Intimt samtal. Oskuldsfulla Iris med sin vita kanin i famnen samtalar med Sims, som har skapat henne.
Frågar om moral och rätt mot begär och lustar
Oskuldsfulla barnet Iris är förmodligen The Nethers stjärna. Häftig, rolig, charmig, fräsch, full av vitalitet och nyfikenhet, så kan man beskriva karaktären som spelas av debutanten Agnes Hallberg, 18 år. Hon läser sista året på estetprogrammet med teaterinriktning på De Geergymnasiet i Norrköping och kommer rakt in en central roll i pjäsen, men finns Iris eller är hon en avatar?
Agnes Hallberg spelar avataren Iris.
Darknet, World of Warcraft, och GTA. Vad döljer sig för mörka krafter bakom nätet och den virtuella datavärlden? The Nether är den pjäs som ställer många nu aktuella och obehagliga frågor. Varje dag översköljs vi av information och möjligheter som vi inte är rustade att alltid hantera.
– I ensemblen är vi en enda stor familj och jag har fått mycket hjälp av min mentor och alla andra. I pjäsen ska jag redogöra för hur en trattgrammofon fungerar. Det var svårt men Christian Zell fixade hit en så att jag kunde se själv, berättar Agnes Hallberg.
Tereza Andersson är den unga pjäsens regissör och översättare som har tagit fram pjäsen The Nether. Hon gillar snabba processer för att jobba fram det som är aktuellt. Hon sökte själv på nätet efter något spetsigt och kvinnligt.
– Det var så är jag fann den här speciella pjäsen som är skriven av modiga amerikanskan Jennifer Haley, säger Tereza Andersson.
Haley skriver ofta om teknikens inverkan på våra mänskliga relationer. Att den är amerikansk är i sig är inget underligt. Handlingen är universell. Men det här är en pjäs som provocerar och utmanar. Pjäsen sattes upp första gången i Los Angeles 2012 och blev en succé då den även spelades i London.
– Jag tycker om att arbeta ganska konceptuellt med mina föreställningar. Bild, form och ljud har en stor betydelse i mitt skapande. Att undersöka och att våga utsätta sig själv för nya saker tror jag är grundläggande om man vill skapa levande teater, berättar Tereza Andersson.
Tereza Andersson tillsammans med Caroline Harrysson (kommisarie Morris)
Tereza har regiutbildning från Dramatiska Institutet och är nu långtidsengagerad regissör på Östgötateatern. Här har hon bland annat regisserat Cabaret, Änglar i Amerika och nu senast Bluebird.
– Trasiga människor i djup kris som kämpar med näbbar och klor för att överleva är också något som jag som jag aldrig tröttnar på att undersöka, säger Tereza Andersson.
The Nether är en pjäs som berör många. Sociala medier växer sig fast i våra liv. Här kan man skapa sig ett artificiellt liv utan fysisk kontakt. Att man nu ska se upp med onda människor som hittar på identiteter i sociala medier är för många fakta.
The Nether ligger kanske närmare verkligheten än vi tror, det är en polisthriller och ett drama med anspelning på den skumma världen på internet. I en dystopisk framtid tillbringar många människor en stor del av livet på internet, The Nether. En kriminalinspektör (Caroline Harrysson) tar upp jakten på det farliga innehållet som finns på The Nether. Det är människors begär och lustar som hon vill åt och kampen förs som ett regelrätt krig.
En del personer upplever en sådan lust att de helt lämnar sina gamla liv. Genom livsuppehållande maskiner går de över till den virtuella världen där det är möjligt att känna både smak, lukt och sex. Sex är som redan i dag den största drivkraften för nätet. I The Nether finns möjlighet att begå grova brott genom övergrepp på barn som kanske inte är verkliga.
Jesper Barkselius spelar pedofilen Woodnut.
Att gestalta karaktärer som är brottslingar, som ägnar sig åt pedofili, och inte stämmer in på de egna personliga värderingarna kan vara svårt.
– Jag kunde självklart inte identifiera mig med de brottsliga handlingar som sker i pjäsen. Dock kan jag identifiera mig med de känslor som karaktärerna har, trots att de är kriminella, berättar Jesper Barkselius som spelar karaktären Woodnut.
Det är just det som är styrkan i och gör det enklare att skådespelarna kan relatera till sina egna erfarenheter och känslor.
– Man kan se det som ett skafferi av erfarenheter som man tar fram ur för att identifiera sig med sin karaktär, säger Jesper Barkselius.
Dialogen och texten i The Nether har skrivits sparsmakad, rentav karg men riktigt fiffig. Jennifer Haley har skapat en text som kommer att ge publiken en möjlighet att fylla i det utrymme som finns och bilda sina egna fantasier och tankar. Genom detta står det i betraktarens tanke att avgöra vad som är moraliskt rätt eller fel. Är det ok att pedofilen sitter hemma med sin dator och har sex?
– Teatern måste våga ställa de svåra frågorna, att sätta igång en positiv diskussion, Genom The Nether uppkommer nya frågor som vi hoppas att publiken tar till sig och gör något bra av, debatterar Tereza Andersson.
Östgötateatern och Tereza Andersson hoppas att på så sätt locka en ny yngre publik till teatern.
Att repetera in en pjäs tar tid och många förberedelser ligger bakom. Till denna pjäs har man övat i nio veckor, dagligen och även lördagar.
– Man får djupläsa många gånger så att karaktärerna fastnar. Manuset är som en spännande bok man lär sig av och fantasin skapar en bild av en människa, tycker skådespelaren Patrik Voight.
Text och foto: Per Oddman
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
STORA TEATERN Linköping
Skandinavienpremiär 21 november 2014
Nypremiär 24 januari 2015 i Norrköping
The Nether
Av Jennifer Haley
Regi och översättning: Tereza Andersson
Scenografi och kostym: Sven Dahlberg
Musik: Dan Andersson
Ljusdesign: Monica Syversen
Ljud: Michael Andersson
Mask- och perukdesign: Sissa Maresch Persson
Prod: ÖstgötateaternMEDVERKANDE
Sims: Patrik Voight
Morris: Caroline Harrysson
Doyle: Christian Zell
Iris: Agnes Hallberg
Woodnut: Jesper Barkselius
LÄNKAR
Jennifer Haley hemsida The Nether
Östgötateatern hemsida Facebook
Pingback: The Neather frågar men ger inte svar (recension) - KULTURSIDAN.nu