Mässhakar. Åsa Normans tre textila plagg bär stark liturgisk prägel. Vid en närmare titt är grunden kamouflagemönster och symbolerna kan komma från fler kultursfärer än den kristna.
Objekt med och utan textil
Mässhakar, en broderad målning, en reportagefilm och Michael Jacksons handskar. Med mera. Bakom Så därför kom vi hit, en utställning av mer eller mindre laddade objekt på Verkstad: rum för konst, står Den nya kvinnogruppen, DNK.
Verkstad har flyttat lite längre in och aningens högre upp i Studiefrämjandets/Film- och musikgymnasiets hus på Kvarngatan. Den nya lokalen är stor och i stort sett överblickbar. Råkall – uppvärmning saknas. Susanne Ewerlöf är tillbaka som verksamhetsledare och inleder med DNK:s utställning.
– Vi har en bred textil grund och använder den som konstnärer och konsthantverkare, berättar Sandra Lundberg. Hon är Norrköpingstjej från början men nu verksam i Stockholm som konstnär och tillverkare av teaterkostymer.
– Tanken är att skapa en grupp där kvinnor kan arbeta med konsthantverk och konst, med material och tekniker som kopplas samman med kvinnor. Sandra Lundberg, är inte medlem i DNK men har bjudits in att medverka i utställningen på Verkstad.
Vernissagen lockade en hel del till Verkstad.
Då är det talande att Anna Nordströms stora vita textila verk Work hänger med en gyllene ring ovanför det svarta ordet vid Verkstads ingång. Sytt med små rutor i en lapptäckesteknik. I andra änden av rummet häger Feeling i samma teknik men med fler färger, ljuset spelar över rutorna, ger reliefartat intryck. Nordström bidrar också med en liten tavla, We love painting, som ser ut att vara ett målat collage men vid närmare beraktande utgörs av broderi.
I ett luftigt hörn (allt är luftigt här inne) hänger Åsa Normans tre mässhakar i olika färgställningar mot rummets mest flagnande vägg. De är vackra, starka i sitt uttryck och väl hängda.
Mässhakarna bär lager på lager av associationer. Som att grunden är kamouflagetyg i olika färgställningar – hur kan inte tankarna hoppa då? Utanpå har hon broderat fast symboler i glänsande tyg, några är tydligt kristna men hellre vill jag kalla dem allmänmänskligt kulturella. Ett kors, där flyger duvan med en grön kvist, en öppen hand och stora snäckskal (som pilgrimsmusslor eller som Botticellis Venus står på).
Evelina Hedins vågformade skärmar med poetisk text på är också av textil fast de ger ett metalliskt intryck tack vare trycket.
– Hon kommer från Skokloster, och de har stått där i slottet, säger Sandra Lundberg som guidar i utställningen.
Sandra Lundbergs installation. Den lilla videon syns i bortre hörnet invid fönstren.
Även Sandra Lundbergs installation innehåller textil som är svår att upptäcka i början. På golvet ligger en uppförstorad bild av Michael Jacksons döda kropp. Invid hänger några objekt som ger intryck av bäcken och skalle men ändå inte. Där ligger glittriga handskar på bilden och en video visar en kort film där en hand iklär sig glittrande handskar och tar dem av sig igen. Den som lyssnar kan höra artistens röst i bakgrunden.
– I grunden har jag en idoldyrkan, jag har alltid varit ett hängivet fan. Det har såklart nästlat sig in i all jag gör, inleder Sandra Lundberg. Jag upplevde honom som ett med musiken.
Från fascinationen inför hans artisteri, jo, hon övade in hans låtar och danser och gjorde uppvisningar, gick intresset vidare till kläder som design, konsthantverk och nu även som konst.
– Nu funderar jag kring hans ständiga sökande kring perfektionism, mystiken och plastikoperationerna. Jag är intresserad av hur vi i vårt samhälle förskjutit åldrandet och döden.
Strävan efter perfektionismen kan hon känna igen i sitt eget arbete, en drivkraft hon kämpar med och mot. Det visar sig att de skelettliknande delarna är textila verk, handsydda med små, små stygn och patinerade. De ser så riktiga ut men är ändå utan funktion, om inte annat talar utsmyckningen av fiskben om det för betraktaren. Ett svart tarmliknande objekt hänger ner mot golvet invid den stora bilden.
– Det enda som var kvar av honom var den lilla tunna kroppen, strävan efter perfektionism tog honom dit.
Malena Norlin – Instead of Sound.
Några av utställarna prövar andra material. Malena Norlin prövar att vinkla, svetsa och bocka tunna järnstänger. Det förvånar mig inte när jag får höra att hon är arkitekt i grunden. hennes verk påminner mig om sommarens Artist in residence Quynh Vantu, som också prövade arkitekturens principer under arbetet på Verkstad.
Hilda Hellström avviker med en film som ger ett rent dokumentärt intryck. Hon skildrar sitt besök i Japan, där hon möter en man som stannat kvar och tar hand om djuren i en övergiven stad en knapp mil från Fukushima. The Materiality of a Natural Diaster är högst sevärd.
Kakan Hermansson bidrar med en krans i keramik, ett återhållsamt verk sett till storleken. Det står i en nisch omvärvt av gravljus. Kransen är sammansatt av de enskilda bladen som färgats rött, blått och vitt av engobe, lerslam.
– Hon vill lyfta frågor om sorg, säger Susanne Ewerlöf och berättar att Kakan Hermansson i sitt konstnärskap vill ge uttryck för berättelser som sällan blir hörda. I ett tidigare verk lyssnade hon till misshandlade kvinnor.
På ett bord ligger små oglaserade keramikföremål. De kommer från en workshop som hölls tidigare i höst där konstnärerna i DNK bjöd in unga konstintresserade. Deltagarna ombads ta med något föremål, ett objekt som hade betydelse för dem och berätta om det. De små lersakerna är minnen från de dagarna: en liten sko, handavtryck, en binda, lappar som påminner om idoldyrkan.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
VERKSTAD – RUM FÖR KONST Norrköping
22 november – 7 december 2014 (öppet fredag–söndag 11–15)
Så därför kom vi hit
UtställningMEDVERKANDE
Evelina Hedin
Anna Nordström
Hilda Hellström
Kakan Hermansson
Åsa Norman
Malena Norlin
Feat.
Sandra Lundberg
LÄNKAR
DNK hemsida Evelina Hedin hemsida Anna Nordström hemsida Hilda Hellström hemsida Kakan Hermansson hemsida Åsa Norman hemsida Malena Norlin hemsida
Sandra Lundberg hemsida
Så därför kom vi hit Facebook
Verkstad: rum för konst hemsida Facebook