reportage Kultursidan.nu 5/6 2014