• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

”Maria vill se barnen och ge dem glädje”

Do-Re-Mi
Do-Re-Mi. Maria vinner barnens hjärtan, ett efter ett. Här, vid Östgötateaterns pressvisning, har hon vunnit två. Anette Amelie Larsen är Maria.

 

”Jag trodde att han ringt fel”

 

– Jag trodde att han ringt fel. Säger Anette Amelia Larsen, den norska musikalartisten som spelar Maria i Östgötateaterns uppsättning av Sound of Music. Möt också Jacob som spelar ett av barnen, Cynthia som koreograferat och Niclas i orkestern.

Det är pressvisning på Östgötateatern. Som om det skulle behövas när det handlar om musikalernas filmmusikal Sound of Music. Alla över 50 års ålder kan sångerna. De riktiga entusiasterna kan varje replik. Självklart var Kulturnattens öppna repetition mer än välbesökt. Och kanske den kan locka även en yngre publik. Kanske det rentav finns ett djupare syfte bakom uppsättningen.

 


Hej! Mår ni bra? Regissören Mattias Carlsson tillsammans med Cynthia Kai, koreograf, och Magnus Mällerstedt, scenograf.

 

– Hej på er! Mår ni bra? Regissören Mattias Carlsson inleder glatt, som från gamla Kråkholmens revyscen (och där sitter ju gode Chopp Event-vännen Pontus Helander i salongen). Mattias Carlsson lovar att höstens musikalpublik ska få mycket för pengarna. Kanske tack vare att han inte var påtänkt (han är bara 42 år) när Sound of Music-febern rasade i Sverige och världen. ”Ja, det var ju trevligt” avfärdar han Carola-versionen i Stockholm.

– Men ju mer jag skrapade på ytan, desto mer obehagligt och viktigare blev det för mig. Vi får aldrig, aldrig, aldrig glömma det som hände. Bara fortsätta att upplysa.

Ja just det. Det är ju inte bara skönsjungande Julie Andrews och den stilige kaptenen, där var ju nazisterna som tagit över Österrike. Och att de flyr över bergen. Norska Anette Amelia Larsen som handplockats till rollen som ”virvelvinden” Maria berättar att hon och Mattias Carlsson talat mycket om vad klosternovisen Maria vet om det politiska läget.

– Hon är smart, hon vet hur det är men hennes fokus är att se barnen, att ge dem glädje. Men i andra akten (när Maria och kapten återvänt från sin bröllopsresa) då är situationen annorlunda. Hon vet ju hur kaptenen känner och tänker, säger Anette Amelia Larsen och visar med händerna något som mest liknar en berg-och-dalbana.

 


– Där finns en klangbotten, sade Richard Carlsohn som avslöjade att han tänkte sätta upp Sound of Music i början av sin karriär.

 

Kapten von Trapp är patrioten som inte vill se de tyska nazisterna regera hans hemland. Inte att undra på med hans förflutna som kapten i flottan, kanske han var med i kejsardömets (det väldiga Österrike-Ungern) flotta redan under första världskriget. Det där har skådespelaren Richard Carlsohn reda på – ”jag vet att Richard har gjort jättemycket research”. Men om kapten har gjort militär karriär och är änkling med en stor barnaskara och Maria bara är 22 år så måste åldersskillnaden mellan henne och kaptenen vara stor.

– Det är inte åldern, utan de är människor som finner något gemensamt. Här tror jag att de är motsatser som dras till varandra. Hon är något nytt och hon är ärlig. Han har ett gott hjärta även om det inte märks i början. Och det var ett lyckligt hem en gång, innan det fick sorg, tänker Anette Amelia Larsen.

Hur var det då med rollbesättningen? Anette Amelia Larsen handlade mat tillsammans med sin lilla dotter när mobilen ringde. Östgötateaterns chef Johan Celander ringde och undrade om hon kunde tänka sig att komma på audition. Jo, det sa hon förstås inte nej till.

– Jag tänkte att det var nog fel. Jag är ju mezzosopran, inte hög sopran som Julie Andrews. Och inte är jag ljus heller, säger mörklockiga Anette Amelia Larsen.

När Cynthia Kai ringde strax därpå förstod hon att det inte var något misstag utan en chans till ett fantastiskt jobb. Anette har arbetat både med Cynthia Kai (Fame) och Mattias Carlsson (norska Melodifestivalen) i Norge. Efter audition med sångprov och scener var rollen hennes.

På svenska. Norskan hörs inte – med stor hjälp från alla inblandade som strängt förmanats att enbart tala svenska.

 


Det hårda i klostret, i det von Trappska hemmet och – så småningom även i nazismen – möts med mjuka tyger förklarade scenografen Magnus Möllerstedt.

 

Jacob Hermansson spelar en av två Friedrich von Trapp. Det är ett tufft jobb att både gå i skolan och spela teater så barnen von Trapp, alla utom äldsta dottern, gestaltas av dubbla skådespelarlag som turas om. Men det är jättekul, försäkrar Jacob Hermansson som tycker det är intressant att arbeta med professionell teater och kan jämföra med amatörteaterföreningen Gryningen i Motala, där han varit med i nio år.

– Det är stora scenografier och vi får hjälp med alla ombyten.

