Maria Björklund Manchurisk brud, detalj.
Landskap, naturstudier och porträtt
Det är en utsökt utställning som 50-åringen Konstforum visar upp just nu. Kinesisk samtidskonst på sällsynt besök i Sverige, främst av yngre konstnärer. Svenska konstnärer kommer till mötes, flera av dem har både gästat Konstforum och Kina tidigare.
Jag påminner konstälskaren Jan Erik Nilsson, som curerat Sweden China – Ett möte mellan svensk och kinesisk samtidskonst om förra gången kinesisk konst fyllde väggarna, 2011. Han kontrar med att det var något helt annat, då var det unga grafiker i västerländsk efterföljd från de kinesiska konsthögskolorna som bjöds in.
– Det är mer en fortsättning på Ebelingutställningen, säger Jan Erik Nilsson och syftar på den utställning – också med titeln Sweden China – han genomförde tillsammans med galleristen Jin Mulan på Ebelingmuseet i Torshälla hösten 2012. Flera av de svenska konstnärer som var med då återkommer här i Norrköping.
Pedagogik. Water Mountain, People och Flower Bird. Han Ting Ting har målat den första bilden, Jian Wei Ju de två till höger.
Nå, den minnesgode kommer kanske ihåg den lilla sidoutställningen, då i februari 2011, med samtida kinesiskt tuschmåleri och kalligrafi som lärde ut grunderna: tuschmåleriet delas upp i genrerna Water Mountain, Flower Bird och People. Alltså landskap, naturstudier och porträtt. (Kalligrafi med kinesiska tecken är en egen genre, också den med tusch på papper.)
Bra att veta är förstås att tuschmåleri är den kinesiska motsvarigheten till det västerländska oljemåleriet, och förstås mycket äldre. Där oljan målas på duk eller träpannå använder tuschmålarna rispapper.
– Rispapper är en hel vetenskap, flikar Jan Erik Nilsson in.
Här och nu guidar han i utställningen, först en bana snitslad med landskapsmåleri med start i Svante Rydbergs vackra landskap, penseldragen förda i smidiga färgfält, invid Han Qingzhens Unseen mountain i svart tusch som fästs mot ett galler. För utställningen är hängd med estetiska förtecken, det är omväxlande och vackert.
Oftast är det lätt att se skillnad på svenskt och kinesiskt, Ingegerd Möller små isländska akvareller, och Gunnar Larssons studier av Kilviken, mot Che Si Yuans akvarelllika studier av berglandskapet Shan Xi. Men Lotta Döblings Svindlande höjder med landskap och svanar i svart akvarell på ritfilm är inte självklar.
Strömmande vatten och Genom ett vinterlandskap av Svante Rydberg.
Naturstudierna, Flower Bird, är en kinesisk paradgren. Vore det då inte för nyss nämnda svanar. Men också för Torsten Jurells potatistryck över hans porslinsskulpturer med krackelerad yta där Den kärlekssökande kackerlacksflickan fångar insektens raketformade kropp. Här ser vi Chen Lus traditionella blomsterporträtt av pion och lilja. Guo Jing lurar ögat med sina stora blomstermålningar där kronbladen utgörs av bevakningskameror.
– De flesta är unga men här är Li Shao Wen som är professor på Cafa (Konstakademien i Beijing). Det här är något som en kinesisk konstkännare njuter av.
Det Jan Erik Nilsson pekar på är en impressionistisk studie av tunga blommor med smala stjälkar. Målningen har stämplar i olika storlekar. Stämplar är mycket vanligt, en konstnär skriver oftast både sitt namn och använder stämpel för att signera sitt verk.
Utan titel. Professor Li Shao Wens medverkan är en glad överraskning i utställningen.
Maria Björklund, hon ställde ut här 2011, dominerar porträttgenren med sina stora målningar med fantastisk teknik. Där är en blå flicka, en röd flicka, till utställningen har hon målat kinesiska kvinnor. Och en manchurisk brud.
Tunga och lite lustiga är Ding Hongs grå gubbar, i olika sinnesstämningar. Jag tycker också om Gao Xiangs Remains – Yuan I—IV, små kroppsstudier som rinner innan de blivit färdiga.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
KONSTFORUM Norrköping
8 – 23 november 2014
Sweden China
Ett möte mellan svensk och kinesisk samtidskonst
Curator: Jan Erik Nilsson
LÄNKAR
Konstforum hemsida Facebook
Jatin Das och Eva Zettervall på Konstforum reportage Kultursidan.nu 19/1 2012
Maria Björklund och Ben Thompson på Konstforum reportage Kultursidan.nu 20/10 2011
Kinesiskt på Konstforum reportage Kultursidan.nu 8/2 2011
Pingback: Kulturåret 2014 – våra favoriter - KULTURSIDAN.nu