• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Lång process bakom Super-Verklo

Sonja och Superduperdino.
Spelvärlden är både full av utmaningar och kunskap men till slut måste Sonja möta verkligheten. Då är  Superduperdino till stor hjälp.

 

”Det roligaste de visste var att spela spel”

 

På söndag har Super-Verklo premiär på Teater Bråddgatan 34. En barnteaterföreställning om Sonja, som tycker bättre om att leka med Superduperdino i spelvärlden än att möta verkligheten. Bakom Lilla Drama-labbet står personer från olika håll i Teater-Norrköping.

Arbetsprocessen har pågått länge. Hela långa våren 2013 träffade Lilla Drama-labbet barnen på förskolan Hatten, höll dramalek och pratade. Dramatikern Anna M Nygren lyssnade och såg och fyllde skrivhäfte efter skrivhäfte med anteckningar. Sedan började manusskrivandet och under hösten formades texten.

Skådespelaren Viktor Hedman, från RevolverTeatern, knöts till gruppen liksom konstnären Falah Alani som scenograf. Det är han som står för de dataspelsinspirerade målningarna, den fantasivärld där stora delar av föreställningen utspelas.

 


Som i ett spel. Sonja och Superduperdino leker och skojar.

 

– Det kom upp jättemycket från barnen. Att det roligaste de visste var att spela spel, berättar Eva Carlsson från teater Pelikanen och som är initiativtagare till Lilla Drama-labbet.

I samtalen kom det fram annat också, om lek, ensamhet och gemenskap. Om främmande barn på främmande kalas. Och om vuxna som kan vara väldigt jobbiga med påpekanden, förslag och krav. Där låg fröna till det som blivit Super-Verklo, där Super står för spelvärldens färgsprakande fantasteri och Verklo för verkligheten, den som Sonja tycker är både grå och besvärlig.

Våren 2014 var det dags för repetitioner. Flera av dem öppna för att få respons från förskolebarn, ett vanligt sätt för professionella grupper att försäkra sig om att resultatet passar målgruppen.

– Det är svårt att få barn att reflektera i ord om sina upplevelser. Det jag lärt mig är att observera hur de reagerar. Jag ser mer på barnen än på det som händer på scenen när vi har provpublik, säger regissören Frida Nyström. Hon kommer från arbetet med Kvartersteaterns barn- och vuxenamatörer och bygger nu ny erfarenhet med professionell teater för barn.

 


Kvartersteaterns erfarna regissör Frida Nyström prövar professionell barnteater.

 

Om barn och datorspel har vuxenvärlden många åsikter. Frida Nyström minns hur en av fröknarna på Hatten sa att ”man tror att man är odödlig men att det faktiskt händer något när man knuffas”.

– Vi för in känslor efter att Dino blir skadad, upplyser Eva Carlsson.

– Faran är att man inte är skapande i spelet, anser Frida Nyström. Det är därför intressant att Sonja kan gå in i spelet och ändra reglerna i det. Det handlar om att lära sig att använda sina erfarenheter och ta dem till den verkliga världen.

Lilla Drama-labbet tar också fram ett pedagogiskt program som de erbjuder i samband med föreställningarna. Super-Verklo ska turnera både i Östergötland och i övriga Sverige. Programmet bygger på dramalek, så som hela arbetsprocessen började förra våren. Nu med ett tydligare fokus.

– Vi tar upp vad som händer när ingen tycker om en. Eller om för många tycker om en. Det frågan är väldigt central i alla människors liv, exemplifierar Eva Carlsson.

Medan vi samtalat om uppsättningsarbetet har skådespelaren Viktor Hedman rivit scenografin tillsammans med teknikern Marcho Marchev. Repetetionslokalen står tom.

– Nu har Sonja vuxit upp, säger Viktor Hedman konstaterande.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

21 september 2014
Super-Verklo

Manus: Anna Nygren
Regi: Frida Nyström
Scenografi: Falah Alani
Kostym: Eva Carlsson och Gun Höögh
Teknik: Marcho Marchev
Prod: Lilla drama-labbet / Teater Pelikanen

MEDVERKANDE
Viktor Hedman och Eva Carlsson

LÄNKAR
Teater Bråddgatan 34 hemsida Facebook
Kvartersteatern hemsida Facebook
Revolverteatern hemsida Facebook
Teater Pelikanen hemsida Facebook
Lilla dramalabbet testar Super-Verklo reportage Kultursidan.nu 2/5 2014

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.