Jacob Hermansson är 16 år medan hans roll Friedrich är 14 år. Hur är Friedrich?

– Friedrich vill väldigt gärna vara som sin pappa. Han är strängare och lite blyg. Medan jag är gladare och mer öppen.

Koreografen Cynthia Kai har stått vid regissören Mattias Carlssons sida vid varje musikalarbete på Östgötateatern, sedan Chicago 2010. Hon skrattar och säger att de har ett arbetsäktenskap, och menar att de jobbar intensivt ihop och med stort förtroende för varandra. Här ska hon, och Mattias, koreografera både vuxna skådespelare och barnskådespelare. Nyckeln till det arbetet heter kommunikation.

– 2014 är mitt barnår, säger Cynthia Kai. I Norge har jag arbetat med En midsommarnattsdröm på vers, på slang, på slang-vers, med bara barn i ensemblen. På Göteborgsoperan ska jag arbeta med 30 barn på scenen.

Repetitionerna med barnen von Trapp har till större delen gjorts med båda skådespelarlagen samtidigt.

– Alla på en gång. Det är mycket energi som studsar mellan väggarna. Jag kan tänka hur det är att vara lärare med 30 barn.

 


I orkesterdikets värld. Johan Siberg har anpassat arrangemangen till uppsättningens artistensemble och orkestern.

 

Basisten Niclas Lindblom gillar gemenskapen i orkesterdiket. Bra musiker och en bra kapellmästare, Johan Siberg, lägger grunden. ”Det låter stort utåt, ett stort sound.” Musikern och musikpedagogen Niclas spelar kontrabas och har lärt sig spela tuba, som ju är bleckblåsarnas basinstrument.

– På Broadway förr i tiden var det vanligt att basisterna också spelade tuba, berättar han.

Orkestern har repeterat ganska mycket tillsammans innan det blivit dags för genomdrag med skådespelarna på – och under – scenen. De senaste två veckorna har varit intensiva.

– Det är fin musik, bra låtar. Utmaningen är att det är mycket noter, en del stråkspel på basen.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund och Ann-Charlotte Sandelin

Bästa sången?
”Det är så mycket bra musik. Men Something Good, den är inte med i musikalen utan bara i filmen. Men är med här.
Anette Amelie Larsen

Bästa scenen?
”Allt är roligt. Do-Re-Mi som vi gjorde nu. Och The lonely goteherd, då åker vi runt på sparkcyklar.”
Jacob Hermansson

Bästa koreografiarbetet?
”Det är Rolf och Liesl i Sixteen Going On Seventeen. Mattias, regissören, ville ha något annorlunda. Det är två skådespelare som inte är utbildade dansare. Jag har tänjt på gränserna hos bägge två, måste jobba mycket med tillit. Jag är så stolt!”
Cynthia Kai

Favoritlåt?
”Coltrane gjorde en egen version av My favorite things på 1960-talet. En av de mest populära jazzlåtarna.”
Niclas Lindblom

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook
Kärlek och svek, mod och tro recension Kultursidan.nu 5/10 2014
Östgötateatern ger Sound of music i höst reportage Kultursidan.nu 11/2 2014

STORA TEATERN Norrköping

4 oktober 2014 – 3 januari 2015
STORA TEATERN Linköping
30 januari – 16 maj 2015

Sound of Music
Musik: Richard Rodgers
Sångtext: Oscar Hammarstein II
Dialog: Howard Lindsay och Russel Crouse
Efter boken ”The Trapp Family Singers” av Maria Augusta Trapp
Översättning: Erik Fägerborn

PRODUKTIONSTEAM
Regi: Mattias Carlsson
Scenografi & kostym: Magnus Möllerstedt
Kapellmästare: Johan Siberg
Koreograf: Mattias Carlsson och Cynthia Kai
Mask och peruk: Lena Stranger – Weinar
Ljusdesign: Håkan Jansson
Ljuddesign:  Björn Andersson och Tom Saetre
Produktion: ÖSTGÖTATEATERN

MEDVERKANDE
Anette Amelia Larsen, Richard Carlsohn, Carina Söderman, Tobias Almborg, Karin Oscarsson, Krister Kern, Shirin Golchin,
Jacob Hermansson/David Kronström
Nathalie Andersson/Maja Dusén
Max Rubensson/Jakob Graf
Josefine Johansson/Vanna Mantefors
Fanny Weghammar/Alva Turdén
Elsa Östling/Paulina Lind
Ashkan Ghods, Liselott Lindeborg, Willy Boholm, Irené Granehag, Maria Olofsson, Pontus Helander, Christine Ankarswärd, Maria Yngwe, Jamie Hatcher, Rebecca Dellskog

MUSIKER
Per Anelid, Mikael Wittwång, Jan Gustavsson, Tommy Lagg, Lars Westmark, Therese Hammarberg, Ola Halvarsson, Hans Åkesson, Leif Segerberg, Tanja Orraryd, Mikael Wenhov, Mats Strand, Fredrik Lindström, Märta Nilsson, Niclas Lindblom, Glenn Fransson, Olle Bohm, Joakim Sandén, Göran Carlsson, Johan Siberg och Fredrik Ingå.

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.