Från Marieborg till ett innegårdstorg i Norrköping. Under alla år som teaterlinjen funnits har eleverna spridit teaterns magi vidare, lokalt, regionalt och nationellt – eller ännu längre bort. Här är det RevolverTeatern som spelar Olivia Twist sommaren 2013.
Stadsteaterns elevskola lades ner
Hela helgen – nästan hela året – firar Marieborgs folkhögskolas teaterlinje 50 år. I helgen vallfärdar gamla elever för att bidra till festligheterna, tre dagar fyllda av föreställningar, workshops, föreläsningar, poesi och konserter. Festligheterna är öppna även för andra intresserade.
Det hela började när staten tog över stadsteatrarnas elevskolor. Elevskolan vid Norrköpings/Linköpings stadsteater lades ner. Och återuppstod som allmän kurs med teaterinriktning på Marieborg med samma lärare och med Richard Estréen som föreståndare. Kontakten mellan stadsteatern, som blev Östgötateatern, har inte helt försvunnit även om pedagogerna numera hämtas från fler håll.
Många av folkhögskolans teaterelever genom åren har gått vidare inom yrket. Några har blivit nationellt och rentav internationellt kända som skådespelaren Björn Kjellman, koreografen/regissören Mats Ek och författaren och dramatikern Reidar Jönsson. Andra, de flesta, bär erfarenheterna med sig i sin vardag och fritid.
Örjan Lundgren, till vänster, väckte Norrköpings studioteater till liv när han gick i pension. Här i pjäsen Agan som spelades våren 2014.
Under året har Claes Martin Hoffsten, en tidigare elev på teaterlinjen, mött och samtalat med ett brett spektrum av ”Marieborgare”. Resultatet har blivit artiklar som publicerats på solans hemsida. Skådespelaren Wallis Grahn var med i den allra första kullen. Efter utbildningen gick hon vidare till Marionetteatern, Malmö stadsteater och de stora scenerna i Stockholm inklusive Dramaten.
– När jag åker tåg förbi Norrköping tänker jag ju på skoltiden där och försöker skymta skolans lokaler mellan träden, säger Wallis Grahn i intervjun som handlar både om studietiden, med uppskattade lärare och goda kamrater, och om vad hon gjorde efter året på Marieborg.
Tio år senare gick Örjan Lundgren på teaterlinjen. Efteråt bildade han fria teatergruppen Norrköpings studioteater. Örjan har arbetat som fritidsledare i Norrköping och tagit teaterintresset med sig i jobbet. Nyligen gick han i pension – och Norrköpings studioteater blommade upp igen, i våras spelade gruppen Agan, som Örjan skrivit.
– Jag är den enda medlemmen kvar sedan starten 1972, men grundsyftet är detsamma; Alla kan spela och alla kan skriva.
Rolig är Bettan Hägg. Efter några år i Norrland har hon återvänt till Östergötland. Genast sögs hon in i teaterns värld. Här i Cederdalens folklustspel sommaren 2013.
Revyartisten och underhållaren Bettan Hägg gick på teaterkursen sent 1990-tal. Att djupanalysera texter var något nytt för artisten som tidigare rabblat texter för att de skulle sitta. Att det stod livsåskådning på schemat var betydelsefullt för henne.
– Vi diskuterade ämnet och olika delar av samhället för att lättare kunna skapa oss en bild av den miljö vi själva lever i. Det var lärorikt, berättade Bettan Hägg för Claes Martin Hoffsten.
Viktor Hedman har gått både Teaterlinjen och den tvååriga utbildningen till teaterpedagog på Marieborgs folkhögskola. Sedan startade han RevolverTeatern tillsammans med likasinnade.
– Det är ju en häftig känsla hur Marieborg har fostrat och format mig. Det är dels en utbildning inom skolan och dels utanför i och med alla intressanta människor man möter.
Övriga som Claes Martin intervjuat är regissören Olov Rasch som var ansvarig för teaterlinjen under många år, skådespelaren Eva Carlsson, som leder Teater Pelikanen, ljusteknikern Klas-Åke Komstedt, som jobbat på Östgötateatern i många år, samt musikalförfattande förskolläraren Cecilia som går teaterlinjen det här året.
Nu i helgen möts alltså gamla och nya teaterelever på Marieborg för att fira. Det blir kulmen på ett jubileum som startade så smått redan i våras. Helgen sprakar igång med en eldshow på fredagskvällen. Sedan följer en rad föreställningar, ändå fler workshops, intressanta föreläsningar, poesi och konserter. Mest känd bland föreläsarna är Reidar Jönsson som berättar om sin väg Från Marieborg till Hollywood.
Viktor Hedman kommer att ha fullt upp under jubileumshelgen. Dels leder han en workshop i bouffon – en clownteknik, dels spelar han huvudrollen i Den sanna kärleken, en pjäs han skrivit själv.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
LÄNKAR
Marieborgs teaterlinje hemsida jubileumssida Facebook