En modig man för Carmen. Det är toreron, tjurfäktaren Escamillo som Carmen älskar.
Mer opera åt folket!
”Jag älskar dig men tycker inte om dig”, sa någon gång exfrun till Dr. House till sin forne man. Det kan man säga om förhållandet mellan Carmen, en romsk kvinna (det sägs givetvis ”zigenerska” i operan) och den desperate korpralen Don José. Alla känner till de mest kända musikstyckena i operan, bland andra Toreadorarian. Förhållandet mellan den sexiga men destruktiva kvinnan och soldaten är inte sunt och det slutar mycket illa.
Carmen är en tragisk pjäs, men faktiskt är operan en ”opera comique”, som inte alls betyder att det är en komisk historia, utan att den har en del talad dialog. Förutom vackra melodier och mäktiga röster har Carmen en effektiv och tajt handling.
Starkt uttryck måste Carmen ha. Anita Rchvelishvili har just detta och en bra klang därtill.
Anita Rachvelisvili har en ganska mörk röst med mycket uttryck och bra klang, speciellt på botten och höjden, och tenoren José har kraftiga höjdtoner som han sjunger utan rädsla, dessutom kan han sjunga svagt och känsligt. Möjligen hade man velat se ett mer ”sexigt” kärlekspar då både Anita och Alexandrs är ganska rultiga, på gränsen till feta – det kan tyckas vara en ytlig anmärkning men idag kommer nog operan att behöva närma sig filmens villkor om den ska kunna nå en större och framför allt yngre publik.
Lördagens föreställning var mycket bra med häftig handling och fina solister och kör. Publiken på Lilla teatern där jag såg den var dock liten, men den sändes även till biografer som Cnema, Folkets hus i Gusum och Linköping med flera platser i Östergötland. Marknadsföringen behöver dock bli bättre och skolorna måste ta större ansvar för att lära eleverna mer om opera.
SF har börjat med livesändningar från Royal Opera House (Covent Garden), premiären var med I due Foscari med allas vår tenor Plácido Domingo, som nu på gamla dagar sjunger baryton. Det dröjer dock ett tag innan tekniken kommer till Norrköping.
Trots att man nu kan se de bästa operorna från både Metropolitan och Covent Garden på bio för ett par hundralappar blir publiken ändå bara äldre, både live och på bio. Man måste nog, som ”Met” gör, satsa på utbildningsdagar för lärare som sedan går med sina elever och ser opera.
Svenska operachefen Birgitta Svendén (som själv har sjungit på Metropolitan med Pavarotti) vill sända live-operor hem till datorer och TV-apparater. Det är nog ett nödvändigt steg trots att det kostar en del pengar, men tanken är att näringslivet ska gå in och sponsra en del ungefär som i USA. Mer opera åt folket!
Text: Lars Henriksson
Foto: Ken Howard/ Metropolitan opera
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
LILLA TEATERN Norrköping
1 november 2014
Carmen
Opera av Georges Bizet
Livesändning från Metropolitan Opera, New York via Folkets hus och parkerMEDVERKANDE
Regi: Richard Eyre
Dirigent: Pablo Heras-Casado
Koreografi: Christopher Wheeldon
Scenografi och kostym: Rob Howell
Ljusdesign: Peter MumfordCarmen: Anita Rachvelisvili
Don José: Alexandrs Antonenko
Escamillo: Ildar Abdrazakov
Mikaela: Anita Hartig
LÄNKAR
Metropolitan Operan hemsida
Carmen handling
Lars Henriksson – Operalaven hemsida
Lilla teatern hemsida