• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Camilla Tilling hyllade Jenny Lind (recension)

Camilla Tilling.
Pillemarisk. Camilla Tilling bjöd på en rikedom av uttryck när hon sjöng partier för såväl grevinnan som Susanna i Figaros bröllop.

 

Läckert och chosefritt är det

 

Vi vill gärna påminna oss om sopranen Camilla Tillings östgötska ursprung, uppvuxen i Linköping som hon är. I lördags gästade hon Norrköpings symfoniorkester och nära nog fyllde De Geerhallen. Stor musik, med både innerlighet och lekfullhet, uppstod när den tonsäkra operasångerskan hyllade föregångaren Jenny Lind.

 


Med ett lätt vemod. Camilla Tilling och Norrköpings symfoniorkester i Haydns Skapelsen.

 

Jenny Lind ansågs ”för nordiskt blond och sval” i medelhavsländerna på 1830-talet, men hon var lika berömd som Michael Jackson eller Whitney Houston på sin tid. Vår egen Camilla Tilling är inte lika berömd, men har nått framgångar på Teatro alla Scala i Milano, högst välförtjänt.

Liksom Jenny är nog Camilla bäst i ”naiva och vemodiga” roller, säkert komiska också, med sin fräscha, lätt flickaktiga sopran som ändå har en bra kärna och är rik på övertoner. Det måste också nämnas att Tilling är en slående gestalt på scen och påminner om klassiska skönheter inom operan som Lisa della Casa och Anna Moffo – även om hon definitivt verkar ha mera ödmjukhet än dessa, säkert mycket mer än dagens ”divor” Anna Netrebko och Renée Fleming.

 


Dynamisk och detaljerad. Dirigenten Daniel Blendulf tycktes hinna med varenda liten detalj med sin stav.

 

Mendelssohn (som jag föll pladask för första gången jag hörde oratoriet Elias, för övrigt skrivet för Jenny Lind) inledde konserten, med Hebriderna. Den unge dirigenten Daniel Blendulf kom med ett dynamiskt och detaljerat framförande.

På Jenny Linds tid gällde fransk Stor Opera, och Tilling börjar med glamourös musik ur Meyerbeers Hugenotterna, med utmärkt diktion och fint skådespel. Det gläder mig också att hon gör vissa utsmyckningar av musiken, sådant var praxis på 1830-1840-talet. Ur Mozarts Figaro sjunger hon både Susanna och grevinnan med fin stil och tjusiga utsmyckningar, som gläder både ”vanlig” publik och mer inbitna.

 


Domptör. Göran Gademan som stod för introduktionen inför lördagens konsert berättade livfullt även mellan styckena.

 

Läckert och chosefritt är det, överlag har Camilla ett mer avskalat och innerligt uttryck än de flesta stora sångerskor idag. Webers tyska ”skräckromantik” och Donizetti och Bellinis drivna bel canto lät också mycket bra och hon imponerade med mjuka nyanser och fin teknik. Tillings vackra röst och härliga apparition parad med textförståelse – på både franska, italienska och tyska – och innerliga känsla gjorde kvällen till en stor upplevelse. Möjligen lät hon ännu bättre i fjolårets Richard Strauss Vier Letzte Lieder, hennes naturliga plats är nog också operascenen där hon får spela ut hela sitt register, så länge hon spelar roller som passar hennes lyriska stämma.

Vår symfoniorkester var en utmärkt partner till denna mycket ödmjuka ”diva”.

Text Lars Henriksson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

29 november 2014
Camilla Tilling speglar Jenny Lind
Norrköpings Symfoniorkester


Dirigent: Daniel Blendulf

Solist: Camilla Tilling sopran

PROGRAM
Presentatör: Göran Gademan

Mendelssohn-Bartholdy Hebriderna, konsertuvertyr op 26 ”Die Fingalshöhle”
Meyerbeer Les Huguenots, Nobel Segneurs salut!
Meyerbeer Les Huguenots, Parmi les pleurs
Haydn Skapelsen Hob XXI:2

Ouvertyr ”Die Vorstellung des Chaos”
Recitativ ”Und Gott Sprach: Es bringe das Wasser ”
Aria ”Auf starkem Fittiche schwinget sich der Adler”

Mozart Figaros bröllop, uvertyr K 492
Mozart Giunse alfin il momento –Deh vieni non tardar K 492 ”Rosenarian” ur Figaros bröllop
Mozart E Susanna non vien!–Dove sono? K 492 ur Figaros bröllop
Weber Friskytten, uvertyr
Weber Cavatina – Und ob die wolke Sieverhulle f. sopran ur Friskytten
Donizetti Uvertyr ur Kärleksdrycken
Donizetti Prendi, Per me sei libero ur Kärleksdrycken
Bellini Casta Diva, A bello a me ritorno ur Norma

LÄNKAR
Camilla Tilling Wikipedia info
Daniel Blendulf Wikipedia info
Lars Henriksson hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

 

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.